2020-12-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
70% mer smittsam är otroligt mycket. För att illustrera, vi har land A med 100 fall varje vecka. R0 är 1,0 och vi säger för enkelhets skull att alla smittade är sjuka en vecka. Det innebär alltså:
Vecka 1: 100 fall
Vecka 2: 100 fall
Vecka 3 100 fall
Vecka 4 100 fall
osv.

Land B, som för att göra exemplet enkelt, lever i ett helt paralellt universitum från land A, alltså inga resor mellan länderna överhuvudtaget, ens genom andra länder, har också 100 fall vecka 1. Där finns dock instället det muterade viruset, vilket leder till följande:

Vecka 1: 100 fall
Vecka 2: 170 fall
Vecka 3: 289 fall
Vecka 4: 491 fall
osv.

Om sjukvården redan går på knäna vid 100 fall, så är det lätt att räkna ut att ett 70% mer smittsamt virus, om det inte samtidigt är lindrigare, vilket ingen sagt att det är, kommer leda till en hel del problem.
Handlar det inte om att du behöver svälja färre virus bollar med mutationen för att bli smittad?
Citera
2020-12-20, 23:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det hade blivit knepigt , såna beslut ska inte ligga hos enskilda företag.

Enskilda företag kan naturligtvis dra in sina tjänster när de vill. I ett sådant här läge, med en sådan orsak (och där de andra europeiska länderna redan har stoppat flighterna), skulle inga uppretade passagerare kunna vinna några rättstvister heller.

Jag tror att vi som är födda i Europa efter andra världskriget (det vill säga nästan samtliga beslutsfattare som är aktiva i dag) är för fredsskadade och därför tänker för fyrkantigt. Vi tänker att de vanliga reglerna alltid måste gälla, men i ett sådant här läge är de helt enkelt satta ur spel.
Senast redigerad av Merwinna 2020-12-20 kl. 23:34.
Citera
2020-12-20, 23:27
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Varianten har funnits sedan september. Inte en chans att det stoppas bara för att man stoppar resor från UK nu.

Ingen har väl menat att man kan stoppa det? Men vi kan begränsa, och som Belgiens talesman sa inta försiktighetsprincipen. Belgien har stängt from midnatt 24 timmar fram.

Man borde stänga emot Danmark, testa alla med antigentest och släppa igenom de som är negativa. Och göra sekvenser på dem positiva. Då får man inte kluster med en ny mutation, och dessutom kanske någon av dessa är superspridare så vi får allmän spridning igen. Vad kostar ett antigentest? 25 kr. Det är en billig investering att försöka begränsa den nya mutationen för sjukvårdens skull och oss andra i befolkningen.

Och inte be dessa från UK åka till sina jobb i morgon och smitta andra som man gjorde med den virusstammen som kom från Italienresenärerna.

Fy fan, att man ska behöva vänta på FoHM - det är så frustrerande. Damberg borde ringa någon av de andra länderna istället.
Citera
2020-12-20, 23:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, men någon av UK:s 2 miljoner bekräftade fall av covid-19 borde definitivt ha fått covid-20 vid det här laget om så varit fallet.
70% är otroligt mycket, som jag illustrerat i ett tidigare inlägg ikväll. Om denna variant blir helt dominerande så leder det på en vecka en ökning av fallen med 70%, på tre veckor en femdubbling. Jag har inte helt gett upp hoppet om att denna variant är åtminstone lite lindrigare än ursprungvarianten, men går ju absolut inte att vara säker på det. Och är den inte det så blir det minst sagt jobbiga vintermånader.

