2020-12-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Lena Melin i Aftonbladet: "
"Enligt FHM var munskydd närmast farliga. Men nu är de plötsligt bra. Myndighetsbesluten är hattiga"

Ja, för 2 veckor sedan sa FHM att munskydd i kollektivtrafiken mest troligt kan leda till ökad smittspridning. Men nu skyddar de alltså?
För några veckor sedan sa Johan Carlsson att vi skulle ha dubbelt så stora bussar innan man skulle rekommendera munskydd, vad han nu menade med det. Men självklart har de vetat hela tiden att munskydd hjälper.
Anledningen att de nu erkänner beror väl indirekt på kungens uttalande.
Citera
2020-12-19, 10:04
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Restaurang-säsongen för normalt veckan före jul. Ingen går på restaurang runt jul och nyår hela januari är branschens sämsta månad.

Så det utspelet med att sänka till 4 det är bara trams väldigt liten effekt.

Och begränsa kunder i affärer till ett frivilligt antal efter julhandeln herregud
Ja, det är tramsigt.

En anekdot från när vi tog en promenad med hunden i veckan.
Vi passerade en liten lokal restaurang. Där satt tre sällskap på totalt sju personer, utöver dem var det en kock och en kassörska/servitris. Så totalt 9 personer på en yta som vi uppskattar till runt 30-35 kvm.

Det var varierande åldrar men ett par såg ut att vara åtminstone 60-plus. Det kändes smått surrealistiskt att bevittna.
Citera
2020-12-19, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Restaurang-säsongen för normalt veckan före jul. Ingen går på restaurang runt jul och nyår hela januari är branschens sämsta månad.

Så det utspelet med att sänka till 4 det är bara trams väldigt liten effekt.

Och begränsa kunder i affärer till ett frivilligt antal efter julhandeln herregud

Juldagen är en väldigt stor dag för pubarna och nattklubbarna där jag bor. Antagligen den största enskilda dagen av alla på året. Smockat med folk och de brukar ta dubbelt inträde.

Nyårsafton brukar också vara en bra kväll för pubarna där jag bor. Alkoholstopp vid 20:00 lär ju stoppa det effektivt.
Citera
2020-12-19, 10:08
Medlem
Får se sen om folk fattar skillnaden på restriktioner och rekommendationer.
Dvs att man FÅR åka kollektivt utan munskydd.

Men lär väl dyka upp ett gäng mobilfilmer på Facebook/Instagram där folk skriker åt folk att bära munskydd.

Samma folk som inte fattar att när eldningsförbud gäller så är det ok att grilla på egna tomten.
Citera
2020-12-19, 10:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Frågan är då varför dom flesta ställen kör med 1,5 m avstånd om det ändå inte hjälper.
3 m tycker jag man skulle köra på, men det kanske inskränker på det öppna samhället på något sätt.

Idag (ja eller till igår om det kommer nytt direktiv?) så är det bara 1 meter vi ska ha mellan varje sällskap (bord) för att inte smittas.

Citat:

3 § För att trängsel ska undvikas ska den som driver ett serveringsställe se
till att
– sällskap kan hålla minst en meters avstånd från andra sällskap, och
– antalet besökare i ett och samma sällskap uppgår till högst åtta personer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/fedba4bb0aa342ce9f2b1a10549533d7/hslf-fs-2020-70.pdf

16 november 2020

Borde ju rimligtvis vara bättre och tydligare för medborgarna om vi hade samma system som många länder i EU har = grön gul röd. Men såklart ska Sverige ha kringelkrångel labyrint regler rekommendationer för att öka (???) smittspridningen. Eller?
Senast redigerad av sanne 2020-12-19 kl. 10:12.
Citera
2020-12-19, 10:10
Medlem
Den logaritmiska kurvan visar väldigt tydligt skillnaden i utveckling i Sverige, Danmark och Tyskland:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&minPopula tionFilter=1000000&time=2020-09-12..2020-12-18&country=SWE~DEU~DNK&region=Europe&deathsMetric= true&interval=total&hideControls=true&perCapita=tr ue&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=as c

Danmark har samma exponentiella ökningstakt som Sverige, men ligger givetvis långt efter oss.

Tyskland ser däremot ut att gå mot något riktigt illa. Man får hoppas att deras hårdare lockdown biter nu, men jag tror inte de har tillräckligt bra förutsättningar - Tyskland är ett för stort land.

Jag tycker det börjar bli väldigt tydligt att det här med pandemi handlar framför allt om den absoluta befolkningsstorleken. Det ger en exponentiell effekt att ha en större population, i absoluta tal. Små avgränsade populationer klarar sig betydligt bättre, allt annat lika.

Jag tror vetenskapen (inkl. FHM) kommer helt omvärdera betydelsen av att avgränsa områden. Nästa gång det kommer en pandemi tror jag att man kommer stänga både yttre och inre gränser, och dela upp Sverige i mindre självständiga enheter. Stänga passage mellan län som första åtgärd, och helt skippa munskydd och hårda restriktioner.
Citera
2020-12-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För några veckor sedan sa Johan Carlsson att vi skulle ha dubbelt så stora bussar innan man skulle rekommendera munskydd, vad han nu menade med det. Men självklart har de vetat hela tiden att munskydd hjälper.
Anledningen att de nu erkänner beror väl indirekt på kungens uttalande.

