2020-12-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tack, Avel för dina skarpa ögon på allt! Nu tror jag att SD börjar bli lika torr i munnen som han var när han skulle topsas kvällen den 15 maj -18.

Kommer mycket inspiration från tråden så det hjälper mycket.

Som lekman blir man lite förvånad hur begränsade ytor de topsar och skickar till NFC. Men antar de måste ”sålla” lite annars blir väl köerna hos NFC än mer galet långa. Orimligt mycket arbete antagligen.
Citera
2020-12-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja antingen vrede eller så gjorde hon bra motstånd och tillhygget var lite för klent tilltaget.
Jämför tung hammare med lätt hanmare om man ska slå i en spik.

Det har du förvisso rätt i. Men en hammare med en mindre slagyta är lättare att knäcka skallbenet med, medan en med större slagyta ger stora ofta dödliga stötskador, då hjärnan slår hårt emot skallbenet. Det är här vi kan skönja om det är ett subduralhematom (stor blödning) djupare inne i skallen.
Eller en s.k subaraknoidalblödning mellan 2 av de 3 hjärnhinnorna strax innanför skallbenet. Som jag nyligen skrev om här.

Detta vet säkert obducenten - och då kan man också lättare avgöra storleken på mordvapnet.

Är troligen inte nåt större vapen eftersom ett sånt är svårt att dölja för offret inför en attack.

Sen talar ju märkena i trädet om en del. Men vad säger att det verkligen är mordvapnet som har träffat trädet? Mycket tyder på det, men kan också ha varit ett villospår. Ditplacerat efter angreppet mot LW.

När det gäller SD tror jag det kan se ut hur som helst. Men att mordet var planerat torde vara glasklart.
Citera
2020-12-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 147/189
Förhör 30 maj- 19

"M: Ja, fast nu har jag ju inte Mountainbiken längre ja, det är väl fyra som jag, har tillgång till men det är väl bara en jag använder i princip."

s.224
Förhör 30 maj-18

"F: Den här cykeln nu då som du var ute och körde med och fixa, bromsarna eller, växlarna på
nu då ...
M:Mm.
F: Hur var, var gjorde du av den sen då? När du har varit ute?
M: Ja antingen (ohörbart) ...
F: Var brukar du ha den?
M: Jag brukar ha den i källaren men,jag vet att jag körde in den i trädgården, eh, för och
flytta vattenspridaren en gång,
men jag har nog inte haft den parkerad där över natten, utan jag körde säkert ner den sen.
F: Har du alla dina cyklar nere i källaren?
M: Nej en på altanen.
F: En på altanen och dom andra i källaren?
M:Mm.
F: Har du nån cykel nånstans, nån annanstans som är din?
M: Nej ja såna som är stulna som är, lite överallt...
"

s.325
Förhör 31 maj- 18

"FL: Kommer du ihåg det? Du ringer till polisen igen.
MT: (Fnyser) va?
FL: Dan efter.
MT: Det har jag helt förträngt.
FL: Ja, men det var inte om dom där för övrigt, det var om något annat.
MT: Men vad var det om?
FL: Ja det var om nån cykel.
325
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-31 13:30 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Ja! Ja ja ja okey, okey ja.
FL: Men det är på kvällen sen på, dan efter eller en dag senare.
MT: Jaa, är inte det möjligen på måndagen?
FL: Nej.
MT: Nej okey, för jag har för mej det var när jag kom hem från jobbet (ohörbart)
FL: Vad var det då? Hade du hittat din cykel?
MT: Ja det är en cykel jag blev av med för många många år sen som är, som jag såg parkerad.
FL:Mm.
MT: Men jag hitta inte, jag hitta ramnumret, jag kan, jag kan dom fyra första fyra
bokstäverna i ramnumret, och dom är mina i alla fall...
FL:Mm .. .
MT: Ehh .. .
FL: Det är en söndag kväll 13:e på söndag kvällen
"

s.510
Förhör 2 juli-18

"F: Men den här söndagen när du ringer polisen då igen som du va inne på, gällande cykeln
MT: Aa just de ja ja, ja
510
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-07-02 15:04 diarienr: 5000-K574218-18
F: Va är de för cykel?
MT: Ehh ehh nu säger du att de va på söndan, för de är inget som jag minns, jag har tidigare
trott att de va en vardag, men
F: Jag säger att de är på söndan
MT:Ja
F: Vad är de för cykel?
MT: Ja de är en som jag hade för en massa år sen, som blev stulen ehh ja med ett litet
speciellt utseende, en Biltemahoj men ett speciellt utseende, å jag lärde mej dom fyra första
bokstäverna i ramnumret, å de stämde överens med den där som jag hade hittat
F: Vart hitta du den?
MT: Ehh Skördevägens slut ner mot Varberga
"

Jag frågar mig hur mycket uppgifter polisen har samlat om cykeln, samtal osv.
Man kan lätt få för sig att det hör ihop på något sätt med mordet.
Vad hände med MTB?

