2020-12-20, 23:49
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är många yngre som legat och kämpat för sina liv på covidavdelningarna, det är inte bara 85+ som det handlar om, även barn har legat där.

Alla barn som svälter då pga den ekonomiska globala recension pga alla restriktioner. Alltså inte bara i Afrika, även i England har Unicef fått rycka ut. Det är helt ok för dig?
Citera
2020-12-20, 23:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Han borde också förklara varför viruset muterat till en högre spridningsrisk nu, eftersom vaccinet inte ens kommit igång och att i de flesta kroppen håller nu mRNA vaccinet på att programmera om cellen till att tillverka spikeprotein så immunförsvaret kan tillverka antikroppar.

Varför får vi denna mutation nu då isåfall, om det handlar om att vaccinet triggar viruset att bli mer smittsamt? Det haltar lite. Men jag litar på honom och jag väljer att tro att även om viruset muterar sitt spikeprotein så kan de modifiera vaccinet för det. Så många forskare världen över med så mycket kompetens måste man välja att lita på.
Som någon sagt så uttryckte han sig så att vanligt folk skulle fatta, citatet är väl från en av kvällsblaskorna?
Dessutom kan han även ha sagt mer men som reportern valt att inte ta med.

Har läst att vaccinet (Pfizers modell) typ kan anpassas efter mutationer. Minns inte var, men antagligen i Expressen eller AB, eller om nån har citerat det i tråden.
Citera
2020-12-20, 23:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ingen har väl menat att man kan stoppa det? Men vi kan begränsa, och som Belgiens talesman sa inta försiktighetsprincipen. Belgien har stängt from midnatt 24 timmar fram.

Många tycks åtminstone tro att man kan stoppa spridningen av viruset.

Visst kan man begränsa spridningen(sakta ner spridningstakten), och det är vad man gör för att platta till kurvan.

Vaccinationstakten är inte imponerande, och det skulle inte förvåna om flockimmunitet och kraftigt minskad spridning är nådd i Sverige innan man har börjat vaccinera på bred front..
Citera
2020-12-20, 23:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Du menar vi som är födda i Sverige.
I andra länder kan de fortfarande agera.

Det finns gnäll över åtgärderna i andra länder också, och människor som tycker sig ha rätt att handla helt egoistiskt och oansvarigt. Som alla de där Londonborna, som tog tåg därifrån i går kväll för att hinna ut innan trafiken mellan regionerna stoppades. Och fullkomligt skiter i, att de nu (vissa av dem) har tagit med sig smittan till andra regioner, och att folk kommer att dö.

I Sverige når denna attityd tyvärr även myndighets- och regeringsnivå, ja. DET är speciellt för Sverige.
Citera
2020-12-20, 23:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Att regeringen och FHM nu faktiskt agerar så här en söndag är väldigt talande.

Det finns betydligt mer här än vad som kommuniceras. Informationen som medborgarna inte delges rör givetvis den muterade strängens karaktär.

Vad tror ni det är vi inte får veta?

Vet inte vad man skall tro eller man kanske kan säga "spännande" som Tegnell säger
Citera
2020-12-20, 23:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja det är bättre med en högre riskmodell än plattade kurvor, platåer som lutar försiktig (kanske) nedåt, absolut inte lika högt som i våras.

Gör som Belgien, stäng flygplatsen, köp tid, läs rapporter och sen ta ett beslut om förlängning eller att öppna. Det är mycket smartare och ger också befolkningen ett lugn.

Här ska de ha diskussioner med FoHM, om stängning i morgon. Min enda skräck är att FoHM ska lyckas dupera retoriskt knäcka regeringen och få sin vilja igenom om 1 vecka att modellera. Låt det inte ske. Snälla.

Hade jag varit Löfven hade jag sagt håll käften, nu stänger vi ner flyget till och från England, sen utvärderar vi situationen. Här är det jag som är statsminister, har du problem med det så är dörren där! Pekar åt höger. Det här jäkla tramsandet fungerar inte längre. Är han statschef eller inte? Kanske lika bra att Hans Majestät Konungen tar över? Det här är en fars! Det säger ju Bruntland också!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I princip obegripligt uttalande, antingen har han inte förstått det han har sett/hört, eller så utgår han från att tittarna inte förstår. En ökad smittsamhet med 70% innebär en ökning med 0,4 om det ursprungliga r-talet är ca 0,6. Men inte vid något annat ursprungligt r-tal.
Du smittas 70% lättare av den nya mutationen. Det är inte att du som sjuk smittar 70% fler.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Om de här nya mRNA-vaccinerna tillslut blir enkla, billiga och snabba att tillverka kanske vi når en punkt där man kan ta en cocktail i kvartalet för alla kända virus som sprids så kan vi bli av med alla förkylningar och annat mög som snurrar runt. Kanske till och med utrota det på sikt.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja det är bättre med en högre riskmodell än plattade kurvor, platåer som lutar försiktig (kanske) nedåt, absolut inte lika högt som i våras.

Gör som Belgien, stäng flygplatsen, köp tid, läs rapporter och sen ta ett beslut om förlängning eller att öppna. Det är mycket smartare och ger också befolkningen ett lugn.

Här ska de ha diskussioner med FoHM, om stängning i morgon. Min enda skräck är att FoHM ska lyckas dupera retoriskt knäcka regeringen och få sin vilja igenom om 1 vecka att modellera. Låt det inte ske. Snälla.

Håller med, och särskilt om detta att ge befolkningen ett lugn. Det verkar vara stor upprördhet överallt nu - folk kommer inte att kunna sova i natt..?!
Citera
2020-12-20, 23:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har stor tilltro till det här vaccinet. mRNA vacciner kan vara en riktig game changer för mänskligheten.

Sen är jag ju rätt pessimistisk angående mänskligheten i det stora hela, men det är off topic.

Ungefär så
Operationen gick jättebra men patienten dog
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Han borde också förklara varför viruset muterat till en högre spridningsrisk nu, eftersom vaccinet inte ens kommit igång och att i de flesta kroppen håller nu mRNA vaccinet på att programmera om cellen till att tillverka spikeprotein så immunförsvaret kan tillverka antikroppar.

Varför får vi denna mutation nu då isåfall, om det handlar om att vaccinet triggar viruset att bli mer smittsamt? Det haltar lite. Men jag litar på honom och jag väljer att tro att även om viruset muterar sitt spikeprotein så kan de modifiera vaccinet för det. Så många forskare världen över med så mycket kompetens måste man välja att lita på.

Mutationen har säkert uppstått nånstans där väldigt många redan haft viruset och där de som inte haft det inte är särskilt mottagliga. Viruset försöker hela tiden finna nya vägar och förändras när det krävs.

När immunitet blir utbredd -naturlig eller från vaccin - så ökar risken för mutationer. Ytterligare en faktor som FHM glömde när de trodde att flockimmunitet var en bra idé.
Senast redigerad av fernebo 2020-12-20 kl. 23:56.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, detta utgår jag från att du kan bättre än mig, men det ger hopp att du som inte är den mest optimistiske i tråden annars, uttalar dig så positivt.

Men, hur lång tid tror du vaccinet/vaccinerna ger immunitet?
1 år?
5 år?
Livet ut?

Det har jag inte en susning om. 1 år då blir jag optimistisk, 5 år då blir det en whiskey! Livet ut, gud så skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in