2020-12-20, 04:17
Medlem
Fullständig masshysteri i världen. ”Stolt” är ett lite barnsligt och larvigt ord, men är väl det närmaste jag kommer på för att beskriva känslan över att leva i ett land som inte vek ner sig för politikerstyre, pöbeltänk och massmedias hysteri. Nu är vi där iaf. En massa meningslösa åtgärder. Antagligen inte initierade av FHM.

Nej, det hade inte varit bättre om de infördes för 2 månader sedan. Det hade varit ännu sämre. Sämre för ekonomin, sämre för människor och barns välmående.

Det finns smitthärdar men dom gör vi inget åt. Tex har SJ haft 10 månader på sig att fixa plastkartor och begränsningar på regionaltågen, men det enda man får är ett meningslöst meddelande att de bara har platskartor på snabbtågen. Så där sitter folk och klämmer ihop sig och åker kors och tvärs över Sverige. Nej, istället stänger vi spritserveringen kl 20 för det verkar rimligt?
Citera
2020-12-20, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Om sholm har ~ 40 % antikroppar , känns då den siffran rimlig som det rusat i övriga Sverige i höst/vinter? Alltså ni alarmister är ju fanimig helt verklighetsfrånvända..

Det är 40 % av de som tar antikroppstester i Stockholm som har antikroppar. Vi kan ur det dra slutsatsen att det är en väsentligt lägre andel än 40 % som har antikroppar i Stockholm.
Citera
2020-12-20, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montu
Det är 40 % av de som tar antikroppstester i Stockholm som har antikroppar. Vi kan ur det dra slutsatsen att det är en väsentligt lägre andel än 40 % som har antikroppar i Stockholm.

Ja, men sedan har du alla med T-cellsimmunitet. Det är lika många % ungefär.
Citera
2020-12-20, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
3 gånger dödligare än influensa om det är det du menar med "i prinip ofarligt":

https://www.dn.se/varlden/ny-studie-covid-19-ar-tre-ganger-dodligare-an-influensa/

Jag är beredd att anpassa mig tre gånger så mycket som jag gör för att undvika influensa.
Citera
2020-12-20, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du en länk till någon studie som styrker att Ivermektin skulle vara verksamt mot covid-19?
I den här artikeln finns flera länkar https://www.thailandmedical.news/news/yet-another-randomized-trial-shows-ivermectin-effectiveness-to-treat-covid-19,-this-time-by-research ers-from-clinica-universidad-de-navarra-spain
Citera
2020-12-20, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Tack ska kolla in dina länkar.

Satt just och läste det här: https://kronisktfrisk.se/blog/d-vitamin-och-covid-19
Vet inte alls va de är för sida utan hittade de bara när ja googlade så vet inte hur bra de som skrivs stämmer.
Dock fick ja en påninnelse (som borde varit självklar) att gamla som äter blodförtunnande bör kolla med läkare innan de tar tillskott.
Sen får man hoppas läkaren inte viftar bort studierna för D vitamin mot Corona.

Man vill ju ha i sig tillräckligt så de kan göra skillnad, inte bara som en vanlig vinter utan även de extra mot Corona men samtidig vill man ju inte överdosera så man blir sjuk av de... verkar stå lite olika här och var.

Edit. Blir helt snurrig på rekommenderat intag.
1 mg = 40 IE.
Rekommenderat dagligt intag enligt livsmedelsverket är 10-20 mg, dvs 400-800 IE.
Övre gräns när de börjar bli farligt ligger på 100 mg, dvs 4000 IE.
En burk innehåller 5000 IE!?

Är ja bara trött och snurrig!?
Blanda inte ihop milli med micro - det är tusen gångers skillnad! 1milli = 1000 micro. D-vitamin brukar anges i microgram viket ibland skrivs som 'ug' eller 'µg' eller 'mcg'. Det är alltså vikten av det aktiva ämnet som avses, inte vikten på själva tabletten. Det är väl detta som gjort att de börjat införa internationella enheter antar jag. I alla fall så motsvarar
1 microgram (=1ug =1µg =1mcg) D-vitamin 40 internationella enheter.

