2020-12-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birmakatt
Skulle inte säga att det var osannolikt för att de gjorde ju saker tillsammans. och jag tror inte att han skulle riskera att HD upptäckte transaktioner på hans eller deras gemensamma konto som inte borde finns. Av den alnledningen så tror jag att han hade ett annat konto. Sedan skulle man upptäcka att han betalat för lite annat som han inte borde. T.ex Tinder konto. Finns det någon sådan eller liknande transaktion?
Det tror jag ju aldrig att han gjorde. Det vore väldigt anmärkningsvärt om han skulle släppt sin ekonomi till henne.Det finns väl inget som talar för att det var ett särboförhållande. Det måste skruvas mer och mer pga nyhetstorka. Det ligger i sakens natur. Den känslan har jag aldrig fått. Det måste hittas på något, och fylla luckorna med någonting.
Citera
2020-12-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Bra fråga. De två verkar ha undvikit många samtalsämnen genom åren. Och HD tillhör inte den sorten som konfronterar och penetrerar med en vilja till uppriktiga svar. FUP tycker jag har visat på en introvert kvinna med ångestrelaterad problematik (PTSD?). Och man kan bara önska att hon någon gång gör det enda rätta; tar bladet ur munnen och berättar allt hon vet. Att SD är flickornas pappa är inte skäl nog att skydda honom - tvärtom, ifall han har utfört ett brutalt kvinnomord. Hon behöver hitta igen sin moraliska kompass och gå dit den pekar.

Hade hon förevisats bilder på LW i förhörsrummet, hade mordet kanske blivit mera fattbart för henne. Nu kan hon använda sig av sina försvar för att slippa möta verkligheten.
Så länge hon är i hans närhet kommer hon ALDRIG att kunna tänka annorlunda. Hon måste få bort honom för att kunna hitta sig själv och först då kommer hennes ögon att öppnas och hon kan då se klart vad som har hänt under alla år hon känt honom, från första början. Personer som han behöver inte göra så mycket för det räcker att de är i ens närhete för att man ska bli påverkad på ett negativt sätt som man har otroligt svårt att förstå...så till slut så tror man att det är något fel på en själv.
Citera
2020-12-20, 22:33
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om jag satt i hovrätten eller var åklagare skulle jag bli lite skeptisk om jag fick in skärmdump av SD:s tidslinje...

145/326

Skärmdumpar från googlemaps som SD lämnat in till hovrätten i samband med överklagan av häktningsbeslut 2019-08-30”.

... och Windows Paint, ritprogrammet, var öppet samtidigt som skärmdumpen togs:

https://www.bildtagg.se/bild/24o9evoarvxknt7aboz959un

Tack, Avel för dina skarpa ögon på allt! Nu tror jag att SD börjar bli lika torr i munnen som han var när han skulle topsas kvällen den 15 maj -18.
Citera
2020-12-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Det tror jag ju aldrig att han gjorde. Det vore väldigt anmärkningsvärt om han skulle släppt sin ekonomi till henne.Det finns väl inget som talar för att det var ett särboförhållande. Det måste skruvas mer och mer pga nyhetstorka. Det ligger i sakens natur. Den känslan har jag aldrig fått. Det måste hittas på något, och fylla luckorna med någonting.
Han behöver inte ha släppt sin ekonomi till henne, men han kan ha skaffat pengar på annat sätt så att de två skulle ha roligt! Jobbat vid sidan om/svart arbete, stulit, sålt saker m.m. finns hur mycket som helst att tänka på om detta och han är ju så uppfinningsrik och 'smart'
Citera
2020-12-20, 22:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 147/189
Förhör 30 maj- 19

"M: Ja, fast nu har jag ju inte Mountainbiken längre ja, det är väl fyra som jag, har tillgång till men det är väl bara en jag använder i princip."

s.224
Förhör 30 maj-18

"[i]F: Den här cykeln nu då som du var ute och körde med och fixa, bromsarna eller, växlarna på
nu då ...
M:Mm.
F: Hur var, var gjorde du av den sen då? När du har varit ute?
M: Ja antingen (ohörbart) ...
F: Var brukar du ha den?
M: Jag brukar ha den i källaren men,jag vet att jag körde in den i trädgården, eh, för och
flytta vattenspridaren en gång,
men jag har nog inte haft den parkerad där över natten, utan jag körde säkert ner den sen.
F: Har du alla dina cyklar nere i källaren?
M: Nej en på altanen.
F: En på altanen och dom andra i källaren?
Här säger han det klart och tydligt; efter fixandet med bromsarna vet han att han körde han in den i trädgården och han kopplar ihop cykeln med vattenspridaren. Alltså ställer han den intill spridaren.

