2020-12-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
En frisk person och en smittsam person är i samma rum. Med nya mutationen är det 70% större risk att den friska blir smittad än med den gamla mutationen. I båda fallen har den sjuka smittat en person.

R-talet är hur smittsam en person är.
70% hur mycket mer smittsamt viruset är.

Om sannolikheten var 10% med den gamla varianten är den 17% med den nya varianten. Slår man ut det på en hel befolkning så smittar en sjuk 70% fler.
Och en ökning av r-talet med 0,4 kan bara gälla vid ett bestämt tal. En mer smittsam variant ökar inte sitt r-värde med lika många decimaler om det ursprungliga r-talet är 10, jämfört med om det är 0,01.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Det finns onekligen något där.

https://www.hsgac.senate.gov/imo/media/doc/Testimony-Kory-2020-12-08.pdf

Ja onekligen. Karljäveln sätter ju faktiskt hela sin karriär på spel med sina uttalanden, jag tycker vi kan ge honom en chans. Jag är beredd att ställa upp på en profylaktisk test! Har ju inte covid19, än. Jag rekommenderar inte någon att ställa upp, bättre att vänta på vaccin. For the record!
Citera
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Alltid nåt... Beroende på vad karantän innebär. Innebär det inlåst på ett hotellrum i sju(?) dagar så visst. Innebär det skarpa uppmaningar om att hålla sig hemma så...nja.

Ifall du inte har sett de norska karantänhotell som vecka efter vecka gör rubriker, googla gärna.

Det måste till något tätare på EU-mötet nu. Sedan transatlantiskt semesterflyg slutade gå i mars har mängder av boende och besökande i Europa rest till USA via att karantäna två veckor i Turkiet på ditresan.

Det är för många kryphål. Alla pendlande utlandsbor som hunnit hem till Sverige påsk, midsommar, augusti, jul och familjehögdagar däremellan. Utlandsstudenter verkar inte göra annat än resa.

Får vi höra ett färskt uttalande med källa Porton Down imorgon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns som infusionsvätska inom den veterinära disciplinen. Ja de som ligger där och kippar efter andan som en guldfisk på land tar nog varje halmstrå som finns. Varför inte prova liksom? Ingenting är som det brukar vara, det finns ingen ursäkt för att inte prova. Det är bara att prova protokollet, informera patienten, finns samtycke - kör på! Kan man avliva människor med en morfinspruta så är det här inte värre, vi försöker i alla fall rädda dom!
Ja jag såg det i FASS när jag sökte på den verksamma substansen.

Läkemedelsverket borde ta sig en funderare på om man inte borde inregistrera det igen,för humanbruk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vis SARS-CoV såg man rektiva T-celler många år efter att man infekterats. (13 år vill jag minnas.)

Om detsamma gäller SARS-CoV-2 är naturligtvis inte alls säkert men det kanske ger en hint om hur immunitet fungerar vid coronavirus.

Det var t o m 17år.
Citera
2020-12-21, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men OC43 och de andra ger inga långsiktig immunitet.
Drt är möjligt men Pfizers vaccin ger T-cellssvar, har jag hört.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vis SARS-CoV såg man rektiva T-celler många år efter att man infekterats. (13 år vill jag minnas.)

Om detsamma gäller SARS-CoV-2 är naturligtvis inte alls säkert men det kanske ger en hint om hur immunitet fungerar vid coronavirus.

Jo, har också ett minne av detta. Det innebär alltså att möjligheten finns att immuniteten varar efter 13 år både efter genomgången infektion, och efter vaccin?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast inte stänga ner helt. Men DET ska också bli möjligt med den nya pandemilagen - de har dock dragit på den så mycket, att vi kommer att ha naturlig flockimmunitet här ändå innan den träder i kraft...
Hur menar du att vi ska ha flockimmunitet innan mars? De har inte kunnat påvisa någon jättespridning genom barnens idrott
Citera
2020-12-21, 00:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Hur menar du att vi ska ha flockimmunitet innan mars? De har inte kunnat påvisa någon jättespridning genom barnens idrott

Vi får ju in en ny virusvariant med 70 procents högre smittförmåga precis nu; planen landar här för fullt och ingen ens screenar passagerarna när de går rakt ut i samhället. Nu kommer det att gå undan...

Många bäckar små...
Citera
2020-12-21, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Twiv tar upp den nya virus-varianten, men de verkar inte tro att det handlar om att viruset skulle ha blivit mer smittsamt:

https://youtu.be/IECzUNjPT18?t=3426

Men smittkurvan i UK ser onekligen lite oroande ut..

https://coronavirus.data.gov.uk

Så var får de då uppskattningen 70% mer smittsam ifrån?
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja onekligen. Karljäveln sätter ju faktiskt hela sin karriär på spel med sina uttalanden, jag tycker vi kan ge honom en chans. Jag är beredd att ställa upp på en profylaktisk test! Har ju inte covid19, än. Jag rekommenderar inte någon att ställa upp, bättre att vänta på vaccin. For the record!

Jag testar också.

Vore vidare intressant att veta hur man for tag på detta i Sverige.

Har man inte tid att läsa så kan man höra det viktigaste här när han talade i senaten förra veckan. Menar han allvar eller menar han allvar. Som du säger, han sätter sin karriär på spel igen.

https://www.youtube.com/watch?v=YgOAaLmoa68
Citera
Medlem
Frankrike har ikväll stängt gränsen mot Storbritannien, vilket innebär att inga personer (inklusive lastbilsförare) kommer in. Detta gäller till att börja med i 48 timmar. Kön till Dover/Folkstone var i morse 8km lång och ca 8000 lastbilar per dygn tillkommer. Så Dovers hamn är stängd liksom tunneln. Det innebär också att inga EU-lastbilar är sugna på att köra gods till UK, då de riskerar att fastna.

Brittiska regeringen kommer ha krismöte (COBRA) om det imorgonbitti och EU-ledarna har också ett snabbinkallat möte.

https://news.sky.com/story/covid-19-major-disruption-expected-at-kent-ports-after-france-bans-all-uk-arrivals-12169002
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in