• 1
  • 2
2020-12-20, 12:54
Medlem
Leskborks avatar
Hej

Jag läser för tillfället ett 5-årigt universitetsprogram och är inne på mitt andra år. Allt har gått som på räls hittills; bra betyg, inga kuggade tentor eller icke-godkända inlämningsuppgifter o.s.v.

Den senaste månaden har jag läst en kurs som vänt mitt liv upp och ner. Allt självförtroende jag byggt upp under första året och under den första kursen på andra året är som bortblåst. Jag pluggar som en galning för att hänga med, men det går verkligen inte. Har börjat må riktigt dåligt utav detta.

Jag avskyr att ge upp, men samtidigt känner jag att det inte är värt att må så här dåligt över 15 HP.
Ett alternativ är att jag gör sista tentan som äger rum i januari, och kuggar den (vilket känns mest realistiskt) och sedan bara struntar i denna kursen. Jag har tillräckligt många HP för att fortsätta min utbildning, men oroar mig för att jag i framtiden kommer att få "betala" för att jag saknar EN kurs av alla de kurser jag kommer att läsa under dessa 5 åren - att en framtida arbetsgivare väljer bort mig för att det ser slappt ut att man inte läste den där kursen.

Vet verkligen inte hur jag ska tänka, och vore evigt tacksam om någon som är eller har varit i en liknande situation kan komma med lite tips och råd.

Mvh,

Lesk
Citera
2020-12-20, 13:05
Medlem
Ge inte upp så lätt.
Citera
2020-12-20, 13:30
Medlem
Ge inte upp ditt fanskap
Citera
2020-12-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leskbork
Hej

Jag läser för tillfället ett 5-årigt universitetsprogram och är inne på mitt andra år. Allt har gått som på räls hittills; bra betyg, inga kuggade tentor eller icke-godkända inlämningsuppgifter o.s.v.

Den senaste månaden har jag läst en kurs som vänt mitt liv upp och ner. Allt självförtroende jag byggt upp under första året och under den första kursen på andra året är som bortblåst. Jag pluggar som en galning för att hänga med, men det går verkligen inte. Har börjat må riktigt dåligt utav detta.

Jag avskyr att ge upp, men samtidigt känner jag att det inte är värt att må så här dåligt över 15 HP.
Ett alternativ är att jag gör sista tentan som äger rum i januari, och kuggar den (vilket känns mest realistiskt) och sedan bara struntar i denna kursen. Jag har tillräckligt många HP för att fortsätta min utbildning, men oroar mig för att jag i framtiden kommer att få "betala" för att jag saknar EN kurs av alla de kurser jag kommer att läsa under dessa 5 åren - att en framtida arbetsgivare väljer bort mig för att det ser slappt ut att man inte läste den där kursen.

Vet verkligen inte hur jag ska tänka, och vore evigt tacksam om någon som är eller har varit i en liknande situation kan komma med lite tips och råd.

Mvh,

Lesk

Du kan inte ge upp. Vad är det för kurs?
Citera
2020-12-20, 14:18
Medlem
Du har bara gått drygt ett år... av fem. Om du tycker att det är svårt nu, vänta bara på det du har framför dig. Hoppar du över den här kursen så kommer du också att få hoppa över fler kurser längre fram, för det lär knappast bli lättare framöver. Så nu ser du till att satsa på att klara den här kursen, eller så kan du lägga ned hela grejen med att klara utbildningen.
Citera
2020-12-20, 14:28
Medlem
kristofferGs avatar
Hur ska du klara dig i livet med den inställningen hade du tänkt dig?
Citera
2020-12-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leskbork
Hej

Mvh,

Lesk

Är inte kursen obligatorisk? Då måste du ju för eller senare klara den. Om den inte är obligatorisk är det väl ingen arbetsgivare som ser att du misslyckats med den.
Citera
2020-12-20, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Ge inte upp ditt fanskap

jag tycker om ditt svar. det är bara förlorare oh psyksjuka som ger upp elle rinte klarar av studietempot.
Citera
2020-12-20, 18:32
Medlem
Leskborks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boven541
Är inte kursen obligatorisk? Då måste du ju för eller senare klara den. Om den inte är obligatorisk är det väl ingen arbetsgivare som ser att du misslyckats med den.

Jag vet inte riktigt vad som menas med "obligatorisk", men kommande kurser i programmet har inte som krav att man ska ha X antal HP i det ämne som kursen behandlar, så antar att den inte är det.
Citera
2020-12-20, 18:36
Medlem
Är den för svår och du inte har ett intresse av den och den inte leder till en annan kurs du ska gå så är det väl så klart att du skiter i den och väljer typ 2 sommarkurser eller någon annan kurs extra istället när du känner att du skulle ha en extra *lätt* kurs. But dont fuck up or it starts piling on.

Hela den här skiten med "färdiga program" är löjligt konformistisk. Du är där för att lära dig, lär dig saker du finner är intressanta och som du brinner för och som därmed borde gå lättare.
Senast redigerad av Diskussionen 2020-12-20 kl. 18:39.
Citera
2020-12-20, 18:45
Medlem
Leskborks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du har bara gått drygt ett år... av fem. Om du tycker att det är svårt nu, vänta bara på det du har framför dig. Hoppar du över den här kursen så kommer du också att få hoppa över fler kurser längre fram, för det lär knappast bli lättare framöver. Så nu ser du till att satsa på att klara den här kursen, eller så kan du lägga ned hela grejen med att klara utbildningen.

Saken är att detta kursen är väldigt matematiktung, ett ämne som jag alltid kämpat med. Kommande kurser i programmet berör inte alls matematik på samma sätt, därför tänker inte jag att detta är ett beslut som kommer leda till att jag helt enkelt hoppar över kurser längre fram. Som sagt; de kurser som jag läst hittills har inte direkt varit enkla, och har också innehållit matematik, men inte alls på det sätt som denna kursen gör. Jag är inte heller ensam om att tycka att denna kursen är vidrig, tidigare årgångars kursutvärderingar har varit så negativa att man undrar varför kursen inte gjorts om ännu.
Citera
2020-12-20, 18:46
Medlem
Beror på vad du läser och hur kursen hänger ihop med din utbildning.
Själv hade jag väldigt svårt för flervariabel analys eller diff 2an som den kallades på min tid, men jag slet med den.
Sen läste jag elmaskiner där man tillämpar den matten, då föll allt på plats och det blev lätt.
Så är det en viktig kus för din examen och vidare yrke, se till att du traglar den.
Är det en mer perferi kus så kanske du skall skippa den för att välj något du är mer intresserad av..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in