2020-12-20, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Handlar det inte om att du behöver svälja färre virus bollar med mutationen för att bli smittad?

Detta har jag ingen järnkoll på, kan säkert stämma. Men om det stämmer med 70% mer smittsamhet, så är räkneexemplet jag visade korrekt, oavsett orsaken till den ökade smittsamheten.

Dock tycker jag det bör innebära, att om det stämmer som du säger, att de som får mindre virus i sig generellt får en lindrigare sjukdom. Är dock absolut ingen biolog, så kan absolut inte svära på det. Och om det är så skulle det givetvis minska allvaret något, men det skulle absolut inte lösa problemet.
Citera
2020-12-20, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Enskilda företag kan naturligtvis dra in sina tjänster när de vill. I ett sådant här läge, med en sådan orsak (och där de andra europeiska länderna redan har stoppat flighterna), skulle inga upprepade passagerare kunna vinna några rättstvister heller.

Jag tror att vi som är födda i Europa efter andra världskriget (det vill säga nästan samtliga beslutsfattare som är aktiva i dag) är för fredsskadade och därför tänker för fyrkantigt. Vi tänker att de vanliga reglerna alltid måste gälla, men i ett sådant här läge är de helt enkelt satta ur spel.

Du menar vi som är födda i Sverige.
I andra länder kan de fortfarande agera.
Citera
2020-12-20, 23:34
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om dina antikroppar inte passar på den nya varianten så jo, dessutom riskerar du att det går riktigt åt helvete för ditt immunförsvar tror ju det gör rätt men likt förbannat blir du sjukare och sjukare. Till slut tar det till storsläggan. Det är en hypotes du behöver inte hetsa upp dig. Nu stänger de flyget och utvärderar situationen, det är ett korrekt förfarande.
Sluta skräm upp folk mer än nödvändigt med dina
” hypotesidiotier”
Citera
2020-12-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ingen har väl menat att man kan stoppa det? Men vi kan begränsa, och som Belgiens talesman sa inta försiktighetsprincipen. Belgien har stängt from midnatt 24 timmar fram.

Man borde stänga emot Danmark, testa alla med antigentest och släppa igenom de som är negativa. Och göra sekvenser på dem positiva. Då får man inte kluster med en ny mutation, och dessutom kanske någon av dessa är superspridare så vi får allmän spridning igen. Vad kostar ett antigentest? 25 kr. Det är en billig investering att försöka begränsa den nya mutationen för sjukvårdens skull och oss andra i befolkningen.

Och inte be dessa från UK åka till sina jobb i morgon och smitta andra som man gjorde med den virusstammen som kom från Italienresenärerna.

Fy fan, att man ska behöva vänta på FoHM - det är så frustrerande. Damberg borde ringa någon av de andra länderna istället.

Den här varianten tycks redan finnas förutom i Storbritannien även i Danmark, Belgien, Nederländerna, Italien, Australien och Sydafrika.

Man känner till "enstaka fall", men självklart finns det fler fall i omlopp.
Citera
2020-12-20, 23:36
Medlem
Citat:
Om dina antikroppar inte passar på den nya varianten så jo, dessutom riskerar du att det går riktigt åt helvete för ditt immunförsvar tror ju det gör rätt men likt förbannat blir du sjukare och sjukare. Till slut tar det till storsläggan. Det är en hypotes du behöver inte hetsa upp dig. Nu stänger de flyget och utvärderar situationen, det är ett korrekt förfarande.
Det är nog alldeles för tidigt att veta något bestämt om immunitet förvärvad genom infektion av den tidigare varianten men man kan tänka sig att man får en lindrigare infektion av den nya varianten om man har antikroppar och eventuellt T-celler mot den äldre typen.
Citera
Medlem
Varför är FHM sverigefixerat? "Finns inte i SVERIGE, inga fall upptäckta i Sverige...", nä, men om det finns inom EUs gränser är det väl mer än nog. På FHM låter det som om vi lever i förindustriell tid när människor liksom var ganska statiska och inte reste i miljontal kors och tvärs varenda dag. När viruset fanns i Wuhan fanns det i princip i Sverige; det var bara en tidsfråga. Det har man väl ändå förstått vid det här laget.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi vid Karolinska institutet.

– Just nu finns det inga indikationer på att vaccinet inte skulle bita på mutationen, i och med att de här mutationerna finns på enstaka platser. Just den här varianten sprids snabbare och kommer kanske ta över. Men det finns inga indikationer på att det kan komma undan immunsvaret som tas upp av vaccinet, säger Ali Mirazimi.
Det är först när vaccinationerna satts igång som läget blir kritiskt, menar Ali Mirazimi När det finns en grundimmunitet hos befolkningen kommer viruset att möta motstånd och försöka ändra sig.
– Man är lite rädd att viruset ändrar på sig så mycket att vaccinet inte kan försvara sig mot det. Men sannolikheten att viruset ändrar sig så pass mycket att inte vaccinet känner igen det är ganska liten. Men med det sagt måste man hålla superkoll på allt, framförallt alla mutationer som sker efter vaccinationerna. För dom mutationerna kommer vara riktade mot vaccinet.
– . Ibland tror folk att när vaccinet kommer så är det slut, men det är kritiskt ett bra tag efter. Så eländet försvinner inte med vaccinet, säger Ali Mirazimi.

