2020-12-20, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Efter du använt antingen munskydd/tygskydd eller N95 andningsskydd så kan du lägga dem i karantän då viruset inte kan överleva utan en värdecell. Låt det ligga minst en vecka i karantän. Sen kan du använda dessa skydd igen. Skaffa ett set som du kan rotera hela veckan. Blir det alltför sunkiga så kasta dem.
https://eu.usatoday.com/in-depth/news/2020/04/27/how-clean-care-for-store-and-reuse-masks-protect-coronavirus-n-95-elastometric-homemade-covid-19/5148025002/

jag vet inte var du bor, men i Stockholm är det nog ingen som direkt bryr sig längre om man går med munskydd eller andningsskydd i affärren eller på tunnelbanan, det är numera ganska vanligt att se.

I dag var jag ute och promenerade för att få lite motion samt lite dagsljus på mitt bleka anlete. Jag gick till ett förortscentrum ca 5 km från mitt hem, tog en sväng runt butiksgatorna och sedan hem igen. Ungefär 15% av människorna i centrumet bar munskydd. Längre bort från butiker och caféer var det högst 5%. Men 15% i centrumkärnan är definitivt mer än under hela pandemin.
Citera
2020-12-20, 21:51
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Förutom Finland och Norge, så kan du titta på Japan och Taiwan.

Eller tycker att det är olämpligt att jämföra med avlägsna länder med en annan kultur? Ifall du tillämpar den principen, så är det just Finland och Norge som Sverige ska jämföras med; inte Tjeckien och Ungern.

Öhöm ... !

Nåja man måste väl få svara inom samma invektiva division? Japan och Taiwan bara förstärker min tes om att en homogen befolkning tar en pandemi framgångsrikare. Men sedan är naturligtvis japaner inte bara en homogen befolkning, de äter nyttigt, är vältränade osv. Vore iofs väldigt intressant att läsa om covid i en Sumo-brottare.
Citera
2020-12-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det går riktigt bra, hon har alltså en sjukdom som hon ibland kan svimma av.

Sjukhuset hon arbetar på, CHI Memorial, har lagt upp en uppdatering

"UPDATE: Nurse Tiffany Dover appreciates the concern shown for her. She is home and doing well. She asks for privacy for her and her family."

Först lägger hon ut filmen på youtube. Sen ber hon om "privacy"
Citera
2020-12-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Precis. En ökning med 70% från tex Re 1.1 gör att det blir 23gånger så många fall i stället för 1.7gånger så många efter 25 dagar - en viss skillnad. Naturligtvis så är det bara den andel som har den nya mutationen spm får den här ökningen men ganska snart kommer den nya mutationen att helt ta över, gissningsvis redan efter två månader - ett exempel: 100 personer kommer in till Sverige med den nya mutationen, då kommer vi få 100*(1.1*1.7)^(2*30/5)=207 750 nya smittade efter två månader utöver den ordinarie ökningen på 20 000 st! Det är många och det kommer att dröja minst till i sommar innan majoriteten har fått vaccin!

Tror det tar längre tid för mutationen att ta över. Problemet är att vi har dålig koll på om den redan finns i Sverige.

60% hade mutationen i "London" har jag för mig att man pratat om.

Då blir faktorn/ökningen av R0 = 70% x 0.6 = 40%

Där viruset redan finns spritt så är faktorn redan inbakad i nuvarande Re.
Citera
2020-12-20, 21:57
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite data om den nya varianten. Än så långe ser man bara ökad spridning och det för tidigt att dra några slutsatser. Skulle dock tro att man är ordentligt oroad och det annonserade EU-mötet i morgon tyder nog på det. Förvånar mig inte om man då kör över Sverige och helt enkelt kräver strängare åtgärder vilket behövs. Mutationen är inte dödligare eller skadligare men ju fler smittade desto fler allvarliga fall. Som man säger behöver det inte påverka vaccinerna nu. Det som är oroande är när stora grupper är vaccinerade och vad viruset då hittar på:

NERVTAG meeting on SARS-CoV-2 variant under investigation VUI-202012/01
Four analytic approaches were reviewed regarding the transmissibility of VUI-202012/01
o Growth rate from genomic data: which suggest a growth rate of VUI-202012/01 that
that is 71% (95%CI: 67%-75%) higher than other variants.
o Studies of correlation between R-values and detection of the variant: which
suggest an absolute increase in the R-value of between 0.39 to 0.93.
o PCR ct values: which suggest a decrease of ct value of around 2 associated with
the new variant.
o Viral load inferred from number of unique genome reads: which suggests 0.5
increase in median log10 inferred viral load in Y501 versus N501.

