2020-12-20, 18:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag gissar att det inte blir något inreseförbud. Tegnell stretar emot allt sådant.

Japp det kommer kvitta. Hela världen kommer ändå få detta muterade virus, så att stänga ner kommer inte hjälpa något. Precis som inget egentligen hjälper enligt den stollen.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är en kapplöpning mot tiden.

Men hinner Norge och Finland vaccinera stora delar av befolkningen inom en relativt nära framtid - kan de andas ut. Och kan se sig själva som stora vinnare. De vet då att de valde rätt taktik initialt.

Mm, ja kanske men fortfarande som ålänning med galopperande arbetslöshet och budgetunderskott är det en mycket dyr vinst. Men visst jag ger dig delvis rätt. Vi får se och håller tummarna
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Danskarna börjar vaccinera på julafton. Allmänläkare skall "stå i arbetskläderna" och åka ut till landets 971 ålderdomshem omedelbart om det så är mitt i natten. Så fort de får händerna på vaccinet blrjar de vaccinera. Danskarna tänker INTE vänta på EU. - Det är en order från regeringen. Ålderdomshemmen har redan gjort listor över åldringarna och vem som helst får vaccinera bara det är en läkare i närheten.

Tyskland har redan byggt upp 440 vaccinationscenter. - De var färdiga redan den 15 december.

Tack vare Tyskland tidigarelades mötet om godkännande av vaccinet.
Citera
2020-12-20, 18:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Hur lång tid tror vi att det tar innan det blir inreseförbud från Storbritannien? Det skall väl på utredning i 3 veckor och sedan om kanske 4-5 veckor tar de väl beslut om de skall stoppa det. Handlingsförlamad Regering.

Det har redan landat sex flyg från UK i Sverige, sedan uppgifterna om mutationen. Smittan kommer ta över i Sverige med. Ett inreseförbud kan kanske fördröja det några veckor.
Citera
2020-12-20, 18:08
Medlem
EU blixtinkallar till möte, OM nu EU bestämmer att stänga gränsen mellan EU och UK så måste väl det gälla även oss, eller ?
Citera
2020-12-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Men det här är ju inte covid-dödsfall utan alla dödsorsaker. Därför är siffrorna anmärkningsvärda.

Menar att det dör mer även där för att covid faktiskt dödar där också men de räknar det fortfarande som influensa relaterat istället för covid

Var det inte Ryssland som hade massdöd i lunginflammation i våras?
Citera
2020-12-20, 18:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han säger att det är väldigt mycket bättre att upprätthålla en kollektivtrafik där det inte är trängsel och att kollektivtrafik inte är någon större smittokälla (inte något avgörande), men att Sverige nu befinner sig i ett läge där även de mindre betydande åtgärderna ska sättas in för att avlasta vården.
Och tror du verkligen att de "mindre betydande åtgärderna" kommer att avlasta vården?
Citera
2020-12-20, 18:11
Medlem
x-factory-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Det är ingenting som skulle kunna vara aktuellt för Sverige?
– Jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna hjälpa oss. Det finns inga studier som visar det. Tvärtom skulle det skada oss ekonomiskt. Det finns det däremot studier om.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
FHM tittar inte på den enskildes hälsa och liv utan ser endast till samhället som stort. Det är deras uppdrag och så ska det vara, även om de sköter det väldigt illa. Men var och en är ju fria att fundera över sina egna intressen.

Tegnell verkar även göra ekonomiska överväganden när han funderar över folkhälsa vs inreseförbud. Tydligen vann ekonomin denna gång.
Citera
Bannlyst
Varför har vi inte en pandemilag på plats?
Bestämmer inte regeringen och riksdagen över vårat egna land?
Om pandemin varit 50% dödlig så skulle vi få en pandemilag på två minuter, så vad väntar regeringen på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
EU blixtinkallar till möte, OM nu EU bestämmer att stänga gränsen mellan EU och UK så måste väl det gälla även oss, eller ?

Om det gör det måste nog utredas isåfall. En blixtutredning går snabbt, förmodligen klar redan till påsk.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Din pajas!

Givetvis skulle vi hemskt gärna bytt med våra grannländer och blivit så skonsamt drabbade. Att någon naiv sosse i grannlandet skriker KRUTDURK skulle vi absolut kunnat leva med. De tusentals familjer med döda i onödan håller troligtvis också med.

Jag är knappast ensam i min ståndpunkt vilken vidare stämmer överens med sveriges bild internationellt. Om detta i din bok innebär att man framstår som en fjortis får stå för dig. Du däremot framstår precis som den naiva sosse som du är.

Sosse? 😅, Tack för dagens skratt, så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter farmor i fel sjö!
Hursom du måste tänka utilitaristiskt och inte se dig blind på dödstal, en stor bred bild, jag vet men prova vidga dina vyer lite.
Citera
2020-12-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
– De har inte hittat något fall av den i Sverige än, om jag minns rätt, möjligen något enstaka fall i sådant fall, sa han till Expressen i torsdags.

Sådär sa Anders Tegnell i torsdags.

Är verbet minnas ett kodord när Anders Tegnell signalerar att han ljuger? AT hade inget minne av han raderat alla viktiga mejl från konversationer med Giesecke och andra inblandade i strategin.

Varför använda verbet minnas i sammanhanget öht? Hur kan en statsepidemiolog glömma nya fall av en betydligt farligare variant mitt i en pandemi?

Det där har du hittat på. Ingenstans står det att den engelska och sydafrikanska varianten skulle vara farligare. Bara att den smittar lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in