2020-12-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Man borde kunna gå där om man följer riktlinjer som att hålla avstånd

Svårt att hålla avstånd om ni blir många som vill gå där och handla lite..

Förstår inte att du vill ta risken, men för min del är du välkommen att göra det.
Citera
2020-12-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Så ingen granskad studie, mest gissningar eller mer förhoppningar, samtidigt blixtinkallas EU-länder till virusmöte på söndagskvällen, håll i hatten!
Citera
2020-12-20, 20:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om Sverige håller gränsen mot UK öppen så kommer övriga EU att stänga gränsen mot Sverige också. Kanske hamnar vi i ett läge där alla gränser måste stängas.
Detta är egentligen det man borde gjort för ett år sedan. Det är enda sättet att få kontroll på spridningen.

Japp, det var även så som resonemanget gick här i tråden redan i februari. Den här gången kanske vi får hjälp av EU.
Citera
2020-12-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bougre
Den skattade ökningen av R-talet är nog tillräcklig anledning för panik. Det rådde ju rätt så hårda restriktioner i england som uppenbarligen inte bet på denna variant.
Precis. En ökning med 70% från tex Re 1.1 gör att det blir 23gånger så många fall i stället för 1.7gånger så många efter 25 dagar - en viss skillnad. Naturligtvis så är det bara den andel som har den nya mutationen spm får den här ökningen men ganska snart kommer den nya mutationen att helt ta över, gissningsvis redan efter två månader - ett exempel: 100 personer kommer in till Sverige med den nya mutationen, då kommer vi få 100*(1.1*1.7)^(2*30/5)=207 750 nya smittade efter två månader utöver den ordinarie ökningen på 20 000 st! Det är många och det kommer att dröja minst till i sommar innan majoriteten har fått vaccin!
Senast redigerad av fabbe2 2020-12-20 kl. 21:11.
Citera
2020-12-20, 20:42
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det där har du hittat på. Ingenstans står det att den engelska och sydafrikanska varianten skulle vara farligare. Bara att den smittar lättare.

Du har rätt och jag hade fel.

70% mer smittsam variant skulle jag skrivit.
Citera
2020-12-20, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Precis. En ökning med 70% från tex Re 1.1 gör att det blir 23gånger så många fall i stället för 1.7gånger så många efter 25 dagar - en viss skillnad. Naturligtvis så är det bara den andel som har den nya mutationen spm får den här ökningen men ganska snart kommer den nya mutationen att helt ta över, gissningsvis redan efter två månader - ett exempel: 100 personer kommer in till Sverige med den nya mutationen, då kommer vi få 100*(1.1'1.7)^(2*30/5)=207 750 smittade efter två månader! Det är många och det kommer att dröja minst till i sommar innan majoriteten har fått vaccin!
??? Kan man verkligen räkna så? 70% av vad förresten?
Citera
2020-12-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så ingen granskad studie, mest gissningar eller mer förhoppningar, samtidigt blixtinkallas EU-länder till virusmöte på söndagskvällen, håll i hatten!
Tegnell säger att ingenting tyder på någonting.
Citera
2020-12-20, 20:47
Medlem
kredos avatar
Har vi stoppat flyg från UK?
Citera
2020-12-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
??? Kan man verkligen räkna så? 70% av vad förresten?

Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Tegnell har rätt i att invandrarna driver smittan... upptäckte detta idag när jag försökte hålla distans i ett köpcentrum

Så fort det handlade om folk som kom
Typ 30-40 cm eller t om stötte ihop med ens kropp var det invandrare

Sa till en arab som blev sur och sa att jag skulle backa om jag var rädd för viruset

Hur gör ni andra med erat avstånd ? Man står och kikar i en hylla så kommer det folk och trängs... vid ett annat tillfälle var det en afrikan som
Blev sur när de lät kunder vänta utanför affären pga det var fullt...
Jag kan nästan lova dig att det inte bara är invandrarna. Jag fick säga till lika många svenskar. Som bara blänger på mig...
Citera
2020-12-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Tack för era betryggande uttalanden.

Och om någon, mot förmodan, skulle ifrågasätta era kompetenser kring dessa uttalanden så kan ni givetvis bekräfta dessa. Väl?

Står mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Citera
2020-12-20, 20:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Läste precis på Sydsvenskan att Sverige ska fatta beslut imorgon. Alla andra drar i handbromsen direkt, vi väntar till imorgon och kör med 200 knyck rakt in i bergväggen.

Exakt undrar när det träder i kraft?
Citera
2020-12-20, 20:51
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Netanyahu said: "We need to close the whole world immediately"

https://m.jpost.com/breaking-news/new-covid-19-mutation-will-force-more-israelis-to-isolate-652683/amp?__twitter_impression=true

Netanyahau har högt IQ och har givetvis rätt.

Stänger alla ner i 3-4 veckor och alla använder munskydd så röker vi ut viruset ganska lätt.

Det räcker att med att ca 90% av befolkningen använder munskydd så trycker vi ner smittan snabbt.

Munskydd kostar knappt någonting och är en billig åtgärd för att rädda ekonomierna.

Nu får vi se om människor är kapabla att agera rationellt eller om galningarna fortfarande vill sprida smittan bland befolkningarna för att hoppas på flockimmunitet och kraschade ekonomier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in