2020-12-20, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pickadora
Med ALLA människor, kan länka fler verser om det om du nu inte har ögon nog till att hitta dem själv. Har du nyligen blivit kristen? Det hade förklarat din kunskap om bibeln och vad som står där.
Nej, det gjorde Han inte!

Jeremia 31:31 Svenska Folkbibeln (SFB)
31 Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus,
Citera
2020-12-20, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Vem pekar jag finger emot?
dig sjālv. risken ãr stor att vi ãr lika stora hycklare.
◄ Jakobsbrevet 3 ►

8Men tungan kan ingen människa tämja; ett oroligt och ont ting är den, och full av dödande gift. 9Med den välsigna vi Herren och Fadern, och med den förbanna vi människorna, som äro skapade till att vara Gud lika. 10Ja, från en och samma mun utgå välsignelse och förbannelse. Så bör det icke vara, mina bröder. 11Icke giver väl en källa från en och samma åder både sött och bittert vatten? 12Mina bröder, icke kan väl ett fikonträd bära oliver eller ett vinträd fikon? Lika litet kan en salt källa giva sött vatten.
Citera
2020-12-20, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jaså? Men det är vad Jesus säger. Du är nästan komisk i din nit att göra rasåtskillnad t.o.m. på dina fiender.
Jag vägrar att älska Guds fiender. Älskar du Esau/Edomiter?

Malaki 1:4 Svenska Folkbibeln (SFB)
4 Om Edom säger: "Vi är krossade, men vi skall åter bygga upp ruinerna",
så säger Herren Sebaot: De bygger upp, men jag skall riva ner.
De skall kallas ogudaktighetens land och det folk som Herren är vred på för evigt.
Citera
2020-12-20, 22:08
Medlem
Citat:

31 Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus,

Läs resten av det kapitlet så kanske du förstår mer vad just det handlar om. (inte detta ämne). Förbundet är det som verkställs i och med Jesus död på korset, vilkets konsekvenser beskrivs i NT. I vidare fortsättning, ta en alpha-kurs för att lära dig hur du ska läsa bibeln. Nu har jag inte mer tålamod att diskutera dynga.
Citera
2020-12-20, 22:32
Medlem
https://youtu.be/bdzmcJrG-MY
Citera
2020-12-20, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pickadora
Läs resten av det kapitlet så kanske du förstår mer vad just det handlar om. (inte detta ämne). Förbundet är det som verkställs i och med Jesus död på korset, vilkets konsekvenser beskrivs i NT. I vidare fortsättning, ta en alpha-kurs för att lära dig hur du ska läsa bibeln. Nu har jag inte mer tålamod att diskutera dynga.
Jag har läst hela Jeremia och ser inte någonstans att Gud sluter ett nytt förbund med andra än sitt egendomsfolk. När Gud säger en sak så är det så!
Citera
2020-12-20, 22:42
Medlem
Citat:
Då jag citerar ur Bibeln så är det ganska enkelt att räkna ut att det handlar om Abrahams, Isaks och Jakob/Israels Gud.
Så det är den korkade och onde judeguden jahvee det gäller då? Jag är inte jude och du är troligen inte heller så varför?
Citera
2020-12-20, 22:42
Medlem
Citat:

Så tillhör du judahus?
Citera
2020-12-20, 22:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Så det är den korkade och onde judeguden jahvee det gäller då? Jag är inte jude och du är troligen inte heller så varför?
Du har ställt den frågan i en annan tråd som jag svarade på. Du får helt enkelt nöja dig med det svaret.
Citera
2020-12-20, 23:00
Bannlyst
◄ Romabrevet 2 ►
. 28Ty den är icke jude, som är det i utvärtes måtto, ej heller är det omskärelse, som sker utvärtes på köttet. 29Nej, den är jude, som är det i invärtes måtto, och omskärelse är hjärtats omskärelse, en som sker i Anden, och icke i kraft av bokstaven; och han har sin berömmelse, icke från människor, utan från Gud.

◄ Jeremia 31 ►

31Se, dagar skola komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus; 32icke ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land det förbund med mig, som de bröto, fastän jag var deras rätte herre, säger HERREN. 33Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk. 34Då skola de icke mer behöva undervisa varandra, icke den ene brodern den andre, och säga: »Lär känna HERREN»; ty de skola alla känna mig, från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärning, och deras synd skall jag icke mer komma ihåg.