• It was noted that variations in observed ct values can change with epidemiology since the
stage of illness at which infection is detected can vary with incidence of cases, awareness
of transmission, and the availability of tests.
• It was noted that VUI-202012/01 can be challenging to sequence so estimates of frequency
of this variant may be underestimates.
• It was noted that whilst previous variants have successfully emerged in periods of low
prevalence without clear evidence of having a selective advantage, the emergence and
subsequent dominance of VUI-202012/01 in a period of relatively high prevalence
suggests VUI-202012/01 does have a selective advantage over other variants.
• It was noted that VUI-202012/01 has demonstrated exponential growth during a period
when national lockdown measures were in place.
• In summary, NERVTAG has moderate confidence that VUI-202012/01 demonstrates
a substantial increase in transmissibility compared to other variants.
• NERVTAG concluded that there are currently insufficient data to draw any conclusion on:

o Underlying mechanism of increased transmissibility (e.g. increased viral load,
tissue distribution of virus replication, serial interval etc)
o The age distribution of cases
o Disease severity: 4 deaths in around 1000 cases have been identified but further
work is needed to compare this fatality rate with comparable data sets.
o Antigenic escape. The location of the mutations in the receptor binding domain of
the spike glycoprotein raises the possibility that this variant is antigenically distinct
from prior variants. Four probable reinfections have been identified amongst 915
subjects with this variant
but further work is needed to compare this reinfection rate
with comparable data sets.
https://khub.net/documents/135939561/338928724/SARS-CoV-2+variant+under+investigation%2C+meeting+minutes.p df/962e866b-161f-2fd5-1030-32b6ab467896?t=1608470511452

Jag tror att det största bekymret med denna mutation är att den verkar sprida sig snabbt och kan vara svår att skydda sig ifrån. Det måste nog till lockdowns och reserestriktioner ett tag framöver.

här skulle man vilja veta hur det gick för dessa 4 reinfections med den nya mutationen

reinfections har ju pågått sedan pandemin startade, men inte med mutationer i den här klassen, där själva spike-proteinet är muterat, om jag förstår det rätt

kanske är detta DRÄPAREN som kommer döda alla som redan haft första varianten?

en reinfection med den nya kan vara livsfarlig och utlösa ADE.

det kan vara därför omvärlden vidtog så snabba åtgärder nu.
Citera
2020-12-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Först lägger hon ut filmen på youtube. Sen ber hon om "privacy"

Det var nog inte hon som lade ut det, hon pratar med media när hon svimmar?
Citera
2020-12-20, 22:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag är häpen att man får publicera sånt här:

Coronastrategin var en strategi för en homogen befolkning

Migranterna hade en livsstil och ett sätt att leva där många levde i utökade familjer. Det ser ut som om de ansvariga för den svenska strategin i början av pandemin helt missade detta.

De baserade en hel strategi på förutsättningen att alla var svenskar, och har levt i Sverige i generationer. Det var en strategi för en homogen befolkning, säger hon.

https://www.forskning.se/2020/12/14/coronastrategin-var-en-strategi-for-en-homogen-befolkning/

Men det kanske beror på att den som har uttalat sig heter: Komalsingh Rambaree, docent i socialt arbete vid Högskolan i Gävle.

Jimmie Åkesson skulle aldrig ha klarat sig utan kritik om han hade påstått att alla som bor i Sverige inte är svenskar..

Nu förstår jag inte riktigt vad min länk har med homogen befolkning att göra.

Men det är en väldigt bra webb sida där man kan hitta mycket läsvärt
Vad sägs om KBT digitalt om man är orolig för corona?
Citera
2020-12-20, 22:04
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Kan tänka mig att Tegnell är irriterad nu! Han ser ju ingen mening med resestopp. Finns ju inga studier som visar evidens!

Anders Tegnell var emot inreseförbudet.

Enligt tv4 ville han ha en vecka på sig för att analysera läget innan man tog ställning.

https://www.tv4.se/artikel/7aE0k8yldoMhaPtrjwf5Ql/resor-fran-storbritannien-stoppas-till-sverige
Citera
2020-12-20, 22:08
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vill du backa tillbaks utvecklingen till någon gång före digerdöden på 1300-talet eller hur tänker du?

Man skulle ju kunna förbjuda alla att resa utanför sitt eget land kanske?
Även på sten- och bronsålder fanns organiserad långväga internationell handel. Men frekvensen och volymen därav var ju onekligen inte som idag.
Citera
2020-12-20, 22:08
Medlem
Virusvarianten har redan spridits till de flesta länder. Det är bara att se hur viruset spreds i Europa i vintras. Det gick under radarn i de flesta länder. Det har även denna variant redan gjort.
Citera
2020-12-20, 22:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SADISTIK
Om det nu ska bli rekommendation för munskydd kanske jag skulle ta och haka på. Jag rör mig trots allt ute, bland folk, och vill inte bli tittad på som om jag vore en massmördare.

Vad ska man köpa? De där engångsgrejerna som man ser gamla tanter gå omkring med i pannan och över hakan känns, jag vet inte, ovärda? Det är liksom 2 dagars skydd för ett par tjugor.

Hur är det med de där tvättbara av tyg? Fattar ju att de inte ger nåt vidare skydd men kommer man undan med ett sånt om man främst bryr sig om att inte bli snedtittad på? Eller blir man uppläxad?

Finns hur "snygga" munskydd som helst. Coumo i NY sa ju att även en bandana skyddar. Köp munskydd så skyddar vi varandra bättre. Du behöver inte känna dig konstig. Värre att bli smittad. Lycka till.
Citera
2020-12-20, 22:11
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det beror på att man kan drabbas av en anafylaktisk chock efter injektionen.

Jag har säkert tagit 20 olika vacciner och gett 50 blodprover i mitt liv. Har aldrig nånsin varit med om att man skulle stanna 15min ifall man skulle svimma. När influensavaccinerna ges är det löpande bandorincipen som gäller. Det är aldrig nån som sitter och väntar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in