Burkarna kan självklart innehålla olika dos (per tablett) men 10 microgram = 400 internationella enheter verkar vara rätt vanligt. Vanliga multivitaminer brukar innehålla 7,5 microgram. På vissa multivitaminer har de angivit dosen per två tabletter i stället så tanken är att man skall äta en tablett i samband med lunch och en en i samband med middag.
Senast redigerad av fabbe2 2020-12-20 kl. 05:29.
Citera
2020-12-20, 05:18
Medlem
Citat:
Teoretiskt sett är det inte så troligt att antikroppar och T-celler inte skulle känna igen viruset eftersom de receptorbindande strukturerna i de båda varianterna lär vara lika. Vore de inte det skulle det nya viruset inte kunna infektera de smittade.
Tyckte dom sa att den nya virus- varianten har ändrat sig i hur den tar sig in i cellen, jag vet inte om det är samma sak som du benämner " receptorbindande strukturerna ".
Citera
2020-12-20, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Statsepidemiologen Anders Tegnell har sagt att man inte funnit något fall av mutationen N501Y ännu.
– De har inte hittat något fall av den i Sverige än, om jag minns rätt, möjligen något enstaka fall i sådant fall.

När Tegnell killgissar detta - tror jag motsatsen. Dvs att den nya extra smittsamma mutationen man ser i England och Danmark redan finns i Sverige.
VUI202012/01 heter den nya varianten i UK.
Citera
2020-12-20, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Tyckte dom sa att den nya virus- varianten har ändrat sig i hur den tar sig in i cellen, jag vet inte om det är samma sak som du benämner " receptorbindande strukturerna ".
Ja det är ju spike-proteinet jag menar.

Vad jag har läst är ändå den här förändringen för liten för att immunförsvaret inte ska känna igen den nya varianten.
Citera
2020-12-20, 05:28
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Och sedan rekommenderade han väl att man ska åka till London på julen.

Om han inte direkt har rekommenderat det, så har han i alla fall inte avrått. Det enda rätta skulle ha varit, att regeringen skulle ha haft krismöte igår kväll efter Boris Johnsons tal, och därefter stängt ner för inresande från Storbritannien med omedelbar verkan. Eller i alla fall infört karantänstvång (bevakad karantän såklart, så de inte kliver på Arlanda Express eller tar taxi från flygplatsen och hostar ner folk).

Annars kommer det att komma massor med smittade hit, bland annat studerande och au pairer i England som reser hem över julen, och neger- och arabklaner som är utspridda över Europa, och passar på att ses när barnen har jullov från skolan.

Men det kommer förstås inte att hända något. Man känner sig helt hjälplös.

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Sjukdomsbilden eller hur sjuk man blir har inte med hur många viruspartiklar man drabbas av.

Jo, när det gäller denna sjukan så beror det faktiskt på smittdosen (den initiala dosen du får i dig), hur sjuk du blir. Det är ju därför unga, tidigare friska läkare och sköterskor har blivit så fruktansvärt sjuka och dött över hela världen, för att de fått i sig miljoner med partiklar när patienterna hostat rakt ut.
Citera
2020-12-20, 05:30
Medlem
Citat:
Corona muterar mer sällan än influensa. Samtidigt finns det vaccin mot inflensa.

Så de som påstod att det inte går att framställa vaccin hade del. Det visas ju dessutom genom att vaccinerna som kommit fram nu är väldigt bra.
Corona viruset har tydligen muterat 12000 gånger redan , vad är dina siffror för influensan?

Influensa vaccinet görs ju om varje år för att funka , så vad talar för att corona vaccinet inte behöver modifieras, det har ju nu gått ett år sen corona dök upp.
Citera
2020-12-20, 05:32
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Corona viruset har tydligen muterat 12000 gånger redan , vad är dina siffror för influensan?

Influensa vaccinet görs ju om varje år för att funka , så vad talar för att corona vaccinet inte behöver modifieras, det har ju nu gått ett år sen corona dök upp.

Då undrar man ju, om alla testerna - i tre faser - måste göras om p.g.a. en smärre ändring i vaccinet? I så fall blir det inte kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in