2020-12-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det börjar snarare bli allt mer tydligt att om man varit infekterad under våren så skyddar det nu även under hösten.

Åtminstone om man följer utvecklingen i de länder som "vann" över viruset i våras..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja troligen blir man immun resten av livet även om det finns undantag.
Det finns ju enstaka personer som har smittats två gånger, men det kan bero på mutationer.

Finns det några siffror på detta? Skulle gärna se hur många med konstaterad smitta i våras som åter drabbats nu under hösten
Citera
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-factory-x
Trots att regeringen är under hård press och att både Hallengren och Tegnell kritiseras allt oftare och högre sitter man på åskådarbänken och ser land efter land stänga ned lufttrafiken från England. Allt medan planen från Heathrow forsätter landa på våra större flygplatser. Tegnell sitter förmodligen redan och slipar på de offentliga bortförklaringarna när det visar sig att Sverige drabbats hårt av det muterade viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kristerson (M) vill stoppa flygen från UK medan Dammberg (S) vill avvakta utvecklingen.
Fy fan FoHM agera!

"Muterade coronan är ”utom kontroll”

https://www.expressen.se/nyheter/muterade-coronan-ar-utom-kontoll/

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
!00 000 svenskar bor i London och många av dessa har säkert tänkt resan hem över jul och nyår. I London står den nya varianten redan för 60% av all smittspridning. Nu tror jag väl iofs att det redan är försent att stoppa den nya muterade varianten, men det är mycket som redan är försent i Sveriges usla hantering och åtgärder. Men man kan åtminstone försöka! Regeringen och FHM gör ju absolut ingenting. Man är hela tiden steget efter oavsett om det handlar om reserestriktioner, karantän eller munskydd. Även om man inte är säker på att åtgärder har nån effekt så kan man ju åtminstone försöka. Det är den här oviljan att ens försöka rädda människoliv och minska ökningen av smittspridningen som är så provocerande.

Det är som Norges tidigare statsminister och tidigare WHO chef Gro Harlem Brundtland sa igår:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdeo9/tegnell-om-danskbeslut-fullstandigt-meningslos-atgard

Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”

Danmark fattade i kväll beslut om att stänga landets gränser.
Statsepidemiolog Anders Tegnell kallar det danska beslutet ”fullständigt meningslöst”.
– Det här går inte att hålla borta, säger han.

Åtgärden skulle kunna göra att man vinner lite tid, men Anders Tegnell frågar sig vad man ska använda den tiden till.

Det är ingenting som skulle kunna vara aktuellt för Sverige?
– Jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna hjälpa oss. Det finns inga studier som visar det. Tvärtom skulle det skada oss ekonomiskt. Det finns det däremot studier om.

Tegnell vägrade stänga rikets gränser när Danmark, Norge och Finland stängde ner. Det var en ”Fullständigt meningslös åtgärd” enligt Tegnell.

Han uppmanade svenskar att resa till Alperna.

Det ofattbara är att han sedan har mage att skylla katastrofala misslyckandet på stora smittspridningen som han personligen själv förorsakat och vägrar jämföra sin katastrofala strategi med Norge och Finland.

Anders Tegnell kommer göra samma katastrofala misstag med engelska varianten och sedan skylla ifrån sig.

Anders Tegnell är fullständigt galen.
Citera
2020-12-20, 17:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nä inte i Sverige, tack vare öppenheten så finns idag en betydande flockimmunitet som bromsar spridningen. Kan gå käpprätt åt helvete i Norge och Finland dock som försökt gömma sig ifrån viruset

Det är en kapplöpning mot tiden.

Men hinner Norge och Finland vaccinera stora delar av befolkningen inom en relativt nära framtid - kan de andas ut. Och kan se sig själva som stora vinnare. De vet då att de valde rätt taktik initialt.
Citera
2020-12-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är förstås mer arbete, men det finns sajter där man kan jämföra över-/underdödligheten veckovis mellan olika länder:

https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid

Vill man göra en förskjutning efter när ett land fick de första coronadöda, då kan man använda denna sida för att ta fram lämpliga startdatum:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer
Jag har gått igenom https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid för tre länder nu: Sverige, Finland och Spanien.