Jisses! Det här har jag missat! Han säger alltså att ”jag vet att jag körde in den i trädgården, eh, för och
flytta vattenspridaren en gång
, men jag har nog inte haft den parkerad där över natten, utan jag körde säkert ner den sen.”

Och han säger alltså detta tvärsäkert, börjar med jag vet. För att senare, lååångt senare när han fått tillgång till information om att inget vittne sett honom cyklandes den kvällen/natten, ändra sig till att han nog inte alls provcyklade och fixade med växlarna den här kvällen, att det var någon annan gång, att växlarna redan var fixade aktuellt datum.

Jag har varit säker på att SD är GM sen start utifrån den första informationen som kom ut, men det här gör mig tvärsäker. Vattenspridaren är en så jäkla konstig detalj, och SD själv kopplar ihop den med cykeln när han väver ihop sin historia. Nära nära sanningen i sin berättelse hela tiden men med små justeringar i framförallt orsak till sitt handlande.
Citera
2020-12-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här säger han det klart och tydligt; efter fixandet med bromsarna vet han att han körde han in den i trädgården och han kopplar ihop cykeln med vattenspridaren. Alltså ställer han den intill spridaren.

I tingsrätten låter det annorlunda; cykeln har då fixats ett par veckor innan. - Hade vattenspridaren hunnit plockas fram redan då? För han hävdar ju att han tog den till trädgården och vattenspridaren efter provturerna.

Detta förhör borde åklagarna ha använt sig av!

Han garderar dessutom genom att i förhör placera cykeln i trädgården. Nån granne kan ju ha sett honom. Kanske blivit lite väl många garderingar för hans eget bästa får man hoppas.
Citera
2020-12-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birmakatt
Han behöver inte ha släppt sin ekonomi till henne, men han kan ha skaffat pengar på annat sätt så att de två skulle ha roligt! Jobbat vid sidan om/svart arbete, stulit, sålt saker m.m. finns hur mycket som helst att tänka på om detta och han är ju så uppfinningsrik och 'smart'
Det vet vi inget om. Vi vet att L sa att hon träffade honom för presenternas skull däremot. Jag tror ej hon fick ett bankkort av honom. Han höll hårt i sina kort själv.
Citera
2020-12-20, 23:21
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Det tror jag ju aldrig att han gjorde. Det vore väldigt anmärkningsvärt om han skulle släppt sin ekonomi till henne.Det finns väl inget som talar för att det var ett särboförhållande. Det måste skruvas mer och mer pga nyhetstorka. Det ligger i sakens natur. Den känslan har jag aldrig fått. Det måste hittas på något, och fylla luckorna med någonting.

Varför måste luckorna fyllas?? Inte alls otroligt att Lena och Steffeponken hade ett gemensamt konto.
Han var väl mästarnas mästare på att ha hemligheter för allt och alla. Kräket ljuger när han säger hej.
Citera
2020-12-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Det vet vi inget om. Vi vet att L sa att hon träffade honom för presenternas skull däremot. Jag tror ej hon fick ett bankkort av honom. Han höll hårt i sina kort själv.
Det sa hon inte!
Citera
2020-12-20, 23:35
Medlem
Citat:
Om jag förstått rätt så skannades fupen in. Ett hästjobb av några tappra själar här. Alltså lite suddig.

Men begär man ut aktbilaga 145 från tingsrätten och de vill skicka den digitalt så lär skärmdumpen vara tydligare.

Nu tror jag inte de vågar sig på någon redigering och säkert gjord av advokat CO, hans försvarare, då han väl var frihetsberövad 30/8 2019.
Men det är något man kan reagera på helt klart.

En skärmdump från ”tidslinjen i Google” borde ha noll bevisvärde.

En annan sak om försvararen loggar in ”live” i rätten. Då kan man tro på det bättre men tidslinjen går att redigera.

Men det finns hopp. För bara några dagar sen så kom en uppdatering av polisens ”analysverktyg” för IT-forensik.