I tingsrätten låter det annorlunda; cykeln har då fixats ett par veckor innan. - Hade vattenspridaren hunnit plockas fram redan då? För han hävdar ju att han tog den till trädgården och vattenspridaren efter provturerna.

Detta förhör borde åklagarna ha använt sig av!
Citera
2020-12-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tack, Avel för dina skarpa ögon på allt! Nu tror jag att SD börjar bli lika torr i munnen som han var när han skulle topsas kvällen den 15 maj -18.
Jag tackar också! Ni är fantastiska båda två! I vilken bilaga hittar man bilden på Google Maps som han nämnde in?
Citera
2020-12-20, 22:45
Medlem
Citat:
Helt otroligt! Du är helt fantastisk! Jag jobbar som redigerare och det är så lätt att ändra och göra lite som man vill. Finns det en bättre bild ? Jag kan studera det lite närmare 😁

Om jag förstått rätt så skannades fupen in. Ett hästjobb av några tappra själar här. Alltså lite suddig.

Men begär man ut aktbilaga 145 från tingsrätten och de vill skicka den digitalt så lär skärmdumpen vara tydligare.

Nu tror jag inte de vågar sig på någon redigering och säkert gjord av advokat CO, hans försvarare, då han väl var frihetsberövad 30/8 2019.
Men det är något man kan reagera på helt klart.

En skärmdump från ”tidslinjen i Google” borde ha noll bevisvärde.

En annan sak om försvararen loggar in ”live” i rätten. Då kan man tro på det bättre men tidslinjen går att redigera.

Men det finns hopp. För bara några dagar sen så kom en uppdatering av polisens ”analysverktyg” för IT-forensik.

Nya artefakter (typ redovisningsbara bärare av info slarvigt förklarat) i programvaran:

Firewall Events (Windows)
Network Events (Windows)
Scheduled Task Events (Windows)
Script Events (Windows)
Services Events (Windows)
System Events (Windows)
USB Events (Windows)

Uppdaterade artefakter:

Windows Event Logs (Windows)
User Events (Windows)

Kanske precis vad ”vi” behöver.

Bara att gasa nu och komplettera till hovrätten. Om inte annat kan de göra vissa saker tydligare.
Främst 05:23 i LW:s dator och hela 14-15/5 i SD:s enheter.

All skum skit måste fram nu.

Finns också ett nytt filter för ”Geolocation Data”. Kanske kan ge nåt.

Källa och fler detaljer om uppdateringen:

https://www.magnetforensics.com/blog/get-off-network-collection--run-axiom-cyber-4-8-in-aws-along-with-ocr-and-facebook-comments-support- in-axiom--axiom-cyber-4-8/
Senast redigerad av Avel 2020-12-20 kl. 23:19.
Citera
2020-12-20, 22:46
Medlem
Citat:
Jag tackar också! Ni är fantastiska båda två! I vilken bilaga hittar man bilden på Google Maps som han nämnde in?

Akt 145 Huvudprotokollet sidan 326.
Citera
2020-12-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 147/189
Förhör 30 maj- 19

"M: Ja, fast nu har jag ju inte Mountainbiken längre ja, det är väl fyra som jag, har tillgång till men det är väl bara en jag använder i princip."

s.224
Förhör 30 maj-18

"F: Den här cykeln nu då som du var ute och körde med och fixa, bromsarna eller, växlarna på
nu då ...
F: Hur var, var gjorde du av den sen då? När du har varit ute?
M: Ja antingen (ohörbart) ...
F: Var brukar du ha den?
M: Jag brukar ha den i källaren men,jag vet att jag körde in den i trädgården, eh, för och
flytta vattenspridaren en gång,
men jag har nog inte haft den parkerad där över natten, utan jag körde säkert ner den sen.
F: Har du alla dina cyklar nere i källaren?
M: Nej en på altanen.
F: En på altanen och dom andra i källaren?
F: Har du nån cykel nånstans, nån annanstans som är din?
M: Nej ja såna som är stulna som är, lite överallt...
"

s.325
Förhör 31 maj- 18

"FL: Kommer du ihåg det? Du ringer till polisen igen.
MT: (Fnyser) va?
FL: Dan efter.
MT: Det har jag helt förträngt.
FL: Ja, men det var inte om dom där för övrigt, det var om något annat.
MT: Men vad var det om?
FL: Ja det var om nån cykel.
325
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-31 13:30 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Ja! Ja ja ja okey, okey ja.
FL: Men det är på kvällen sen på, dan efter eller en dag senare.
MT: Jaa, är inte det möjligen på måndagen?
FL: Nej.
MT: Nej okey, för jag har för mej det var när jag kom hem från jobbet (ohörbart)
FL: Vad var det då? Hade du hittat din cykel?
MT: Ja det är en cykel jag blev av med för många många år sen som är, som jag såg parkerad.
FL:Mm.
MT: Men jag hitta inte, jag hitta ramnumret, jag kan, jag kan dom fyra första fyra
bokstäverna i ramnumret, och dom är mina i alla fall...
FL:Mm .. .
MT: Ehh .. .
FL: Det är en söndag kväll 13:e på söndag kvällen
"

