2020-12-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FHMs veckorapport vecka 50.
Andel utbrott i grundskolor av de inrapporterade utbrotten har ökat från 13% v46 till hela 50% v50.
Det vill säga grundskolor har visst varit en drivande faktor för smittspridningen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/veckorapport-covid-19-v50-final.pdf

Citat:
Bland barn från 5 års ålder och ungdomar upp till och med 19 år ses högst incidens vecka 50 bland 18–19- och 15–17-åringar, och lägst bland 5–9- åringar.

Det är nog främst gymnasieelever som har blivit smittade.
Citera
2020-12-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja man kan ha den mentaliteten också, de flesta verkar ha det. Det finns äldre som skyddar sig och som får information av barn och vänner. Sen finns det äldre som inte har samma tur, det är synd om dem. Du vet vissa är lite senila, gamla och trötta. Aja, dom skulle ändå dö snart. Man undrar hur tongångarna hade varit om det var barnen som drabbades, antagligen pang bom och lås på, kanske fram med Esabsvetsen också.

Fast livets gång är ju den att man föds, lever och dör.. Ska vi streta emot naturen?

Är man inte helt dement då borde man nu efter 10 månader veta att det existerar ett virus och hur man kan skydda sig..
Citera
2020-12-19, 00:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja och hade vi haft en smittspårningsapp tex i storstäderna hade det tyvärr visat att smittspridningen är hög där man trängs och där det bildas aerosol, speciellt kollektivtrafik där man inte kan öppna fönstren. Men då kunde inte Anders Tegnell sagt att främsta smittokällan i oktober var hemma och på fester.

https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/how-tracing-and-warning-apps-can-help-during-pandemic_sv
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/mobile-contact-tracing-apps-eu-member-states_sv

En smittspårningsapp kunde nog ställt till det genom att påvisa att smittan spreds där man inte ville påvisa den. Minns i våras när fokus skulle flyttas till uteserveringarna, där
det uppenbart inte är någon större brist på ventilation och frisk luft. På så vis flyttades fokus från bla kollektivtrafiken.

Som extra snuttefilt fick vi "tvätta händerna". Symbolåtgärder för att lugna folket.
Senast redigerad av LeeVan 2020-12-19 kl. 00:42.
Citera
2020-12-19, 00:30
Medlem
Citat:
Överlag mindre aktiviteter och mindre kontakter minskar den totala smittspridningen vilket gör att färre blir smittad på äldreboendena.

Kan de äldre på äldreboenden ha än mindre aktiviteter?
Citera
2020-12-19, 00:34
Medlem
Citat:
FHMs veckorapport vecka 50.
Andel utbrott i grundskolor av de inrapporterade utbrotten har ökat från 13% v46 till hela 50% v50.
Det vill säga grundskolor har visst varit en drivande faktor för smittspridningen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/veckorapport-covid-19-v50-final.pdf
Och antalet 80+ som läggs in för intensivvård har mer än halverats de sensate veckorna (fig 4B)!!
Citera
2020-12-19, 00:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast livets gång är ju den att man föds, lever och dör.. Ska vi streta emot naturen?

Är man inte helt dement då borde man nu efter 10 månader veta att det existerar ett virus och hur man kan skydda sig..

Ja om naturen vill köra ner vår ekonomi, livsstil och vårt levnadssätt i botten så ska vi streta emot.

Du vet att det finns gamlingar som sitter ensamma dag ut och dag in, kör rullatorn mellan köket, toa, sovrum och vardagsrum, ner en sväng till Ica? De blir matade med fulpropaganda på svt från fhm om att mask är värdelöst och rent ut sagt pinsamt. Hur ska man skydda sig då, genom att tvätta händerna? Det finns många gamlingar som inte har någon utbildning och har svårt att ta till sig ny kunskap, sen blir ju även hjärnan mindre plastisk med åldern. Jag ser dem som människor som byggt det här landet, andra verkar se dem som brasved. Vi har ett vaccin runt hörnet men folk kan inte ens tänka sig att ägna en annan människa minsta lilla medkänsla, det är sorgligt och visar hur illa ställt det blivit.

Sen finns det ju dem som inte vill och inte bryr sig, ja då får ju Darwin sin tes bekräftad. Där lägger jag inte ett finger emellan.
Citera
2020-12-19, 00:36
Medlem
sannes avatar
Citat:
Varför?

Det är bara så. Ingen anledning alls, det är bara en regel. Det är olika på olika avdelningar iof, och det är också helt ologiskt.

