2020-12-19, 09:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tänk, för bara 2 veckor sedan sa FHM att munskydd i kollektivtrafiken mest troligt ökar smittspridningen.

Snabba och tvära kast minsann

Klart bevis på att vi behöver ett nytt FHM. Eller åtminstone att vi inte längre ska lita på dom. Ja ett av alla bevis, de har ju haft NOLL rätt i allt Tänk om Löfven gjort det från början! Då hade vi kanske haft det som i Norge.
Citera
2020-12-19, 09:08
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
FHM gör en 180-grader vändning
Tegnell om munskydden: ”Vi måste gripa efter alla möjligheter”
Publicerad igår 22:05

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att den höga smittspridningen och stora belastningen på vården gjort att det nu är dags för munskydd i kollektivtrafiken.

– I det här läget måste vi gripa efter alla möjligheter vi kan, säger han i SVT:s Aktuellt.

Folkhälsomyndigheten har länge avfärdat användningen av munskydd eftersom det inte finns tillräckliga vetenskapliga belägg för att det minskar smittspridningen, och sagt att andra åtgärder är mycket mer effektiva.

Men på fredagen gick myndigheten ut med en ny rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken under vissa tidpunkter som ska börja gälla den 7 januari.

– Vi har inte ändrat oss. Vi har hela tiden sagt att om man inte kan upprätthålla en kollektivtrafik där det inte är trängsel är det väldigt mycket bättre med munskydd, säger Anders Tegnell.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-munskydden-maste-gripa-efter-alla-mojligheter

Munskydd hjälper.

Munskydd ger falsk trygghet.
Citera
2020-12-19, 09:12
Medlem
Sverige ligger nu på 2a plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)

list-nr, land, antal smittade per dag per miljon innevånare 2020-12-18, ökning i procent från 2020-12-01
1 Serbia 774 -27
2 Sweden 665 34
3 United States 663 35
4 Denmark 611 177
5 Netherlands 588 104
6 Czechia 544 57
7 Slovakia 498 96
8 Switzerland 498 15
Senast redigerad av fabbe2 2020-12-19 kl. 09:15.
Citera
2020-12-19, 09:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Munskydd ger falsk trygghet.

Är du inne på hur gurun Tegnell resonerat? Svenskar är för dumma för munskydd för då kommer man gå nära. Idiotism helt enkelt. Det minskar smittan bevisat då många är smittade utan att veta om det. Munskydd därmed minskar smittan från dessa. Utöver egna skyddet.
Citera
2020-12-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Som sagt helt värdelös, det var det här vi diskuterade. 326/101=3,25

Nej det var det inte. Du svarade på mitt inlägg som löd:

Siffrorna är Washington Posts. En placering upp eller ner kvittar. De är katastrof.
Nära 5 ggr fler döda än alla våra grannländer tillsammans. Sinnessjukt.

Siffrorna gällde totalt under pandemin. Precis som mitt inlägg visar.

Erkänn nu att du hade fel istället.
Citera
2020-12-19, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag vet inte om jag är felunderrättad men var det inte sagt så att FoHM ber / säger åt på skarpen att inga mellandagsreor ska få förekomma. Är inte det en rekommendation? Sen la ju Johan Carlsson ut texten hur detaljhandeln skulle fungera smittsäkert. Något som är samma regler som gällde tidigare.

Jag kanske missuppfattade. Ska läsa igen.

Det var jag som missuppfattade. Du har rätt.

Men man får hoppas butikerna lyssnade på dessa skarpa ord och förstår att man inte kan korka igen butikerna.
Citera
2020-12-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Hon fick det.

Visa personer är rädda för sprutor var nog det som var anledningen.
Citera
2020-12-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nej, 2 meters avstånd är inte en garanti för att du inte blir smittad av någon du inte vet bär på viruset.

Frågan är då varför dom flesta ställen kör med 1,5 m avstånd om det ändå inte hjälper.
3 m tycker jag man skulle köra på, men det kanske inskränker på det öppna samhället på något sätt.
Citera
2020-12-19, 09:37
Medlem
Lena Melin i Aftonbladet: "
"Enligt FHM var munskydd närmast farliga. Men nu är de plötsligt bra. Myndighetsbesluten är hattiga"

Ja, för 2 veckor sedan sa FHM att munskydd i kollektivtrafiken mest troligt kan leda till ökad smittspridning. Men nu skyddar de alltså?
Citera
2020-12-19, 09:37
Medlem
Är det nån som har nuffrorna i USA dom senaste dagarna? För nån vecka sedan hade dom ju 3000+ avlidna om dagen.
Citera
2020-12-19, 09:51
Medlem
sannes avatar
Johan Giesecke på valium (?) i TV4 nu.

I somras var han rödvinsögd och väldigt stursk och tvärsäker i sina uttalanden. Idag var en mer dämpad och ovetande Johan som satt i studion och svarade mest "jag vet inte - kan inte svara".

Det sämsta han projicerat vara att vaccinet skulle ta längre tid än han trodde.
Det bästa var att han redan tidigt pratade och skrev tom en artikel om att man kunde smitta utan symptom (asymtomatisk).

Han ansåg att Sveriges strategi var bra (trots att han sitter i en expertgrupp som förespråkar all form av skydd som finns).

Ingen annan analys gjorde han av sin insats tidigare. Det var ganska uppenbart att toppjobbet i WHO (granskningsgrupp), har gjort honom mer rädd att uttala sig.

Citera
2020-12-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Frågan är då varför dom flesta ställen kör med 1,5 m avstånd om det ändå inte hjälper.
3 m tycker jag man skulle köra på, men det kanske inskränker på det öppna samhället på något sätt.

1,5 meter hjälper men 3 meter hjälper mer osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in