2020-12-19, 10:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatteImorgonTack
Orkar givetvis inte gå igenom 35 000 sidor, så frågar direkt här: Kan man smitta någon annan om man exponerats för viruset, även om man själv inte blir sjuk av det? Dvs. om jag träffar en vän samma dag som jag åkt buss med någon som andats viruset på mig, kan min vän smittas trots att det inte kan ha hunnit bryta ut hos mig själv och kanske inte gör det överhuvudtaget?

Kallas asymptomatisk/presymptomatisk smittspridning.

Om du exponeras så kan du bli smittad o efter ett par dagar kan du själv sprida viruset utan att du vet om det eller känner symptom

Är själv i karantän pga att min sambo fick 39 graders feber. Väntar på sambons självtest innan jag bryter min karantän. Väntar en dryg vecka hittills så segt.
Citera
2020-12-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Edit:
Appropå flyg, hur många Piloter riskerar nu att bli av med sina licenser? Jag menar hur får de ihop sina flygtimmar för certifikaten? Har de fått dispans?
Flyg har inget med tråden att göra men då frågan ändå dök upp:
Piloter får numera sina certifikat på livstid. Det man kan "tappa" är behörigheten at få flyga något. Då krävs en uppfräschning för att få komma igång igen. Olika svårt beroende på hur länge tappet var.
Citera
2020-12-19, 10:47
Medlem
LatteImorgonTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kallas asymptomatisk/presymptomatisk smittspridning.

Om du exponeras så kan du bli smittad o efter ett par dagar kan du själv sprida viruset utan att du vet om det eller känner symptom

Är själv i karantän pga att min sambo fick 39 graders feber. Väntar på sambons självtest innan jag bryter min karantän. Väntar en dryg vecka hittills så segt.

Efter ett par dagar, ja det förstår jag. Men samma dag?
Citera
2020-12-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Man har sagt hela tiden att det kan bli aktuellt med munskydd.

Däremot vill man undvika dessa då andra restriktioner/rekommendationer är bättre, OM folk följer dom.

Vilket man inte gjort i tillräcklig stor utsträckning. Så nu testar vi munskydd.

Men vad är det som säger att svenska folket kommer följa denna rekommendation?
Det kommer ju definitivt bli en freakshow hur dessa munskydd kommer bäras och behandlas.

Munskydden i sig kommer inte förändra ett skit.

är väl inte förrens 7 januari det införs och under 2 timmar när det det är rusning i kollektivtrafiken.

om det ska få nån effekt över huvudtaget får inte antalet passagerare öka under dom tiderna, så blir intressant att följa dom siffrorna iallafall.
Citera
2020-12-19, 10:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Absolut, men det viktigaste är ju att de gamla och sköra får, samt de som vårdar dem. Sedan kan man slappna av lite, för de flesta av oss andra klarar ju faktiskt av den riktiga infektionen, om vi skulle råka ut för den.

Nu har det BÖRJAT hända något i alla fall! Det är inte jämntjockt gråväder! Jag höll på att säga "heja Ursula!", men sedan kom jag att tänka på att britterna började före oss...
Länderna i EU har bestämt sig för att göra gemensam sak (vilket missades i början ...) och tar det säkra före det osäkra vilket i sig är bra.
BoJos agerande med vaccinet är bara signalpolitik.
Citera
2020-12-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det börjar ju inte gälla förrän om tre veckor? GrundSkolorna börjar en ny termin i januari.

Missförstår du medvetet?

Pisseman påpekade att munskydd är först från 16 år..
Jag påpekade då att de under 16 sällan befinner sig i kollektivtrafiken under rusningstid.
Därför menar jag att det inte spelar någon roll att det gäller först över 16.
Citera
2020-12-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den logaritmiska kurvan visar väldigt tydligt skillnaden i utveckling i Sverige, Danmark och Tyskland:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&minPopula tionFilter=1000000&time=2020-09-12..2020-12-18&country=SWE~DEU~DNK&region=Europe&deathsMetric= true&interval=total&hideControls=true&perCapita=tr ue&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=as c

Danmark har samma exponentiella ökningstakt som Sverige, men ligger givetvis långt efter oss.

Tyskland ser däremot ut att gå mot något riktigt illa. Man får hoppas att deras hårdare lockdown biter nu, men jag tror inte de har tillräckligt bra förutsättningar - Tyskland är ett för stort land.

Jag tycker det börjar bli väldigt tydligt att det här med pandemi handlar framför allt om den absoluta befolkningsstorleken. Det ger en exponentiell effekt att ha en större population, i absoluta tal. Små avgränsade populationer klarar sig betydligt bättre, allt annat lika.