Tror vi andra har mer chans att få arbeta hemifrån som i våras eftersom vice stadsministern tryckte speciellt på det idag. Jag hoppas det för vi har redan haft covid19 på en del avdelningar.

Arbetar du hemifrån?

Jag jobbar inom privata sektorn, kanske annorlunda inom statlig?
Citera
2020-12-19, 00:37
Avslutad
Citat:
"Det gör ont att se hur skyddslösa många äldre är på apoteket, vårdcentralen eller bussen på grund av den svenska låt-gå-mentaliteten."

Tja. Äldre behöver inte vara "skyddslösa" på dessa ställen - om de själva inte väljer att vara det.

Äldre behöver inte resa kollektivt under rusningstrafiken. Och äldre är berättigade att använda F3 masker - om de vill.

Annars anser jag att hennes texter ofta är rätt så vettiga.

Vad hon skriver är vettigt eftersom munskydd har överlägset bäst effekt om både den sjuka och den som riskerar att smittas har det samtidigt. Jag tycker inte det är orimligt att tonårsfestande Johan som skiter i smittan då han anser sig odödlig ska tvingas ha munskydd för att skydda Anja 85 år. Det är mycket möjligt att hon måste åka kollektiv för att köpa mediciner, mat och annat. För övrigt borde det vara munskyddstvång i matbutiker och apotek också eftersom det är platser många människor med riskfaktorer inte kan undvika.

I den japanska simulationsstudien från i somras var det 60% effektivitet om den ena parten hade munskydd men 90% om båda hade det.
Citera
2020-12-19, 00:39
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det går ju inte direkt bättre för Danmark just nu...

Nej det är allvarligt där också. Och den här mutationen som man inte vet var den kommer leda till cluster5?

Men de har nedstängd rea och butiker caféer barer är stängda och munskydd i kollektivtrafik sen en tid tillbaka. Vi får helt enkelt se hur vi kommer ur detta nu när regeringen infört hårdare regler även i Sverige.
Citera
2020-12-19, 00:45
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja mycket skall till för att den grupptänkande svensken ska ta något eget initiativ i rätt riktning utan tvingande krav.
Och det är till 100% ansvarig myndighets uppgift att tidigt förstå, och agera efter.
Svensken behöver, och förtjänar, hjälp, helt enkelt.

Ja precis, många har ju rundat FoHM med att införa munskydd i vården äldrevården tex. (Norrland) i sina regionen. Ja vi behöver hjälp baserad på forskning och evidens, och det har vi inte fått från våra myndigheter.

Tvätta händerna hjälper föga emot aerolsolsmitta, pre asymtomatisk smitta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1631007

Jag såg att fler och fler eftersöker korrekt information och att flera varit positivt inställda till att FoHM nu rekommenderar munskydd (även om det införs 7 januari).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmarna-om-nya-direktiven-om-munskydd-inte-ett-ogonblick-for-tidigt
Citera
2020-12-19, 00:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja precis, många har ju rundat FoHM med att införa munskydd i vården äldrevården tex. (Norrland) i sina regionen. Ja vi behöver hjälp baserad på forskning och evidens, och det har vi inte fått från våra myndigheter.

Tvätta händerna hjälper föga emot aerolsolsmitta, pre asymtomatisk smitta.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1631007

Jag såg att fler och fler eftersöker korrekt information och att flera varit positivt inställda till att FoHM nu rekommenderar munskydd (även om det införs 7 januari).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmarna-om-nya-direktiven-om-munskydd-inte-ett-ogonblick-for-tidigt
Vad gäller munskydd så är det ju i kollektivtrafiken som jag förstod det. Inte i tex affärer. Själv tror jag inte på munskydd på allmänna platser så jag kommer inte använda det om jag nu inte tvingas till det (dvs om det blir en regel).
Citera
2020-12-19, 00:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Sverige är långt värre än våra nordiska grannar men större delen av övriga Europa har det värre. Det inte sagt att Sverige inte kommer att gå om många länder i och med att vi är efter i cykeln. Men i dagsläget är Sverige och Tyskland lika dåliga. Konstigt därför att de är så malliga.

Test per dag per miljon invånare. Sverige testar dubbelt så många som Tyskland (så de missar därför gissningsvis mer dödsfall än Sverige): https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~DEU&region=World&testsMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=de sc

Det är egentligen lite lustigt då vi skickar våra egentester till... Tyskland, München tror jag det var, med flyg.

Edit:
Appropå flyg, hur många Piloter riskerar nu att bli av med sina licenser? Jag menar hur får de ihop sina flygtimmar för certifikaten? Har de fått dispans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in