2020-12-20, 23:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Amen!

Sen undrar jag också hur man vet att den är just 70% mer smittsam. Inte exempelvis 71% eller 69%. Eller rent av 80%.

Men med tiden lär vi får veta hur de mätte hastigheten på smittspridningen.

Ja, så illa som det här sköts, så kommer de att få ett stort material att mäta på...
Citera
2020-12-20, 23:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Enligt dessa kritiska röster så är antalet falska provsvar väldigt mycket fler än ett på hundra.

Och vad jag förstår så gäller de falska provsvaren även sjuka som får negativa provsvar. Då är de ju ute och smittar i onödan.

Det är lite hönan och ägget här. Man behöver testa så fort någon har symtom, tyvärr hinner testningen inte med och det är väntetider på att få ta ett test. Sen har vi dem som går och testar sig i onödan vilket gör att färre som behöver test får det i tid. Enligt vad jag läst så är PCR-testerna mycket exakta men de ska tas i rätt tid i cykeln. Jag vet inte exakt vilka dessa kritiska rösterna är.
Citera
2020-12-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Varför vänta ens ett dygn som man gör nu? Minst alltså, eftersom beslut tas på förmiddagen och det blir säkert att stoppet gäller från midnatt imorgon. Kanske tom senare ändå för att bolagen ska få tid på sig! I Tyskland däremot kunde man fatta beslut på en söndag så det gäller från midnatt.

Mer än ett dygn hur många plan är inte det? Var fem bara på en flygplats idag. Totalt tusentals personer som inte testas utan kan bara försvinna in i julhandeln.

Ni inser inte att detta gäller på Kastrup mfl?
Att danskar och övriga Europa kan resa fritt blir ju samma jävla problem.. men med fördröjning.
Missförstå mig inte vad det gäller flygstoppet till GB, jag tycker det är en självklarhet, men vi är inte homefree bara för det..
Skiten kommer komma in ändå förr eller senare..
Citera
2020-12-20, 23:05
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det ÄR en hund begraven

agerandet står inte i paritet med hur man agerat tidigare under pandemin

jag säger inte att det är fel att man agerar, tvärtom är det bra.. men det gick jävligt snabbt och även sverige (tvingades antagligen) till att stänga gränsen mot UK. vadan detta rabalder, på en söndag? herren kristus dag. helknasigt ju.. men bra såklart.

så jag gissar att man sitter på någon indikation på något mer än den ökande smittsamheten.

Boris ”svinto” Johnson sa ju själv att han räknar med att folk från England inte flyger inrikes eller utrikes för att inte sprida smittan vidare ut i Europa. Kan ju vara så att han bett om att EU ska stänga sina gränser innan det slår till även här
Citera
2020-12-20, 23:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Carlsson går ju också i pension snart. Född 1954, fyller snart 67 år.

Och Tegnell fyller 65.

Problemet är väl att Folkhälsomyndigheten inte har smittskydd som fokus, vilket gamla Smittskyddsinstitutet hade (och var bra på). Folkhälsomyndigheten har fokus på jämlik hälsa...

Ja, o alla kompetenta forskare försvann väl då det blev FoHM. Det här blir en svår nöt för regeringen att knäcka. Någonting måste ju göras åt eländet.
Citera
2020-12-20, 23:06
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är i alla fall vad man får lära sig under ssk- utbildningen och jag har alltid kollat patienterna nä jag vaccinerat.

okej, förstår, ja det kanske slarvas lite med det då
Citera
2020-12-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Boris ”svinto” Johnson sa ju själv att han räknar med att folk från England inte flyger inrikes eller utrikes för att inte sprida smittan vidare ut i Europa. Kan ju vara så att han bett om att EU ska stänga sina gränser innan det slår till även här

Varianten har funnits sedan september. Inte en chans att det stoppas bara för att man stoppar resor från UK nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det låter väldigt allvarligt, det skulle kunna betyda att alla som varit sjuka i covid19 kan insjukna igen då deras immunförsvar känner igen spikeproteinet och börjar tillverka antikroppar som inte fungerar. Det om något borde väl kunna leda till en cytokinstorm då immunförsvaret märker att det inte funkar och tar till storläggan?

Kanske det som blir den tredje vågen, att vi nu har runt en miljon potentiella cytokinstormare som vandrar runt på våra gator och känner sig trygga?

