2020-12-20, 09:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vi vet nog inte exakt hur mycket dödligare Covid19 är. Mitt utspel handlade snarare om att skribenten hävdade att viruset är ofarligt.

Med tanke på att vården är extremt belastad och nära att slå i taket på flera håll talar dock för att Covid19 är farligare än influensa.
Jo, jag förstår att det var vad ditt utspel handlade om.

Man ska ta covid-19 på största allvar men samtidigt inte överdriva dödligheten, vilket DN gjorde.
En sak vet vi hursomhelst: den svenska sjukvården har på bara några månader lyckats rädda livet på mer än dubbelt så många av de som läggs in jämfört med vad man gjorde först.
Det är viktigt.

Den höga belastningen på vården just beror inte bara på Covid-19 utan också på planerade operationer etc och att människor söker vård I högre grad än tidigare (för annat än Covid-19).
Senast redigerad av DoraF 2020-12-20 kl. 09:57.
Citera
2020-12-20, 09:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Överraskande är det väl knappast? Självklart att en bransch som varit så hårt drabbad sedan i våras gör allt för att inte förlora mer pengar. Att nån gubbe står i tv och sluddrar om att ”ställa in mellandagsrean” hjälper tyvärr inte.

Om butikerna sänker sina priser och människor fortfarande ger sig ut och handlar, då är det fortfarande människorna som gör fel. För de ska stanna hemma.

Du som tycker folk ska stanna hemma - vad jobbar du med? Har du suttit hemma hela året? Fattar du inte att detta virus inte upptar de flestas vardag till 100%?
Citera
2020-12-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
VILL man stoppa smittan så stänger man skolorna och andra obekväma men effektiva områden.

Det passiva agerandet från regeringen är inget annat än landsförräderi.

Helt rätt. Passivitet kommer aldrig stoppa smittan. Här måste aktiva åtgärder vidtas.
Lämna över ansvaret till folket duger inte.
Citera
2020-12-20, 09:54
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nja, det verkar inte stämma.

Väljer man "Detaljer" och tittar på tabellen så har unika personer och vårdtillfällen samma värde både 11 och 15 Dec. För 6:e och 10 dec diffar det bara 2.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Tycker nog snarare det ser ut som man missar eftersläpningen i SVT:s graf så att man underskattar nyinskrivna.
Oklart vad för data SVT ens hämtar i sin sammanställning? Nya unika inläggningar stämmer ju inte med någon data som går att finna på SIR för ganska många datum. De mest tillförlitliga siffrorna lär ju finnas i din länk och under fliken "Detaljer" och detta uppdateras ju hela tiden.
Citera
2020-12-20, 09:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Norges fd statsministerGro Harlem Brundtland:

Situationen i Sverige är helt otrolig. Sverige har enorma dödstal.
Den svenska regeringen har lyssnat för mycket på Tegnell och har gett Tegnell för stor makt.
Det är en sak hur Tegnell har bedömt saken, men Regeringen och Riksdagen måste kunna säga emot när bedömningarna är fel gång på gång.
Jag tror Löfvén har börjat inse att Tegnell inte är mycket att lita på. Därför Regeringen nu börjar köra över Tegnell på punkt efter punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Löfvén insåg nog att förtroendet började dala för Tegnell o att det skulle påverka honom...
Regeringens behov av att visa handlingskraft kan också bero på den svidande kritik man fick härom dagen.
Citera
2020-12-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om den gamla innebär att en person smittar 1,1 ytterligare personer just nu (R=1,1) så skulle den nya smitta 1,8 personer istället (R=1,82).

Det finns dock andra uppgifter som säger att det bara är 0,4 mer smittsamt, dvs i så fall så skulle man istället för 1,1 få 1,5.

Oavsett vad så blir det en katastrof för vi har inte mer verktyg i verktygslådan utan en pandemilag.

Tack för ditt svar, jag som tänkte lite bakvänt, därför jag inte fick ihop det, men nu ser jag också hur illa det verkligen ser ut.

Om UK hade 28% av den nya för 1 månad sedan så kan man ju undra varför det är först nu andra länder reagerar, att det mörkas i vårt land är vi ju vana vid nuförtiden.
Citera
2020-12-20, 09:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, jag förstår att det var vad ditt utspel handlade om.

Man ska ta covid-19 på största allvar men samtidigt inte överdriva dödligheten, vilket DN gjorde.
En sak vet vi hursomhelst: den svenska sjukvården har på bara några månader lyckats rädda livet på mer än dubbelt så många av de som läggs in jämfört med vad man gjorde först.
Det är viktigt.

Det håller jag med om. De beundransvärda insatserna i pandemibekämpningen tycker jag kommer just från sjukvården.
Citera
2020-12-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Mycket intressant, Källa på det tack, det vill jag läsa.

Virusbelastning, Enligt alla artiklar jag läst: Mängd virus man initsiellt exponerats för är vad som till
stor grad påverkar sjukdomsförloppets allvarlighet.

Med det du säger så har inte skyddsutrustning någon betydelse.
Sjukvården kan kasta munblöjorna och vara riktiga män och kvinnor istället.

Jag kommer inte ihåg faktiskt.

Skyddsutrustning har visst betydelse även pga detta. Det kan ju helt stoppa från att man får smittan i sig.
Citera
2020-12-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tack för ditt svar, jag som tänkte lite bakvänt, därför jag inte fick ihop det, men nu ser jag också hur illa det verkligen ser ut.

Om UK hade 28% av den nya för 1 månad sedan så kan man ju undra varför det är först nu andra länder reagerar, att det mörkas i vårt land är vi ju vana vid nuförtiden.
Ytterligare en konsekvens är att många fler behöver vaccineras innan smitta lugnar ned sig. Vi kanske behöver ha en immunitet på över 80%, kanske mer än 90% med denna smittan (det beror på vilket R0 man får med den nya mutationen). Det kan bli att smittan inte går att hålla borta från de med nedsatt immunförsvar ens med vaccinationer av den övriga befolkningen.

Vi vet inte riktigt tyvärr...
Citera
2020-12-20, 10:01
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979

Med tanke på att vården är extremt belastad och nära att slå i taket på flera håll talar dock för att Covid19 är farligare än influensa.

ja de som jämför med en vanlig influensa bortser hela tiden från en liten men högst väsentlig detalj. Personalen på sjukhusen är vaccinderade mot vanliga influensan. De är inte vaccinerade mot covod19.
Dvs detta påverkar alla som kontaktar sjukvården fysiskt sett.

detta glömmer de som jämför med vanlig influensa hela tiden bort istället börjar de med olika sifferlekar som skall visa att de har rätt
Citera
2020-12-20, 10:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Helt rätt. Passivitet kommer aldrig stoppa smittan. Här måste aktiva åtgärder vidtas.
Lämna över ansvaret till folket duger inte.
Det duger inte heller om folket lämnar över ansvaret till myndigheter och regering.
Citera
2020-12-20, 10:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Om sholm har ~ 40 % antikroppar , känns då den siffran rimlig som det rusat i övriga Sverige i höst/vinter? Alltså ni alarmister är ju fanimig helt verklighetsfrånvända..
De har de inte. Du har gått på Aftonbladets rubriksättning. Du är lättlurad. Alternativt bidrar du medvetet till desinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in