35Så säger HERREN, han som har satt solen till att lysa om dagen och månen och stjärnorna till att lysa om natten, i ordnad gång, han som rör upp havet, så att dess böljor brusa, han vilkens namn är HERREN Sebaot:

36Först när denna ordning icke mer består inför mig, säger HERREN, först då skall Israels släkt upphöra att inför mig alltjämt vara ett folk.

+ t-ex ◄ Hebreerbrevet 10 ►

◄ Uppenbarelseboken 3 ►
21Den som vinner seger, honom skall jag låta sitta med mig på min tron, likasom jag själv har vunnit seger och satt mig med min Fader på hans tron. 22Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna.

◄ Jesaja 55 ►
1Upp, alla I som ären törstiga, kommen hit och fån vatten; och I som inga penningar haven, kommen hit och hämten säd och äten. Ja, kommen hit och hämten säd utan penningar och för intet både vin och mjölk.

◄ Uppenbarelseboken 21 ►
5Och han som satt på tronen sade: »Se, jag gör allting nytt.» Ytterligare sade han: »Skriv: ty dessa ord äro visa och sanna.» 6Han sade vidare till mig: »Det är gjort. Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag giva att dricka för intet ur källan med livets vatten. 7Den som vinner seger, han skall få detta till arvedel, och jag skall vara hans Gud, och han skall vara min son. 8Men de fega och de otrogna, och de som hava gjort vad styggeligt är, och dråpare och otuktiga människor och trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare skola få sin del i den sjö som brinner med eld och svavel; detta är den andra döden.»

◄ Hebreerbrevet 4 ►
12Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. 13Intet skapat är fördolt för honom, utan allt ligger blottat och uppenbart för hans ögon; och inför honom skola vi göra räkenskap.

◄ Romabrevet 8 ►

35Vem skulle kunna skilja oss från Kristi kärlek? Månne bedrövelse eller ångest eller förföljelse eller hunger eller nakenhet eller fara eller svärd?

36Så är ju skrivet: »För din skull varda vi dödade hela dagen; vi hava blivit aktade såsom slaktfår.»

◄ Matteus 23 ►

13Ve eder, I skriftlärde och fariséer, I skrymtare, som tillsluten himmelriket för människorna! Själva kommen I icke ditin, och dem som vilja komma dit tillstädjen I icke att komma in. 14

15Ve eder, I skriftlärde och fariséer, I skrymtare, som faren omkring över vatten och land för att göra en proselyt, och när någon har blivit det, gören I honom till ett Gehennas barn, dubbelt värre än I själva ären!

16Ve eder, I blinde ledare, som sägen: 'Om någon svär vid templet, så betyder det intet; men om någon svär vid guldet i templet, då är han bunden av sin ed'! 17I dåraktige och blinde, vilket är då förmer, guldet eller templet, som har helgat guldet?
Senast redigerad av fredenJesus 2020-12-20 kl. 23:59.
Citera
2020-12-20, 23:08
Medlem
Citat:
Mina Vita bröder & systrar.

Men om någon inte är vit och läser det du skrev - hur ska de tolka det?

Finns ju folk som påstår dom är tusen gånger mer värda än andra folk. Är du en av dem?
Citera
2020-12-21, 03:18
Medlem
Citat:
Det allra största och viktigaste budet är att älska vår Gud av hela vårt hjärta och av hela vår själ och av hela vårt förstånd, men det andra budet är att vi ska älska vårt folk. 3 Mosebok 19:17-18

Matteus 19:19 Svenska Folkbibeln (SFB)
19 Hedra din far och mor och Du skall älska din nästa som dig själv.

Matteus 22:37-39 Svenska Folkbibeln (SFB)
37 Han svarade: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. 38 Detta är det största och främsta budet. 39 Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv.

Markus 12:30-31 Svenska Folkbibeln (SFB)
30 och du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. 31 Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa

Lukas 10:27 Svenska Folkbibeln (SFB)
27 Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.

Gud förklarar nedan att "vår nästa" är vårt folk.

3 Mosebok 19:17-18 Svenska Folkbibeln (SFB)
17 Du skall inte hata din broder i ditt hjärta, men du skall tillrättavisa din nästa, så att du inte för hans skull kommer att bära på synd.
18 Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.
Gud vil att vi ska älska mänskligheten för det är vårt folk enligt gud Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in