2020-12-20, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så det är ot att diskutera ifall det är vita europeer som avses i Moseböckerna?
Det finns redan trådar om det ämnet så jag föreslår att du diskuterar TS istället föra att gå OT.
Citera
2020-12-20, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IcyWener
Ja, och just därför borde man läsa på hela Bibeln.
Ja, självklart ska man läsa hela Bibeln!
Citera
2020-12-20, 21:28
Medlem
Det går att använda Bibeln till att rättfärdiggöra mord om man så vill. Men jag antar att en del är faktaresistenta och inte tar intryck från Renässansen, Upplysningen, fullt accepterade Evolutionsteorin, med mera, så det är som att prata med en bil 🚘.
Citera
2020-12-20, 21:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Det finns redan trådar om det ämnet så jag föreslår att du diskuterar TS istället föra att gå OT.
Den barmhärtige samariten kanske också är ot? Och Jesus?
Matteus:
5:43 I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.'
5:44 Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder,
5:45 och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.
5:46 Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma?
5:47 Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma?
Citera
2020-12-20, 21:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Det som är korkat är att avfärda något innan man läst på om ämnet.
Du uttrycker dig inte riktigt så mot dina deltagare i denna tråd som du själv menar att man skall göra. Det andas egen överlägsenhet och förakt mot medmänniskor som inte förstår vad du menar.
Vad var det som var frågan som skulle diskuteras, eller fanns det ingen? Var avsikten helt enkelt att propagera och avfärda andras perspektiv. Vem är du som kan tillåta dig att ta denna roll som allsmäktig uttolkare av Bibeln?
Citera
2020-12-20, 21:33
Bannlyst
Citat:
Det går att använda Bibeln till att rättfärdiggöra mord om man så vill. Men jag antar att en del är faktaresistenta och inte tar intryck från Renässansen, Upplysningen, fullt accepterade Evolutionsteorin, med mera, så det är som att prata med en bil 🚘.
ja, mãnniskor kan hitta på men den heliga bibeln gőr ingen hemlighet, i någon őversãttning som jag vet om - att Guds Lag ãr DU SKA ICKE DŐDA.

skit i den islamiska geggan, ãr mitt råd

btw så ãr abort mord. det e jevligt illa
Citera
2020-12-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
ja, mãnniskor kan hitta på men den heliga bibeln gőr ingen hemlighet, i någon őversãttning som jag vet om - att Guds Lag ãr DU SKA ICKE DŐDA.

skit i den islamiska geggan, ãr mitt råd

Är Du drogad?
Citera
2020-12-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus

btw så ãr abort mord. det e jevligt illa

Abort är inte mord. Kvinnan gör vad hon vill med sin kropp.
Citera
2020-12-20, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den barmhärtige samariten kanske också är ot? Och Jesus?
Matteus:
5:43* I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.'
5:44* Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder,
5:45* och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.
5:46* Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma?
5:47* Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma?
Vilka är våra fiender som vi ska älska?
Ska vi inte älska de våra bröder som är våra ovänner?
Bröder är sams och osams, fiender och vänner, nära och bekanta, rättfärdiga och orättfärdiga.
Vi ska älska våra bröder, inte hela världen.

Är det fel att hata Guds fiender som David?

Psaltaren 139:21-22 Svenska Folkbibeln (SFB)
21 Skulle jag inte hata dem som hatar dig, Herre?
Skulle jag inte känna leda vid dem som står dig emot?
22 Jag hatar dem med starkaste hat, mina fiender har de blivit.
Citera
2020-12-20, 21:43
Medlem
2 Mosebok 23:9 Svenska Folkbibeln (SFB)
9 En främling ska du inte förtrycka. Ni vet själva hur främlingen känner det, eftersom ni har varit främlingar i Egyptens land.

3 Mosebok 19:33, Svenska Folkbibeln (SFB)
33 När en främling bor hos er i ert land, ska ni inte förtrycka honom. 34 Främlingen som bor ibland er ska räknas som infödd hos er. Du ska älska honom som dig själv. Ni har ju själva varit främlingar i Egyptens land. Jag är Herren er Gud.

Apg 10:34-35, Svenska Folkbibeln (SFB)
Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör.

OSV OSV OSV. Läs på din egen bibel människa eller sluta trolla. Såklart folk här skriver "OT" när du kommer med skeva tolkningar. Falsk profet är vad du är.
Citera
2020-12-20, 21:43
Bannlyst
Citat:
Abort är inte mord. Kvinnan gör vad hon vill med sin kropp.
på vāgen till helvetet, ja.

◄ Efesierbrevet 5 ►

25I män, älsken edra hustrur, såsom Kristus har älskat församlingen och utgivit sig själv för henne 26till att helga henne, genom att rena henne medelst vattnets bad, i kraft av ordet. 27Ty så ville han själv ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck och skrynka och annat sådant; fastmer skulle hon vara helig och ostrafflig. 28På samma sätt äro männen pliktiga att älska sina hustrur, då dessa ju äro deras egna kroppar; den som älskar sin hustru, han älskar sig själv

◄ Johannes 15 ►

12Detta är mitt bud, att I skolen älska varandra, såsom jag har älskat eder.

13Ingen har större kärlek, än att han giver sitt liv för sina vänner. 14I ären mina vänner, om I gören vad jag bjuder eder.
Citera
2020-12-20, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du uttrycker dig inte riktigt så mot dina deltagare i denna tråd som du själv menar att man skall göra. Det andas egen överlägsenhet och förakt mot medmänniskor som inte förstår vad du menar.
Vad var det som var frågan som skulle diskuteras, eller fanns det ingen? Var avsikten helt enkelt att propagera och avfärda andras perspektiv. Vem är du som kan tillåta dig att ta denna roll som allsmäktig uttolkare av Bibeln?
Jag skriver sanningen.
Vad du skriver och anklagar mig för tar jag inte särskilt hårt på. Gud ser in i mitt hjärta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in