2020-12-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Ja, det bör vara ”själv”.
”Själv” fungerar väl för både utrum och neutrum, medan självt bör reserveras för neutrala ord.

Funkar också för neutrum?
Citera
2020-12-18, 19:41
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Funkar också för neutrum?

Ja.
”Det här bordet fäller ihop sig själv rätt vad det är.”
Citera
2020-12-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ja.
Ok. Jag hade nog kört med "självt" där bara för att det heter 'ett bord' men man lär sig något nytt varje dag.
Citera
2020-12-18, 21:33
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ja.
Det funkar, men självt låter bättre i mina öron.
Citera
2020-12-19, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det funkar, men självt låter bättre i mina öron.

https://www.sprakbruk.fi/-/ministeriet-sjalvt
Citera
2020-12-19, 22:47
Medlem
Hej,

När utesluter man "en och ett"?

Jag vet att man säger " Jag är läkare" och inte en läkare.

Läste idag i tidningen att " Hon blev erbjuden tillsvidareanställning".

Varför inte "en tillsvidareanställning "?

Finns det någon regel?

tack
Citera
2020-12-20, 01:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur

Finns det någon regel?

När det är lämpligt.

Citat:

I det första skulle jag förmoda att personen redan har en visstidsanställning som omformas till en tillsvidareanställning. I det andra fallet kan det vara antingen det eller en nyanställning. Det finns emellertid ingen regel som säger att de inte går att använda som synonyma begrepp. Det senare exemplet känns mer formellt.
Citera
2020-12-20, 08:54
Medlem
Citat:
Hej,

Jag vet att man säger " Jag är läkare" och inte en läkare.

Finns det någon regel?

tack

Det här med 'nakna substantiv' är minsann ett problem för många som studerar svenska som främmande språk. Alltså ord i singular utan artikel. Och fenomenet, eller termen, tas in upp så värst ofta vanliga grammatikböcker för främmandespråksinlärare. Naturligtvis behandlar man de klassiska fallen "han är läkare vs. he is a doctor" och eventuellt några fasta uttryck som t ex "köpa hus" (jmf. "köpa ett hus") men that's it. Sen går folk ut och läser och lyssnar på svenska tidningar, tv/radio-program, filmer, böcker osv. och upptäcker att det bara vimlar av substantiv i singular utan artikel. Och svaren som "kan utelämnas när det känns lämpligt" hjälper föga, speciellt när det dessutom finns en massa fasta uttryck där substantivet SKA vara naket (till skillnad från t ex just engelskan). Världen öppnade sig för mig när jag bara alldeles nyligen stötte på termen "nakna substantiv". Då fick jag äntligen ett namn på fenomenet (eller borde det bara vara "fick jag namn på fenomenet" utan artikel?) och kunde plötsligt hitta en hel del intressant på google. Googla på "nakna substantiv" du också!
Citera
2020-12-20, 10:03
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:

Finns det någon regel?
Regel? Nä, men kanske några riktlinjer:

1. Binära fakta (alltså där man nämner något som antingen är eller inte är) sägs utan en/ett; han fick anställning fast han är nybörjare, de har villa, det saknas glödlampa.

2. Med hjälp av en/ett antyder man att det finns mer saker att berätta än bara sant eller falskt; han är ett geni, han blev erbjuden ett skitjobb, jag har köpt en ljussabel.

3. Att utelämna en/ett antyder att konceptet är välkänt; han har hund, jag målade med roller, de använder kondom.

4. Otippade saker markeras med en/ett; han har en schimpans, de bor i ett cirkustält, han petade näsan med en brödkniv.
Citera
2020-12-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban

1. Binära fakta (alltså där man nämner något som antingen är eller inte är) sägs utan en/ett; han fick anställning fast han är nybörjare, de har villa, det saknas glödlampa.

2. Med hjälp av en/ett antyder man att det finns mer saker att berätta än bara sant eller falskt; han är ett geni, han blev erbjuden ett skitjobb, jag har köpt en ljussabel.

3. Att utelämna en/ett antyder att konceptet är välkänt; han har hund, jag målade med roller, de använder kondom.

4. Otippade saker markeras med en/ett; han har en schimpans, de bor i ett cirkustält, han petade näsan med en brödkniv.

Tusen tack för dessa! Punkt 3 och 4 är lättast att greppa, 1 och 2 lite knepigare (ibland).
Citera
2020-12-20, 12:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag fick vända halvvägs

eller (kanske bättre)

Jag fick vända efter halva vägen
Om man ska använda halvvägs i den situationen, skulle jag rekommendera Jag fick vända när jag hade kommit halvvägs.
Citera
2020-12-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban

1 och 2 förstår jag inte. Kan du ge exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in