2020-12-20, 23:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Sluta skräm upp folk mer än nödvändigt med dina
” hypotesidiotier”

Du får gärna motbevisa min hypotes. Det är så vetenskap bedrivs. Gör du det så ska jag ändra mitt ställningstagande. Varför blir man rädd för en hypotes, det är en tanke?
Citera
2020-12-20, 23:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
SCB har siffror för per dag och för per månad. För åren 2015-2020:

https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Så data finns. För den som orkar sammanställa allt.
Hur hanteras de dödsfall som har okänt dödsdatum?
I din källa rapporteras de i klump varje kalenderår.
Citera
2020-12-20, 23:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är nog alldeles för tidigt att veta något bestämt om immunitet förvärvad genom infektion av den tidigare varianten men man kan tänka sig att man får en lindrigare infektion av den nya varianten om man har antikroppar och eventuellt T-celler mot den äldre typen.

Ja jag vet inte, jag bara spånade lite. Men det stod ju i det där word-dokumentet att risken finns för att antikroppen inte "passar" längre. Lindrigare är bra, cytokinstorm är dåligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var ovetenskapligt uttryckt, men i en kvällstidning vill han väl uttrycka sig så att vanligt folk förstår budskapet. (Det är förstås inte "vaccinet" som ska känna igen viruset, utan antikropparna som produceras till följd av att individen har blivit vaccinerad. Han hoppade över ett led - no big deal.)
No offence och en ännu mindre deal så är det plasmaceller som ska känna igen antigenet och börja producera atikroppar och aktivera T-celler.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Den här varianten tycks redan finnas förutom i Storbritannien även i Danmark, Belgien, Nederländerna, Italien, Australien och Sydafrika.

Man känner till "enstaka fall", men självklart finns det fler fall i omlopp.

Ja jag ger mig fan (sorry) på att vi redan har det i region Stockholm och andra ställen där smittan ökar mycket. Var 5 i Stockholm har ett positivt covid19 test. Trots att man endast får testa sig 1 gång under en 14 dagar period - och man måste haft symptom 24 timmar innan.

Citat:

PCR-test för dig som är sjuk
Innehållet gäller Stockholms län
Om du har symtom på covid-19 som inte går över på 24 timmar kan du boka ett PCR-test. Patienter, vård- och omsorgspersonal samt de som bor på äldreboenden prioriteras, så boka bara test om du har symtom eller om vården rekommenderar det. Om du behöver vård ska du ringa 1177.

I Region Stockholm har du möjlighet att boka 1 kostnadsfritt hemtest samt 1 kostnadsfritt drive-in-test under en 14-dagarsperiod.

Varje vardag släpps nya bokningsbara tider och om de skulle ta slut stänger bokningen. Då får du pröva att boka nästa dag. Det är viktigt att du stannar hemma om du har symtom även om du inte kunnat beställa ett prov.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/provtagning-for-dig-som-ar-sjuk-i-covid-19/
Citera
2020-12-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Detta har jag ingen järnkoll på, kan säkert stämma. Men om det stämmer med 70% mer smittsamhet, så är räkneexemplet jag visade korrekt, oavsett orsaken till den ökade smittsamheten.

Dock tycker jag det bör innebära, att om det stämmer som du säger, att de som får mindre virus i sig generellt får en lindrigare sjukdom. Är dock absolut ingen biolog, så kan absolut inte svära på det. Och om det är så skulle det givetvis minska allvaret något, men det skulle absolut inte lösa problemet.
"The figure mentioned by Prime Minister Boris Johnson was that the variant may be up to 70% more transmissible. He said this may be increasing the R number - which indicates if an epidemic is growing or shrinking - by 0.4."

https://www.bbc.com/news/health-55388846
Citera
2020-12-20, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag vet inte, jag bara spånade lite. Men det stod ju i det där word-dokumentet att risken finns för att antikroppen inte "passar" längre. Lindrigare är bra, cytokinstorm är dåligt.
Det är jättebra att spåna!

Och visst är det riktigt illa att få cytokinstormar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag ger mig fan (sorry) på att vi redan har det i region Stockholm och andra ställen där smittan ökar mycket. Var 5 i Stockholm har ett positivt covid19 test. Trots att man endast får testa sig 1 gång under en 14 dagar period - och man måste haft symptom 24 timmar innan.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/provtagning-for-dig-som-ar-sjuk-i-covid-19/

Inte var femte i Stockholm.
Var femte som väljer att testa sig. Och försatt testa sig ska man ha symptom i 24 h. Inte underligt om var femte person med covidsymptom har covid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Boris pratade om både r-tal och smittsamhet igår så någon skillnad bör det vara.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

R-talet bygger ju på smittsamheten, så kan inte någon skillnad där. Hur många tiondelar det ökar beror ju helt på vad r-talet är från början. Är det 2,0 blir det 3,4 med en ökning på 70%. Är det 1,0 blir det 1,7. Är det 0,5 blir det 0,85.
Märkte nu att han sade upp till 70%. Antar att han inte underdrev i detta läge, vilket sannolikt innebär att det är aningen lägre än 70% mer smittsamt. I vart fall inte högre.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Att regeringen och FHM nu faktiskt agerar så här en söndag är väldigt talande.

Det finns betydligt mer här än vad som kommuniceras. Informationen som medborgarna inte delges rör givetvis den muterade strängens karaktär.

Vad tror ni det är vi inte får veta?
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det vanliga när Tegnell är inblandad...att kurvan plattas till...
Har det nån gång gått som Tegnell vill när han har väntat?
Citera
2020-12-20, 23:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Även om alla världens myndigheter skulle mörka (vilket jag har extremt svårt att tro), så skulle ändå sjukvårdspersonal, anhöriga till patienter som drabbats av covid-20 slå larm. Och är det som du säger så skulle det inte finnas bara enstaka, utan massor, i Englad, och troligen några i Sverige också. Men, som du säger, det lönar sig inte att spekulera, man får försöka se det positivt, vaccin är på gång, så det är bara att invänta det.

Jag har stor tilltro till det här vaccinet. mRNA vacciner kan vara en riktig game changer för mänskligheten.

Sen är jag ju rätt pessimistisk angående mänskligheten i det stora hela, men det är off topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in