2020-12-20, 22:49
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Förmodligen, men vad kan det vara som politikerna vet men Tegnell inte fått veta? Eftersom han kämpade emot flygstoppet.

Något som politikerna håller strikt hemligt?

precis, EU hade ju blixtinkallat videolänksmöte ikväll, så politikerna sitter på annan info är tegnell
Citera
Medlem
sannes avatar
Man kan förstå att det är oroliga. Vi måste börja vaccinationerna nu, undrar om det inte är därför EU har möte i morgon kl 11:00. De måste börja skynda på vaccintillverkarna. Har för mig att jag läst om en av denna från FoHM (?) som ändrar spikeproteinet som binder till ACE2 receptorerna i cellen?

Citat:
The lineage B.1.1.71 is of particular interest (see footnote) and is notable for a higher number of mutations
in one lineage than observed previously (Table 1b). It has been speculated that it may have arisen from a
chronically infected individual. One of these (the N501Y mutation) occurs in the region of the Spike protein,
the receptor binding domain (RBD), that the virus uses to bind to the human ACE2 receptor. Changes in
this region of the Spike protein can result in the virus changing its ACE2 binding specificity and alter
antibody recognition.

Two other mutations (N439K and Y453F) also occur in the RBD region and increase binding affinity to ACE2
and have been shown to escape the neutralising effect of a few monoclonal antibodies (mAbs). The 69-
70del has co-occurred with all three of these RBD mutations.

Nån som känner igen den? B.1.1.71?

https://www.cogconsortium.uk/wp-content/uploads/2020/12/Report-1_COG-UK_20-December-2020_SARS-CoV-2-Mutations_final.pdf

Tack till Pisseman som länkade denna.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu vet jag inte hur det fungerar rent allmänt men jag vet flera äldre som får vitaminer bland sina mediciner.

Det var väl bara typ multivitaminer, tror inte det täcker behovet av D-vitamin när man endast vistas inomhus.
Citera
2020-12-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Regeringen måste få bort Carlsson o sätta in en generaldirektör som kan få ordning på FoHM. Vi kan ju inte ha en myndighet vars råd får så stora konsekvenser.

Carlsson går ju också i pension snart. Född 1954, fyller snart 67 år.

Och Tegnell fyller 65.

Problemet är väl att Folkhälsomyndigheten inte har smittskydd som fokus, vilket gamla Smittskyddsinstitutet hade (och var bra på). Folkhälsomyndigheten har fokus på jämlik hälsa...
Citera
2020-12-20, 22:52
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I annat fall hade förmodligen EU beslutat åt oss.

En aning pinsamt, kanske?

exakt utan Merkels EU press hade detta beslut tagits, i alla fall inte nu
Citera
2020-12-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag har säkert tagit 20 olika vacciner och gett 50 blodprover i mitt liv. Har aldrig nånsin varit med om att man skulle stanna 15min ifall man skulle svimma. När influensavaccinerna ges är det löpande bandorincipen som gäller. Det är aldrig nån som sitter och väntar.
Det är isf fel av den ssk som ger injektionen.
Citera
2020-12-20, 22:54
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Står mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Expressen är inte en mer trovärdig källa än ett ranson inlägg här på FB.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
precis, EU hade ju blixtinkallat videolänksmöte ikväll, så politikerna sitter på annan info är tegnell

Kan det vara att de dyra vaccinerna som alla måste betala för riskerar att bli verkningslösa?

Ett farligare (dödligare) virus känns som att det inte skulle ha gått att hålla hemligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag är rätt avundsjuk på er yngre svenskar, som får vara med om en red alert händelse som covid-19. Vi födda före 1980 fick bara vara med om invandringen som red alert light. Så fostras inga vikingar!
Ditt spöke som skriver?
Citera
2020-12-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ditt spöke som skriver?

Du vet att trots covid är vi några födda före 1980 som fortfarande är vid liv?
Citera
2020-12-20, 22:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Han vill ju ha in mer av den här 70%-varianten, det är ju uppenbart: "Vänta en vecka." Jo tjena. Vem drar nytta av den veckan? Jo, viruset, ingen annan.

Varför vänta ens ett dygn som man gör nu? Minst alltså, eftersom beslut tas på förmiddagen och det blir säkert att stoppet gäller från midnatt imorgon. Kanske tom senare ändå för att bolagen ska få tid på sig! I Tyskland däremot kunde man fatta beslut på en söndag så det gäller från midnatt.

Mer än ett dygn hur många plan är inte det? Var fem bara på en flygplats idag. Totalt tusentals personer som inte testas utan kan bara försvinna in i julhandeln.
Citera
2020-12-20, 22:57
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är isf fel av den ssk som ger injektionen.

nää hörrudu, nog har jag tryckt i mig en del vacciner i mina dagar och det har alltid vart in-ut

vid svininfluensan var jag nog inne max 5min, samma med övriga standardvacciner

har för mig att vi vaccinerades i skolan också? inte satt man och väntade på eventuella biverkningar, man dansade glatt iväg direkt efter sticket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in