2020-12-20, 10:03
Avslutad
Sjukvården hr lyckats fördubbla antal liv de räddar ja.

Men kom ihåg att det var i oktober då servar gott om plats och många läkare per patient

Nu är det kaos igen. Bättre metoder ja men kaos kommer öka dödligheten på sjukhus
Citera
2020-12-20, 10:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är detta samma variant som den danska minkvarianten?

Nej, den extra smittsama varianten som upptäcktes i södra England
Citera
2020-12-20, 10:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
ja de som jämför med en vanlig influensa bortser hela tiden från en liten men högst väsentlig detalj. Personalen på sjukhusen är vaccinderade mot vanliga influensan. De är inte vaccinerade mot covod19.
Dvs detta påverkar alla som kontaktar sjukvården fysiskt sett.

detta glömmer de som jämför med vanlig influensa hela tiden bort istället börjar de med olika sifferlekar som skall visa att de har rätt
Jo, men influensavaccinet påverkar väl inte dödligheten I covid-19 resp influensa hos de som läggs in på sjukhus?
Det var ju den jämförelsen diskussionen gällde.
Citera
2020-12-20, 10:09
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, men influensavaccinet påverkar väl inte dödligheten I covid-19 resp influensa hos de som läggs in på sjukhus?
Det var ju den jämförelsen diskussionen gällde.
hela sjukvården påverkas av viruset som sjukhuspersonalen inte är vaccinderade mot. Det är därför man ställer in andra operationer tex
Citera
2020-12-20, 10:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tack för ditt svar, jag som tänkte lite bakvänt, därför jag inte fick ihop det, men nu ser jag också hur illa det verkligen ser ut.

Om UK hade 28% av den nya för 1 månad sedan så kan man ju undra varför det är först nu andra länder reagerar, att det mörkas i vårt land är vi ju vana vid nuförtiden.

Man kanske inte förstod hur mycket mer smittsamt den var förrän nyligen? Majoriteten av mutationer ändrar ju inte smittsamheten.
Citera
2020-12-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej grundskolor driver inte coronaspridning (det fåtalet barn som blir smittade får knappt symptom). Men även om barn på skola vore v drivande, skulle landsomfattande grundskolstängning som enskild åtgärd behöva rädda tusentals 80+ per dag från att att öppna pärleporten med covid i kroppen runt om på våra ålderdomshem för det skulle vara värt kostnaden (skolstängning kostar flera miljarder per dag).

Även en hjärndöd människa fattar vilket otroligt supoptimalt beslut det vore att stänga grunskola under en längre period.

Bara för att barnen inte får symptom eller blir allvarligt sjuka själva, så drar dom ju vidare smittan hem till sina föräldrar.
Som suckar med att det är en vanlig förkylning, sen går dom själva till jobbet smittade (innan man får symptom då man är mycket smittsam)
Sen smittar man flera på jobbet, dom går hem till sina familjer osv.

Bedriv studier på distans kostar inte en spänn extra.
Citera
2020-12-20, 10:12
Medlem
Sverige ligger nu på 2e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data). Vi har också en stor andel positiva provsvar på hela 15% vilket betyder att vi testar för lite (USA har 13%, Nederländerna 12% och Danmark 4%)

list-nr, land, antal smittade per dag per miljon innevånare 2020-12-19, ökning i procent från 2020-12-02
1 Serbia 737 -31
2 Sweden 665 32
3 United States 653 31
4 Netherlands 614 112
5 Denmark 604 163
6 Czechia 579 56
7 Switzerland 498 15
8 Slovakia 484 86
9 Azerbaijan 390 2
10 Palestine 367 -3
11 United Kingdom 366 70
Citera
2020-12-20, 10:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Man kan konstatera, att av det man lätt kan få tag på själv, så gäller det att få i sig:

C
D
Zink
Capsaicin

Om någon undrar, varför Capsaicin.

Förbisett protein kan ge stor lindring I värsta fall slutar covid-19 i en dödlig lunginflammation.
Men genom att motverka HMGB1, ett ofta förbisett protein, kan man i teorin lindra inflammationen väsentligt, enligt Ulf Andersson, professor vid Karolinska institutet.
https://www.svd.se/forbisett-protein-kan-fa-nyckelroll-i-pandemi

HMGB1-mediated sensitisation of capsaicin-evoked TRPV1 activity is PKC-dependent. (A) BIM1 had no significant effect on capsaicin-evoked Ca2+ response alone, but significantly reduced HMGB1-evoked responses
https://jcs.biologists.org/content/131/14/jcs215939

Glömt något bevisat effektivt?

Om man tar D-vitamintillskott skall man även ta magnesium och tydligen K2 också.
Magnesium står på min Holistic burk så det tar jag men K2 visste jag inte

https://kurera.se/expertpanelen/maste-jag-kombinera-vitamin-d-med-k2-och-magnesium/

Capsaicin som du nämner vad ingår det i för födoämnen?
Citera
2020-12-20, 10:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tack för ditt svar, jag som tänkte lite bakvänt, därför jag inte fick ihop det, men nu ser jag också hur illa det verkligen ser ut.

Om UK hade 28% av den nya för 1 månad sedan så kan man ju undra varför det är först nu andra länder reagerar, att det mörkas i vårt land är vi ju vana vid nuförtiden.
Antagligen för att den inte är mera smittsam än andra mutationer. Covid muterar ju ganska långsamt och lite jämfört med många andra virus. Att det plötsligt skulle komma en variation som är 70% mer smittsam låter inte rimligt.

Jag tror det handlar om politik. UK har misslyckats med att bromsa spridningen och då passar det bra att skylla på en mycket mera smittsam mutation. Samma har man gjort i andra länder. När det började sprida sig i Europa och Italien så berodde det på att spikemutationen var mycket mera smittsam sas det. Till och med i Norge påstos det i slutet av oktober när smittan började öka att det berodde på en norsk mutation som var mycket mer smittsam.

Är ganska säker på att det bara handlar om politik.
Citera
2020-12-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Antagligen för att den inte är mera smittsam än andra mutationer. Covid muterar ju ganska långsamt och lite jämfört med många andra virus. Att det plötsligt skulle komma en variation som är 70% mer smittsam låter inte rimligt.

Jag tror det handlar om politik. UK har misslyckats med att bromsa spridningen och då passar det bra att skylla på en mycket mera smittsam mutation. Samma har man gjort i andra länder. När det började sprida sig i Europa och Italien så berodde det på att spikemutationen var mycket mera smittsam sas det. Till och med i Norge påstos det i slutet av oktober när smittan började öka att det berodde på en norsk mutation som var mycket mer smittsam.

Är ganska säker på att det bara handlar om politik.
Om den inte är mer smittsam, hur kan den då på bara en månad gå från 28% till över 60% av de nya fallen?

Mutationen från spanien tog mycket längre tid på sig för att komma upp i över 60% och den anser man ju vara mycket mer smittsam än varianten från Kina.
Citera
2020-12-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Om man tar D-vitamintillskott skall man även ta magnesium och tydligen K2 också.
Magnesium står på min Holistic burk så det tar jag men K2 visste jag inte

https://kurera.se/expertpanelen/maste-jag-kombinera-vitamin-d-med-k2-och-magnesium/

Capsaicin som du nämner vad ingår det i för födoämnen?

Vad är Capsaicin egentligen? Aldrig hört talas.
Citera
2020-12-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man kanske inte förstod hur mycket mer smittsamt den var förrän nyligen? Majoriteten av mutationer ändrar ju inte smittsamheten.

Nä det klart, så måste det ju vara förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in