Jag tror vetenskapen (inkl. FHM) kommer helt omvärdera betydelsen av att avgränsa områden. Nästa gång det kommer en pandemi tror jag att man kommer stänga både yttre och inre gränser, och dela upp Sverige i mindre självständiga enheter. Stänga passage mellan län som första åtgärd, och helt skippa munskydd och hårda restriktioner.

Att jämföra logaritmiska kurvor är vilseledande när du har olika utgångsvärden.
Tror du främst förvirrar dig själv.

Vad gäller Tyskland så ligger de strax under Sveriges rapporterade döda/dag, de har dock sett tecken på ett R strax under 1 senaste dagarna. I kombination med utökade åtgärder kan de ha nått kulmen, eller vara väldigt nära den.

Danmark har en betydligt mer oroande utveckling. Smittan har ökat explosionsartat i December och detta kommer få ett genomslag i dödligheten framöver.
Förvisso testar man extremt mycket, vilket kanske innebär att de egentligen bara ligger på halva Sveriges nivå, men i nuvarande takt kan de komma ikapp och förbi på 10 dagar.

Skulle säga att utvecklingen i Danmark är minst lika oroande som den i Sverige just nu. I Tyskland kan det däremot ha stabiliserats.

Håller med dig om tanken på geografisk avgränsning, det ger förutsättningar för att bekämpa den lokala smittan långsiktigt.
Citera
2020-12-19, 11:12
Medlem
Citat:
Den logaritmiska kurvan visar väldigt tydligt skillnaden i utveckling i Sverige, Danmark och Tyskland:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&minPopula tionFilter=1000000&time=2020-09-12..2020-12-18&country=SWE~DEU~DNK&region=Europe&deathsMetric= true&interval=total&hideControls=true&perCapita=tr ue&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=as c

Danmark har samma exponentiella ökningstakt som Sverige, men ligger givetvis långt efter oss.

Tyskland ser däremot ut att gå mot något riktigt illa. Man får hoppas att deras hårdare lockdown biter nu, men jag tror inte de har tillräckligt bra förutsättningar - Tyskland är ett för stort land.

Jag tycker det börjar bli väldigt tydligt att det här med pandemi handlar framför allt om den absoluta befolkningsstorleken. Det ger en exponentiell effekt att ha en större population, i absoluta tal. Små avgränsade populationer klarar sig betydligt bättre, allt annat lika.

Jag tror vetenskapen (inkl. FHM) kommer helt omvärdera betydelsen av att avgränsa områden. Nästa gång det kommer en pandemi tror jag att man kommer stänga både yttre och inre gränser, och dela upp Sverige i mindre självständiga enheter. Stänga passage mellan län som första åtgärd, och helt skippa munskydd och hårda restriktioner.
Högst på listan hos Worldometers över döda per en miljon invånare är

1. San Marino - 33,964 invånare

Sedan har vi följande mindre länder fram till plats 10
5. Bosnia and Herzegovina - 3,271,218 invånare
6. Slovenia - 2,079,072 invånare
7. North Macedonia 2,083,334 invånare
9. Andorra - 77,323 invånare
10. Montenegro - 628,103 invånare

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Återigen du blev falsifierad.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-19 kl. 11:15.
Citera
2020-12-19, 11:22
Medlem
Sverige borde stänga nu för att avlasta sjukvården och kunna fokusera på vaccineringen
Citera
2020-12-19, 11:26
Medlem
Citat:

Ja för Tysklands folkmängd i absoluta tal ligger ju mitt imellan Sverige och Danmark precis som din graf visar.
Citera
2020-12-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Sverige borde stänga nu för att avlasta sjukvården och kunna fokusera på vaccineringen

En av Sveriges främsta experter, håller inte med om det.

Tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke anser att Sveriges strategi har fungerat, säger han i TV4.
Han motiverar det genom att Sverige fortfarande "vidhåller de demokratiska principerna i samhället".
På Fyrans fråga om Sverige borde införa en nedstängning svarar han:

– Nej, jag tycker Sverige följer en modell som har fungerat, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Han har haft rätt i så mycket hittills, så han har förmodligen rätt nu också, strategin fungerar exakt som planerat !
Senast redigerad av Kurt7777 2020-12-19 kl. 11:33.
Citera
2020-12-19, 11:30
Avslutad
Citat:

Hobbyteoriernas mästare.

Inre gränser visst men börja med att kontrollera de yttre gränserna först. Karantän, smittspårning, begränsat resande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in