Nya artefakter (typ redovisningsbara bärare av info slarvigt förklarat) i programvaran:

Firewall Events (Windows)
Network Events (Windows)
Scheduled Task Events (Windows)
Script Events (Windows)
Services Events (Windows)
System Events (Windows)
USB Events (Windows)

Uppdaterade artefakter:

Windows Event Logs (Windows)
User Events (Windows)

Kanske precis vad ”vi” behöver.

Bara att gasa nu och komplettera till hovrätten. Om inte annat kan de göra vissa saker tydligare.
Främst 05:23 i LW:s dator och hela 14-15/5 i SD:s enheter.

All skum skit måste fram nu.

Finns också ett nytt filter för ”Geolocation Data”. Kanske kan ge nåt.

Källa och fler detaljer om uppdateringen:

https://www.magnetforensics.com/blog/get-off-network-collection--run-axiom-cyber-4-8-in-aws-along-with-ocr-and-facebook-comments-support- in-axiom--axiom-cyber-4-8/
Helt fantastiskt! Det hoppas vi på! Nu är jag för trött, men kommer att återkomma om tidslinje. Jag testade på min att lägga till tider på en dag som saknas och då saknas simbolen (Fäst mot väg) som ska finns efter tiden, minuter eller timmar. Kollar man på en dag där tiden det redan finns registrerad resa så finns det med. Upptäckte lite annat också, men måste ha bättre bild! Återkommer! 😀
Citera
2020-12-20, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har du förvisso rätt i. Men en hammare med en mindre slagyta är lättare att knäcka skallbenet med, medan en med större slagyta ger stora ofta dödliga stötskador, då hjärnan slår hårt emot skallbenet. Det är här vi kan skönja om det är ett subduralhematom (stor blödning) djupare inne i skallen.
Eller en s.k subaraknoidalblödning mellan 2 av de 3 hjärnhinnorna strax innanför skallbenet. Som jag nyligen skrev om här.

Detta vet säkert obducenten - och då kan man också lättare avgöra storleken på mordvapnet.

Är troligen inte nåt större vapen eftersom ett sånt är svårt att dölja för offret inför en attack.

Sen talar ju märkena i trädet om en del. Men vad säger att det verkligen är mordvapnet som har träffat trädet? Mycket tyder på det, men kan också ha varit ett villospår. Ditplacerat efter angreppet mot LW.

När det gäller SD tror jag det kan se ut hur som helst. Men att mordet var planerat torde vara glasklart.

Ibland tänker jag att han karvat lite i märkena med kniv för att dölja tillhyggets storlek. Men lite för företagsamt antagligen. Men det framgår säkert av märken på kroppen hur stor den cirkelformade träffytan är.

Hon mamman som mirakulöst överlevde attacken från hon galna tyskan i Arboga fick femton ärr i huvudet efter hammare. Av minst lika många slag.
Citera
2020-12-20, 23:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Han garderar dessutom genom att i förhör placera cykeln i trädgården. Nån granne kan ju ha sett honom. Kanske blivit lite väl många garderingar för hans eget bästa får man hoppas.
Ja, de hade behövt konfrontera och klämma åt honom betydligt hårdare med upprepade frågor tills han målat in sig själv i ett hörn. Nu fick han fritt spelrum genom att använda sig av garderingsmetoden alltigenom.
Citera
2020-12-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ibland tänker jag att han karvat lite i märkena med kniv för att dölja tillhyggets storlek. Men lite för företagsamt antagligen. Men det framgår säkert av märken på kroppen hur stor den cirkelformade träffytan är.

Hon mamman som mirakulöst överlevde attacken från hon galna tyskan i Arboga fick femton ärr i huvudet efter hammare. Av minst lika många slag.

Har det försvunna armeringsjärnet från SDs jobb sållats bort som möjligt mordvapen?
Citera
2020-12-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birmakatt
Helt fantastiskt! Det hoppas vi på! Nu är jag för trött, men kommer att återkomma om tidslinje. Jag testade på min att lägga till tider på en dag som saknas och då saknas simbolen (Fäst mot väg) som ska finns efter tiden, minuter eller timmar. Kollar man på en dag där tiden det redan finns registrerad resa så finns det med. Upptäckte lite annat också, men måste ha bättre bild! Återkommer! 😀

Toppen! Ta med i kollen att Google Maps ”fönstret” kan ha uppdaterats sen aug 2019 kanske på nåt sätt. Men ska inte vara några problem att få fram hur det såg ut för den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in