s.510
Förhör 2 juli-18

"F: Men den här söndagen när du ringer polisen då igen som du va inne på, gällande cykeln
MT: Aa just de ja ja, ja
510
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-07-02 15:04 diarienr: 5000-K574218-18
F: Va är de för cykel?
MT: Ehh ehh nu säger du att de va på söndan, för de är inget som jag minns, jag har tidigare
trott att de va en vardag, men
F: Jag säger att de är på söndan
MT:Ja
F: Vad är de för cykel?
MT: Ja de är en som jag hade för en massa år sen, som blev stulen ehh ja med ett litet
speciellt utseende, en Biltemahoj men ett speciellt utseende, å jag lärde mej dom fyra första
bokstäverna i ramnumret, å de stämde överens med den där som jag hade hittat
F: Vart hitta du den?
MT: Ehh Skördevägens slut ner mot Varberga
"

Jag frågar mig hur mycket uppgifter polisen har samlat om cykeln, samtal osv.
Man kan lätt få för sig att det hör ihop på något sätt med mordet.
Vad hände med MTB?

Kan det vara så att Biltema körde samma fyra första siffror (eller fler) i ramnumret på samma modell?

Han kan ju ha hittat den modellen, och inte den unika hojen han ägt, som var kanske lite annorlunda på stan som han blivit bestulen på och i förhör nämner han bara de fyra första bokstäverna va?

Nån som ska julklappsshoppa på Biltema kanske kan kolla om det är samma bokstäver som inleder ramnumret på samma modell av hojar.

Edit:
Massa olika modeller på Biltema-cyklar verkar ha WBTD i början av sina ramnummer. Kolla här:

https://www.stulencykel.se/tag/yosemite/
Senast redigerad av Avel 2020-12-20 kl. 22:58.
Citera
2020-12-20, 22:56
Medlem
Citat:
Helt otroligt! Du är helt fantastisk! Jag jobbar som redigerare och det är så lätt att ändra och göra lite som man vill. Finns det en bättre bild ? Jag kan studera det lite närmare 😁

Blev nyfiken och öppnade upp bilden. Siffrorna i längst upp ser konstiga ut (under fältet där det står ”ny flik”). 1an är för långt ner och 8an har ett märkligt sträck i mitten, kan det ha stått 2020 ist för 2018 från början? Eller vore det för sent i tid? Minns inte exakt när rättegången var eller när han inkom med dessa skärmdumpar. Även en av 1orna tidigare ser konstig ut, har en ljusare blå ton.
Vet inte hur det brukar se ut, men skulle han ha kunnat fifflat med datumet till bilden?
Instämmer, otroligt väl noterat av dig Avel! Hade gärna sett att de anställde dig så du fick tillgång till allt material, du skulle med stor sannolikhet vara en fantastisk tillgång inne i polishuset. Mycket imponerad.
Citera
2020-12-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Blev nyfiken och öppnade upp bilden. Siffrorna i längst upp ser konstiga ut (under fältet där det står ”ny flik”). 1an är för långt ner och 8an har ett märkligt sträck i mitten, kan det ha stått 2020 ist för 2018 från början? Eller vore det för sent i tid? Minns inte exakt när rättegången var eller när han inkom med dessa skärmdumpar. Även en av 1orna tidigare ser konstig ut, har en ljusare blå ton.
Vet inte hur det brukar se ut, men skulle han ha kunnat fifflat med datumet till bilden?
Instämmer, otroligt väl noterat av dig Avel! Hade gärna sett att de anställde dig så du fick tillgång till allt material, du skulle med stor sannolikhet vara en fantastisk tillgång inne i polishuset. Mycket imponerad.

Runt 2019-08-30 ska den ha kommit in i samband med häktningsbeslut i hovrätten. Ska också kika närmare på den även om det vore väl vågat att skicka till en hovrätt via en advokats händer.

Ja tack alltså man får dra sitt strå till stacken här.
Citera
2020-12-20, 23:03
Medlem
Citat:
Han behöver inte ha släppt sin ekonomi till henne, men han kan ha skaffat pengar på annat sätt så att de två skulle ha roligt! Jobbat vid sidan om/svart arbete, stulit, sålt saker m.m. finns hur mycket som helst att tänka på om detta och han är ju så uppfinningsrik och 'smart'
Jag tycker det är anmärkningsvärt om han gett henne tillgång till ett bankkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in