2020-12-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Va bra av din arbetsgivare. Vi som kan arbeta hemifrån borde få göra det för att inte belasta kollektivtrafiken. Min arbetsgivare har agerat precis motsatt, vi får inte arbeta hemifrån nu men fick i våras. Hoppas det kan ändras nu.

Varför?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ja, det ser ut att ljusna i Stockholm just nu. Även IVA-siffrorna börjar se bättre ut där med en nedgång.

Av nya fall är det Skåne och Västra Götaland som fortsatt dominerar sett till absoluta tal: https://covidstatistik.se/regioner-fall
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är en ren repris på våren. Dessvärre med Skåne som nytt virke att beta av.

Det är en repris på våren även vid en jämförelse mellan Sverige, och andra europeiska länder som drabbades hårt under våren. Eftersom testningen var begränsad under våren, så jämför jag ländernas siffror över dödsfall. I epidemins inledning drabbades många länder hårdare än Sverige. Smittspridningen steg snabbt till brutala nivåer. Men sedan satte dom andra länderna in åtgärder, och pressade ner smittspridningen. Sverige satte inte in tillräckliga åtgärder, vilket medförde att smittspridningen minskade långsamt i takt med varmare väder. Under sommaren hade Sverige avsevärt mer smittspridning än andra länder.

Eftersom testningen var begränsad under våren, så jämför jag ländernas siffror över dödsfall, och utgår från antagandet att det råder proportionalitet mellan dödsfall och smittfall.

För hösten fungerar det fint att jämföra konstaterade smittfall. Vi ser återigen att smittspridningen gick långsammare i Sverige än i andra europeiska länder. Men dom andra länderna tryckte ner smittspridningen, till skillnad från Sverige, där smittan får fortsätta att öka.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja du pekar på något mycket väsentligt där och egentligen helt avgörande för samhällsspridning. Befarar att kollektivtrafiken, åtminstone vid den här årstiden när viruset är så lättsmittat, utgör en stor bov i det eländet.

Ja och hade vi haft en smittspårningsapp tex i storstäderna hade det tyvärr visat att smittspridningen är hög där man trängs och där det bildas aerosol, speciellt kollektivtrafik där man inte kan öppna fönstren. Men då kunde inte Anders Tegnell sagt att främsta smittokällan i oktober var hemma och på fester.

https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/how-tracing-and-warning-apps-can-help-during-pandemic_sv
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/mobile-contact-tracing-apps-eu-member-states_sv

Citera
2020-12-18, 23:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja jag räknade på undersökningen som sa att 0,7 procent av Svenskarna var positiva för SARS-CoV-2. Den har kritiserats i tråden men är den bästa vi har för närvarande om man vill undersöka mörkertalet.

Sedan räknade jag på att 31000 personer sjukhusvårdats. under helapandemin Stämmer procentsatsen 3,5 innebär det att totalt 880000 har haft infektionen.

Nu tror jag den siffran är lite i överkant men närmare sanningen än Giesecke/Tegnell eller Brittons fabulerande. Jag har ju blivit utpekad som trådens ärkepessimist och jag ser bara att vi har mycket virke kvar att bränna igenom.
Citera
2020-12-18, 23:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Säger inte direkt emot dig. Har haft både far som morföräldrar som dött av annat. Det vanligare tidigare lunginflammation, den sedvanliga flunsan. Ingen blev skickad till sjukhus, så detta har varit praxis i åratal. Slår dock tror jag den gamla långvården där man bara lätt gamla ligga och dö i långsalar.

Skillnaden är ju att detta inte bara slår mot äldre. Visst yngre dör varje år i vanlig flunsa också men detta är extremt mycket värre. Sedan även om det alltid varit så här vad fel med att det äntligen uppmärksammas? Fastän det krävdes att även yngre och friska riskerade att drabbas i större grad än tidigare.

Ser man bara på dödstal så slår det ju helt klart "bara" mot äldre. Med det menar jag att ett vanligt år är det drygt 10000 människor som dör innan de fyller 65 år. Motsvarar lite drygt 10% av de totala dödsfallen. När det gäller covid så står 70+ för mer än 90% av dödsfallen så detta är en sjukdom som i lägre grad än jmf med helheten drabbar yngre. Sen finns det ju undantagen, och varje dödsfall före "ålderdomen" är väl egentligen undantag. Men de kommer alltid att finnas. Jag sätter detta i perspektiv, det är mitt sätt att hantera det.