Räknar man vecka för vecka från mars och framåt så blir siffrorna enligt följande:

Spanien : 24,74% överdödlighet
Sverige : 7,62%
Finland : 4,44%

Sverige ligger alltså drygt fem gånger närmare Finland än Spanien.
Citera
2020-12-20, 17:36
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Stängning? Tegnell har redan sagt att den information han har är att mutationen har funnits sedan september och att UK håller på och undersöker om den kan ha samband med en snabbare spridning....

va?? i morse sade han att detta var helt nytt för honom

källa

https://sverigesradio.se/artikel/7631119
Citera
2020-12-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
va?? i morse sade han att detta var helt nytt för honom

källa

https://sverigesradio.se/artikel/7631119

FHM har mejlat Aftonbladet i eftermiddag och informerat om vad Tegnell sagt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-12-20, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Japp och med en handlingsförlamad regering blir det bara några nya råd som inte räcker.

De har haft ett halvår på sig drygt att fia en pandemilag som hade gått att använda.
Vi kan inte ens stänga äldreboenden eller tvinga folk att använda munskydd på bussen så denna nya variant kommer snabbt bli den som dominerar en kraftigt eskalerad smittspridning.

Julhelgen/nyår är ett paradis för viruset att ta rejäl fart med alla hemvändande familjemedlemmar från sina arbeten i London.
Med den handlingsförlamade regering vi har parad med en Folkhälsomyndighet som inte tar något på allvar så kommer Sverige att få en mycket, mycket svår situation i januari. Tegnell kommer i det längsta spela ner risken för den nya muterade smittan. "Stänga gränsen? Nej, det behövs inte". Löfven kommer under tiden skicka sms på sms där han uppmanar folk att läsa nyheterna och smittan kommer fullständigt övermanna sjukvården.

Nu försöker man tydligen skynda på den nya pandemilagen för att ha den gällande från mitten av januari. Då kommer det givetvis vara för sent. Smittan kommer vara spridd i Sverige då. Januari-mars kommer bli dödliga. Det här blir sista julen för många.
Citera
2020-12-20, 17:39
Medlem
Spanien insisterar också på ett enhetligt och samordnat EU-omfattande svar på virusmutationen och kräver att flygningar från Storbritannien till EU stoppas. Detta meddelades av den spanska regeringen som citerats av AFP.

Målet är att skydda europeiska medborgare genom samordnade åtgärder, och inte varje land som agerar ensidigt, är den spanska regeringens ståndpunkt.

Samtidigt har Nederländerna, Italien och Belgien redan meddelat att de kommer att stoppa dessa flygningar, påminner AFP.
Citera
2020-12-20, 17:40
Bannlyst
Lyssna på Steffos erfarenhet när han fick covid-19 och blev inlagd på St Göran.

https://www.facebook.com/capiostgoran
Citera
2020-12-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Vaccinet kommer om några dagar, troligen start 27. december.

2-3 miljoner svenskar kommer troligen att vaccineras innan första kvartalet är över, det är de flesta äldre och sjuka.

Givetvis om inte Sverige också lägger ansvaret för vaccinering till FHM, så kommer det antagligen att gå rätt åt helvetet ?

Eller givetvis inte om de stora länderna i EU inte fattar beslutet att behålla alla doserna för "eget bruk".

Tyskland stänger gränserna. Frankrike säkert också.

Vi ska inte glömma hur det gick med munskydden..
Citera
2020-12-20, 17:42
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det varierar nog lite från person till person, vissa kanske får röda utslag andra får svårt att andas med svullna andningsvägar men det är väl ingen som dött?

Anafylatisk shock som de här allvarliga reaktionerna handlar om är ingenting att leka med.

Har fått det i när jag fick ett kontrastmedel insprutat i samband med ennröntgenundersökning.

Det gick på några sekunder från att man började spruta in medlet i mig tills jag tappade medvetandet. Det sista jag minns är att jag sa till sköterskan att det sticker i munnen och hon sa att det kan kännas så. Sedan fick jag inte luft och det allra sista jag minns är att jag såg henne springa iväg. Om jag inte hade varit på sjukhus hade jag dött. Vaknade på intensiven och hade legat i respirator och jag lovar att jag vill aldrig någonsin vara med om det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in