2020-12-20, 23:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Inte var femte i Stockholm.
Var femte som väljer att testa sig. Och försatt testa sig ska man ha symptom i 24 h. Inte underligt om var femte person med covidsymptom har covid.

Ja du har helt rätt. Men regions Stockholms kapacitetschef tycker testningskapaciteten ser god ut men de har en hög efterfrågan. De har väldigt stor smittspridning och trycket på sjukvården är hårt.

De har en bred smittspridning i samhället, enligt kapacitetschefen. Och precis som du säger så är det mest dem med symptom som testar sig.

https://www.svtplay.se/video/24909093/morgonstudion/morgonstudion-18-dec-05-00?highlight=senaste-om-coronalaget&position=1334&start=auto
Citera
2020-12-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hade jag varit Löfven hade jag sagt håll käften, nu stänger vi ner flyget till och från England, sen utvärderar vi situationen. Här är det jag som är statsminister, har du problem med det så är dörren där! Pekar åt höger. Det här jäkla tramsandet fungerar inte längre. Är han statschef eller inte? Kanske lika bra att Hans Majestät Konungen tar över? Det här är en fars! Det säger ju Bruntland också!

Men alltså såna ledare vill vi väl inte ha i Sverige. Vi vill väl ha en mjukiskonsensusledare som säger ”bestäm du, för mig spelar det ingen roll”.
Citera
2020-12-20, 23:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Alla barn som svälter då pga den ekonomiska globala recension pga alla restriktioner. Alltså inte bara i Afrika, även i England har Unicef fått rycka ut. Det är helt ok för dig?

Hur många barn kommer att svälta om vi stänger ner flyget till England? Du kan fortfarande köra din båt med varor dit så de får mat! Ingen kommer att hindra dig från det.
Citera
2020-12-20, 23:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Obligatorisk test i Italien för de som ankommit från GB under de senaste två veckorna (TG1, RAI).
Citera
2020-12-20, 23:58
Medlem
Citat:
Det har jag inte en susning om. 1 år då blir jag optimistisk, 5 år då blir det en whiskey! Livet ut, gud så skönt.

Hehe, OK. Livet ut tror inte jag heller som en total lekman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Blir det 70 procent fler smittade och döda?

Eller innebär 70 procents högre smittsamhet att viruset är 70 procent mer smittsamt i varje led i smittkedjan? Innebär det att reproduktionstalet stiger från exempelvis 1,0 till 1,7? Efter 3 steg, så skulle det innebära nästan 5 gånger så många smittade.

Ja, absolut, jag menade per vecka i runda slängar. Men det kommer att ta en stund för mutationen att sprida sig och så länge den utgör en mindre andel så hamnar man lägre.

En snabb beräkning ger vid handen att det tar 2-3 månader innan mutationen utgör merparten av smittfallen. Under den tiden så får vi 2-3 gånger fler smittfall än vi annars skulle ha haft.*

Så det är väl rätt signifikant kan man säga.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-21 kl. 00:07.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Alla barn som svälter då pga den ekonomiska globala recension pga alla restriktioner. Alltså inte bara i Afrika, även i England har Unicef fått rycka ut. Det är helt ok för dig?

Tror du alla svältande hade fått det bättre om vi släppte smittan helt lös?

Finns även svältande och frysande uteliggare, pensionärer i Sverige innan pandemin
Citera
2020-12-20, 23:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du smittas 70% lättare av den nya mutationen. Det är inte att du som sjuk smittar 70% fler.

...vilket just about amounts to the same thing...
Citera
2020-12-21, 00:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Som någon sagt så uttryckte han sig så att vanligt folk skulle fatta, citatet är väl från en av kvällsblaskorna?
Dessutom kan han även ha sagt mer men som reportern valt att inte ta med.

Har läst att vaccinet (Pfizers modell) typ kan anpassas efter mutationer. Minns inte var, men antagligen i Expressen eller AB, eller om nån har citerat det i tråden.

Jag har lagt in en länk tidigare idag.
Ursäkta att jag inte orkar just nu att plocka fram den
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du smittas 70% lättare av den nya mutationen. Det är inte att du som sjuk smittar 70% fler.

Är det jag som är totalt snurrig, men ser verkligen ingen skillnad mellan dessa påståenden? Om en frisk smittas 70% lättare måste väl en sjuk per definition smitta 70% fler?
Citera
Medlem
Citat:
En positiv sak är att sjukvården till viss del lärt sig häva dessa cytokinstormar, hur de nu gör det? Problemet är väl att en överbelastad sjukvård inte hinner med.
Det är nog genom att tidigt ge antivirala läkemedel för att få ner virusmängderna.

Och ja, vården är hårt trängd. Det bli katastrof om vi får in den här nya stammen som sprids snabbare. Då riskerar vården att kollapsa, misstänker jag.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Varianten har funnits sedan september. Inte en chans att det stoppas bara för att man stoppar resor från UK nu.

Vad skulle anledningen vara då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in