Har en fru som jobbar inom äldrevården som vittnar om hur det förändrats det senaste decenniet. Både vad gäller resurser (antal och utbildad personal) och de boendes hälsa. Har gått från ganska välmående äldre som nästan bott på pensionat till att i princip vara sjukhem och en sista anhalt för att slippa dö ensam i sitt hem. På hennes arbetsplats är döden en del av arbetsdagen, även före covid-19.
Citera
2020-12-18, 23:35
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja det är i ansiktet smittan kommer in i kroppen.
Man säger från fhm att det inte finns bevis och så vidare om munskydd, men vadå man kan väl rekommendera det ändå. Det skadar ju liksom inte.

Tack för ditt inlägg. Precis så har jag tänkt också. Har inte varit inne på munskydd från början, jag trodde på myndigheterna och spritade allting när jag kom från affären, och tvättade mina händer frenetiskt. Vilket gjort att jag faktiskt hållit mig väldigt frisk i höst från förkylningar., så tack för det FoHM.

Men att ha ett sånt kategoriskt motstånd tyder på något annat än att vilja dämpa smittspridning - en klok epidemiolog skulle ju rimligtvis införa allt som det fanns minste evidens för och inta försiktighetsprincipen. Och som det nu finns mycket forskning kring att det faktisk hjälper - och tom mer om många bär det (du skyddar mig - jag skyddar dig). Då är det ju ännu värre att inte införa det.
Något många i tråden sagt sen mars.

Jag håller med dig. Det skadar ju inte att bära munskydd under någon del av dagen, om det kan hjälpa så borde det införas. Istället har dödstalen fortsatt att stiga och Anders Tegnell har sagt att vi inte ska använda munskydd, något som gör att många inte gör det pga att inte myndigheterna rekommenderar det. Nu kommer det förändras.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmarna-om-nya-direktiven-om-munskydd-inte-ett-ogonblick-for-tidigt
Citera
2020-12-18, 23:37
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Såklart vaccinet kommer ta död på smittan. Det är ju liksom hela iden med ett vaccin. Sen om det hinner ebba ut till april är ju svårt att veta. Men till sommaren helt klart.

Ja till sommaren kommer smittotalen minska precis som det gjorde sommaren 2020. Jag hoppas att de verkligen kan vaccinera många av de riskgrupper som nu riskerar att dö, och de äldre så snart som möjligt då har vi större chans att till sommaren sätta in dem åtgärder vi borde gjort i somras så vi kan få ner denna smitta till så låga tal som möjligt.
Citera
2020-12-18, 23:41
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skillnaden är att i andra länder tar regeringen ansvar o stänger ner. I Sverige lämnar man över ansvaret till tex handeln.

Butikerna lär ju vara öppna även om de inte kommer kalla det "mellandagsrea" längre. Sen kommer FHM skylla fortsatt smittspridning på handeln precis som de skyller på att vanliga människor inte följer rekommendationerna.

Jag tror också många kommer handla, men jag tror att dagens PK med regering ändå kommer påverka fler människor än om den inte hade gjorts. Bara medias rapportering har förändrats sista veckorna, och det kommer fler och fler rapporter om att smittan till viss del drivs av aerosol, och kan smitta i stora kontorsutrymmen. Det starka uttalandet om hemarbete ifrån regeringen kommer säkert också göra avlastningen i kollektivtrafiken bättre då mer ansvar läggs på arbetsgivare att se till att personal som kan ska arbeta hemifrån.

Jag tror denna PK hade stort signalvärde och hoppas jag har rätt?
Citera
2020-12-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu tror jag den siffran är lite i överkant men närmare sanningen än Giesecke/Tegnell eller Brittons fabulerande. Jag har ju blivit utpekad som trådens ärkepessimist och jag ser bara att vi har mycket virke kvar att bränna igenom.
Ja siffrorna är lite skakiga föstås. Vi kommer kanske aldrig att få de sanna antalen smittade.
Citera
2020-12-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hon borde få priset som året hedersflashbackare, det var ord och inga visor det. Hon gav ju till och med en känga till sitt eget skrå.

Anna är grym...
Citera
2020-12-18, 23:49
Medlem
Nu när det visat sig att smittan i princip är luftburen borde man införa krav på både munskydd och visir på offentliga platser.
Citera
2020-12-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vet inte vart du bor men 70 åringarna har aldrig brytt sig om restriktionerna, inte nu och inte när rekommendationerna var att dom skulle sitta hemma.

De skröpligaste gjorde säkert det men pigga 70 åringar sket i det fullständigt
Inte alla, en del tänkte "jag har mitt ständigt återanvända munskydd som skydd, och anpassar mig till alltid den supertillförlitliga information som förmedlas via SVT, såsom "1.5m meters avstånd"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in