Man har sagt hela tiden att det kan bli aktuellt med munskydd.

Däremot vill man undvika dessa då andra restriktioner/rekommendationer är bättre, OM folk följer dom.

Vilket man inte gjort i tillräcklig stor utsträckning. Så nu testar vi munskydd.

Men vad är det som säger att svenska folket kommer följa denna rekommendation?
Det kommer ju definitivt bli en freakshow hur dessa munskydd kommer bäras och behandlas.

Munskydden i sig kommer inte förändra ett skit.
Citera
2020-12-19, 10:13
Medlem
LatteImorgonTacks avatar
Orkar givetvis inte gå igenom 35 000 sidor, så frågar direkt här: Kan man smitta någon annan om man exponerats för viruset, även om man själv inte blir sjuk av det? Dvs. om jag träffar en vän samma dag som jag åkt buss med någon som andats viruset på mig, kan min vän smittas trots att det inte kan ha hunnit bryta ut hos mig själv och kanske inte gör det överhuvudtaget?
Citera
2020-12-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatteImorgonTack
Orkar givetvis inte gå igenom 35 000 sidor, så frågar direkt här: Kan man smitta någon annan om man exponerats för viruset, även om man själv inte blir sjuk av det? Dvs. om jag träffar en vän samma dag som jag åkt buss med någon som andats viruset på mig, kan min vän smittas trots att det inte kan ha hunnit bryta ut hos mig själv och kanske inte gör det överhuvudtaget?

Ja
Citera
2020-12-19, 10:20
Medlem
Overminds avatar
Tycker vi skulle haft lockdown för längesen. Minst 1 månad i alla fall. Ge vården andrum. Stackars jävla hjältar där....

Jag håller fortfarande på min teori att Sverige icke har råd med en månads lockdown. Pengarna finns inte. Ladorna är tomma som Maggie sa förut.
Citera
2020-12-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den logaritmiska kurvan visar väldigt tydligt skillnaden i utveckling i Sverige, Danmark och Tyskland:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&minPopula tionFilter=1000000&time=2020-09-12..2020-12-18&country=SWE~DEU~DNK&region=Europe&deathsMetric= true&interval=total&hideControls=true&perCapita=tr ue&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=as c

Danmark har samma exponentiella ökningstakt som Sverige, men ligger givetvis långt efter oss.

Tyskland ser däremot ut att gå mot något riktigt illa. Man får hoppas att deras hårdare lockdown biter nu, men jag tror inte de har tillräckligt bra förutsättningar - Tyskland är ett för stort land.

Jag tycker det börjar bli väldigt tydligt att det här med pandemi handlar framför allt om den absoluta befolkningsstorleken. Det ger en exponentiell effekt att ha en större population, i absoluta tal. Små avgränsade populationer klarar sig betydligt bättre, allt annat lika.

Jag tror vetenskapen (inkl. FHM) kommer helt omvärdera betydelsen av att avgränsa områden. Nästa gång det kommer en pandemi tror jag att man kommer stänga både yttre och inre gränser, och dela upp Sverige i mindre självständiga enheter. Stänga passage mellan län som första åtgärd, och helt skippa munskydd och hårda restriktioner.
Det är naturligtvis svårare med stora länder. Men ändå lyckades Kina bättre än alla andra. Det beror på hur man hanterar problemet. Stora länder måste delas i regioner med vattentäta gränser. Inom smittade regioner bekämpar man smittan stenhårt.
Ävan Japan och Thailand som är folkrika länder har lyckats bra.
Det är västvärlden som inte kan hantera problemet och det är på grund av kulturella och politiska skäl.
Individualism och personlig frihet är inte det bästa om man skall bekämpa smitta. Det är endast kollektiva lösningar som fungerar.
Citera
2020-12-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är naturligtvis svårare med stora länder. Men ändå lyckades Kina bättre än alla andra. Det beror på hur man hanterar problemet. Stora länder måste delas i regioner med vattentäta gränser. Inom smittade regioner bekämpar man smittan stenhårt.
Ävan Japan och Thailand som är folkrika länder har lyckats bra.
Det är västvärlden som inte kan hantera problemet och det är på grund av kulturella och politiska skäl.
Individualism och personlig frihet är inte det bästa om man skall bekämpa smitta. Det är endast kollektiva lösningar som fungerar.
Kina har både stängt gränser och begränsat rörelse väldigt mycket inom landet.

Restriktioner i all ära. Jag tror att munskydd och lockdowns bara har en linjär effekt. De bromsar smittan lokalt. Men den här rörelsebegränsningen, uppdelningen i små enheter, har nog en exponentiell effekt som är mycket viktigare.

Det som utmärker Norge är inte de inre restriktionerna, utan deras hantering av den yttre gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in