Om det är så lär vi höra om det inom kort. Tills dess ser vi till att undvika viruset och inväntar ett vaccin, mycket mer kan vi inte göra. Jag hoppas verkligen att det inte är så, jag orkar snart inte längre, börjar seriöst bli trött. Om det är så lär ca 800K till en miljon svenskar krypa in i sin grotta ganska omgående. Jag hoppas de i alla fall är ärliga om det i så fall så de har en chans att gömma sig, det vore jävligt illa att mörka i det här läget.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Man är lite rädd att viruset ändrar på sig så mycket att vaccinet inte kan försvara sig mot det. Men sannolikheten att viruset ändrar sig så pass mycket att inte vaccinet känner igen det är ganska liten.
Är det en fackman som uttalar sig så? Låter som en idiot med svag förståelse för hur ett vaccin fungerar.

Ja, det var ovetenskapligt uttryckt, men i en kvällstidning vill han väl uttrycka sig så att vanligt folk förstår budskapet. (Det är förstås inte "vaccinet" som ska känna igen viruset, utan antikropparna som produceras till följd av att individen har blivit vaccinerad. Han hoppade över ett led - no big deal.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ingen har väl menat att man kan stoppa det? Men vi kan begränsa, och som Belgiens talesman sa inta försiktighetsprincipen. Belgien har stängt from midnatt 24 timmar fram.

Man borde stänga emot Danmark, testa alla med antigentest och släppa igenom de som är negativa. Och göra sekvenser på dem positiva. Då får man inte kluster med en ny mutation, och dessutom kanske någon av dessa är superspridare så vi får allmän spridning igen. Vad kostar ett antigentest? 25 kr. Det är en billig investering att försöka begränsa den nya mutationen för sjukvårdens skull och oss andra i befolkningen.

Och inte be dessa från UK åka till sina jobb i morgon och smitta andra som man gjorde med den virusstammen som kom från Italienresenärerna.

Fy fan, att man ska behöva vänta på FoHM - det är så frustrerande. Damberg borde ringa någon av de andra länderna istället.

De behöver väl inte vänta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5631XW/fhm-om-stoppade-resor-rimlig-atgard
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Man är lite rädd att viruset ändrar på sig så mycket att vaccinet inte kan försvara sig mot det. Men sannolikheten att viruset ändrar sig så pass mycket att inte vaccinet känner igen det är ganska liten.
Är det en fackman som uttalar sig så? Låter som en idiot med svag förståelse för hur ett vaccin fungerar.

Han är professor i klinisk virologi vid Karolinska institutet. Vet ej om han i din värld klassas som "fackman".
Citera
2020-12-20, 23:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var väl bara typ multivitaminer, tror inte det täcker behovet av D-vitamin när man endast vistas inomhus.

Min anhöriga (äldre) är ordinerad 6000IE D-vitamin, året om.
Citera
2020-12-20, 23:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tegnell sa idag att inreseförbud var ett slag i luften. Han ville vänta och se en vecka.

Vad är det han vill vänta på?
Citera
2020-12-20, 23:31
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Min anhöriga (äldre) är ordinerad 6000IE D-vitamin, året om.
Per dag? I Sverige?
Citera
2020-12-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad är det han vill vänta på?

Det vanliga när Tegnell är inblandad...att kurvan plattas till...
Citera
2020-12-20, 23:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Håller med. Det är ett mörker kring precis allt, när man läser det mesta i den här tråden. Visst, det är ett väldigt jobbigt läge; speciellt för sjukvården. Men det är som att alla förlorar förmågan att tänka sansat - detta är inte jordens undergång och vi kommer inte alla att dö. Iallafall inte av covid-19, och inte just nu. Jag tycker det är för jävligt jobbigt och tråkigt just nu, men jag skulle aldrig klara av att se precis allting i ett negativt mörker.

Med tanke på hur hårt drabbade vi var i Stockholm i våras och nu, så vore det väldigt märkligt om vi inte börjar komma upp i 40%?!

Skit i alla alarmistiska domedagsröster, imorgon är vinterdagjämning, således går vi mot ljusare tider. Småreligös som jag är plus obotlig optimist plus romantiker så kan jag inte se annat än en ljusare framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in