Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
Tror du att folk hamnar på sjukhus för att det är kul? Det som utspelar sig i Kina, Italien, Spainien och resten av Europa, USA är bara påhitt? Jag är rätt kritisk till det mesta, men det skulle vara ganska imponerande trick att ha en fejk-pandemi i hela världen.
Nej allt behöver inte vara ett trick kring corona så klart, men jag menar att vi inte säkert vet om just viruset Sars-cov-2 är den direkta orsaken till det hastiga insjuknandet vi såg i till exempel Wuhan. Det kan också bero på andra omständigheter (5G installerades ju där och då som första 5G stad, varför går ingen vidare med det spåret? Lite underligt.

).
När det gäller Italien och coronarapporteringen där under 2019, om jag minns rätt, det verkade som att det ovanligt stora antalet inrapporterade fall berodde på vilket sätt de diagnostiserade inkommande patienter. För om jag inte missminner mig så fick alla som kom in på sjukhuset slentrianmässigt stämpeln corona, typ något sådant. Det blev en skev bild helt klart, ungefär som när man manipulerar med statistik. I Tyskland så vart antalet coronafall betydligt lägre, och det var för att rapporteringen var exakt.
Fast i fallet med Italien så minns jag att massmedia-journalister brydde sig inte om att granska hur det förhöll sig, det verkade som om de hade sin dagordning klar. Det är bland annat därför jag inte lita på gammelmedia. Fast det är klart att jag märker att för vissa är den en snuttefilt, en livlina i ett vågigt hav.
Vi har olika informationskällor antar jag. Jag försöker utgå ifrån 1. hård fakta kring coronaviruset och dess rapportering, det vill säga, om jag får tag på sådan information (t.ex. pålitliga ögonvittnen), och 2. övriga pålitliga källor (vetenskapliga rapporter), sedan försöker jag tänka så logiskt och kritiskt jag bara kan, och dra slutsatser från all information innan jag väljer att tro på något.
Jag vet att det är lätt att hänga med rykten och dess spridning, men man kan bli förd bakom ljuset också.