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Man är lite rädd att viruset ändrar på sig så mycket att vaccinet inte kan försvara sig mot det. Men sannolikheten att viruset ändrar sig så pass mycket att inte vaccinet känner igen det är ganska liten.
Är det en fackman som uttalar sig så? Låter som en idiot med svag förståelse för hur ett vaccin fungerar.

Han borde också förklara varför viruset muterat till en högre spridningsrisk nu, eftersom vaccinet inte ens kommit igång och att i de flesta kroppen håller nu mRNA vaccinet på att programmera om cellen till att tillverka spikeprotein så immunförsvaret kan tillverka antikroppar.

Varför får vi denna mutation nu då isåfall, om det handlar om att vaccinet triggar viruset att bli mer smittsamt? Det haltar lite. Men jag litar på honom och jag väljer att tro att även om viruset muterar sitt spikeprotein så kan de modifiera vaccinet för det. Så många forskare världen över med så mycket kompetens måste man välja att lita på.
Citera
2020-12-20, 23:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Per dag? I Sverige?

Jajemen! 6 droppar D-vitamin per dag. Men nu är det en tjurig gammal gubbjävel som vägrar ta sina droppar, så jag har lurat i honom fiskleverolja istället (tar själv också). Tyvärr tar han bara två (för det blir så många tabletter), men det är bättre än inget. Ibland tar han sina droppar. Jag däremot tar hans droppar lite då och då för att boosta effekten.
Citera
Medlem
Citat:
Om det är så lär vi höra om det inom kort. Tills dess ser vi till att undvika viruset och inväntar ett vaccin, mycket mer kan vi inte göra. Jag hoppas verkligen att det inte är så, jag orkar snart inte längre, börjar seriöst bli trött. Om det är så lär ca 800K till en miljon svenskar krypa in i sin grotta ganska omgående. Jag hoppas de i alla fall är ärliga om det i så fall så de har en chans att gömma sig, det vore jävligt illa att mörka i det här läget.

Även om alla världens myndigheter skulle mörka (vilket jag har extremt svårt att tro), så skulle ändå sjukvårdspersonal, anhöriga till patienter som drabbats av covid-20 slå larm. Och är det som du säger så skulle det inte finnas bara enstaka, utan massor, i Englad, och troligen några i Sverige också. Men, som du säger, det lönar sig inte att spekulera, man får försöka se det positivt, vaccin är på gång, så det är bara att invänta det.
Citera
Medlem
Citat:
Problemet är att dessa herrar är i det närmaste senildementa och borde inte sitta på sina poster. De har liksom passerat sitt bäst före datum. Det är bara att titta på Norge, Finland och Danmark för att jämföra. Det är gamla stofiler som anammat ett nyliberalt genustänkade, det går liksom inte att kombinera.

Senildementa 64 och 67 åringar. Och samtidigt ska vi rädda 85+ från Corona kosta vad det kosta vill..
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
En sådan snabb och kraftig vändning har inte jag sett förut i något annat land. Det kan mycket väl vara orsakat av att denna mutation nu tagit fart på riktigt.
Det är inte en särskilt snabb vändning tycker jag.
Nederländerna, Spanien, Tjeckien, Danmark har liknande eller värre. Spanien har liknande i flera repriser. Har man smittspridningen på en hög grundnivå så drar det iväg direkt man sänker garden.

Mutationen är nog bara marginellt mera smittsam. Säg att patient zero smittades 1 augusti.
UK låg på låga nivåer då 753 rapporterade fall så redan då stod viruset för över en promille av nya fall. Man har hela tiden legat över 1 i R-värde mellan 1 augusti och 15 november. Det betyder att den nya varianten hela tiden har legat över 1,7 och stundtals varit uppe i 2,5. 15 november när det vände neråt skulle man redan ha varit uppe i en miljon fall av den nya mutationen, då hade det aldrig vänt ner.
Citera
2020-12-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Detta har jag ingen järnkoll på, kan säkert stämma. Men om det stämmer med 70% mer smittsamhet, så är räkneexemplet jag visade korrekt, oavsett orsaken till den ökade smittsamheten.

Dock tycker jag det bör innebära, att om det stämmer som du säger, att de som får mindre virus i sig generellt får en lindrigare sjukdom. Är dock absolut ingen biolog, så kan absolut inte svära på det. Och om det är så skulle det givetvis minska allvaret något, men det skulle absolut inte lösa problemet.
Boris pratade om både r-tal och smittsamhet igår så någon skillnad bör det vara.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in