Hade detta varit covid-20 så hade vi redan sett åtskilliga personer i England som blivit smittade av båda varianterna.
Citera
Medlem
Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi vid Karolinska institutet.

– Just nu finns det inga indikationer på att vaccinet inte skulle bita på mutationen, i och med att de här mutationerna finns på enstaka platser. Just den här varianten sprids snabbare och kommer kanske ta över. Men det finns inga indikationer på att det kan komma undan immunsvaret som tas upp av vaccinet, säger Ali Mirazimi.
Det är först när vaccinationerna satts igång som läget blir kritiskt, menar Ali Mirazimi När det finns en grundimmunitet hos befolkningen kommer viruset att möta motstånd och försöka ändra sig.
– Man är lite rädd att viruset ändrar på sig så mycket att vaccinet inte kan försvara sig mot det. Men sannolikheten att viruset ändrar sig så pass mycket att inte vaccinet känner igen det är ganska liten. Men med det sagt måste man hålla superkoll på allt, framförallt alla mutationer som sker efter vaccinationerna. För dom mutationerna kommer vara riktade mot vaccinet.
– . Ibland tror folk att när vaccinet kommer så är det slut, men det är kritiskt ett bra tag efter. Så eländet försvinner inte med vaccinet, säger Ali Mirazimi.
Citera
2020-12-20, 23:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
70% mer smittsam är otroligt mycket. För att illustrera, vi har land A med 100 fall varje vecka. R0 är 1,0 och vi säger för enkelhets skull att alla smittade är sjuka en vecka. Det innebär alltså:
Vecka 1: 100 fall
Vecka 2: 100 fall
Vecka 3 100 fall
Vecka 4 100 fall
osv.

Land B, som för att göra exemplet enkelt, lever i ett helt paralellt universitum från land A, alltså inga resor mellan länderna överhuvudtaget, ens genom andra länder, har också 100 fall vecka 1. Där finns dock instället det muterade viruset, vilket leder till följande:

Vecka 1: 100 fall
Vecka 2: 170 fall
Vecka 3: 289 fall
Vecka 4: 491 fall
osv.

Om sjukvården redan går på knäna vid 100 fall, så är det lätt att räkna ut att ett 70% mer smittsamt virus, om det inte samtidigt är lindrigare, vilket ingen sagt att det är, kommer leda till en hel del problem.

Bra och illustrativt!

Men, exemplet bygger ju också på att man lever på samma sätt i land A respektive B. Man kan ju hoppas att land B vidtar ytterligare åtgärder när smittan ökar, vilket då förhoppningsvis trycker ned R0 lite.
Citera
2020-12-20, 23:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Håller med. Det är ett mörker kring precis allt, när man läser det mesta i den här tråden. Visst, det är ett väldigt jobbigt läge; speciellt för sjukvården. Men det är som att alla förlorar förmågan att tänka sansat - detta är inte jordens undergång och vi kommer inte alla att dö. Iallafall inte av covid-19, och inte just nu. Jag tycker det är för jävligt jobbigt och tråkigt just nu, men jag skulle aldrig klara av att se precis allting i ett negativt mörker.

Med tanke på hur hårt drabbade vi var i Stockholm i våras och nu, så vore det väldigt märkligt om vi inte börjar komma upp i 40%?!

Många är väl skeptiska efter sådana här "spådomar" från tidigare i år:

Citat:
40 procent av stockholmarna kan ha immunitet mot corona
publicerad: fre 17 jul 2020

Upp emot 40 procent av Stockholms invånare kan ha utvecklat immunitet mot coronaviruset. Det menar Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vyO8M/40-procent-av-stockholmarna-kan-ha-immunitet-mot-corona
Citat:
Stockholm kan närma sig flockimmunitet
publicerad 17 juli 2020

Immuniteten mot covid-19 kan vara så hög som 40 procent i Stockholm. Det visar nya beräkningar från Folkhälsomyndigheten, FHM. Därmed är så kallad flockimmunitet nära.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-narma-sig-flockimmunitet
Citera
2020-12-20, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Blir det 70 procent fler smittade och döda?

Eller innebär 70 procents högre smittsamhet att viruset är 70 procent mer smittsamt i varje led i smittkedjan? Innebär det att reproduktionstalet stiger från exempelvis 1,0 till 1,7? Efter 3 steg, så skulle det innebära nästan 5 gånger så många smittade.

Det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in