2020-12-18, 23:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ser man bara på dödstal så slår det ju helt klart "bara" mot äldre. Med det menar jag att ett vanligt år är det drygt 10000 människor som dör innan de fyller 65 år. Motsvarar lite drygt 10% av de totala dödsfallen. När det gäller covid så står 70+ för mer än 90% av dödsfallen så detta är en sjukdom som i lägre grad än jmf med helheten drabbar yngre. Sen finns det ju undantagen, och varje dödsfall före "ålderdomen" är väl egentligen undantag. Men de kommer alltid att finnas. Jag sätter detta i perspektiv, det är mitt sätt att hantera det.

Har en fru som jobbar inom äldrevården som vittnar om hur det förändrats det senaste decenniet. Både vad gäller resurser (antal och utbildad personal) och de boendes hälsa. Har gått från ganska välmående äldre som nästan bott på pensionat till att i princip vara sjukhem och en sista anhalt för att slippa dö ensam i sitt hem. På hennes arbetsplats är döden en del av arbetsdagen, även före covid-19.

Så är det. Det man får se när stormen lugnat sig är ju tiden vid liv som påverkades. En läkare uttalade sig ju om detta. Att många som strök med i våras hade förmodligen ändå gjort det till hösten när den vanliga influensan satte fart. Som brukligt alltså bara att det hände ett halvår innan.

Men där som anhörig är det ju viktigt detta med att bara en sommar till betyder något. För anhörig och givetvis mest för den äldre. Har inte tvingats till sådana val ännu gudskelov men vet ju äldre som sagt japp sätter du mig där är jag död inom ett par månader och de har oftast rätt. Som livsviljan hos många ger upp om det blir "hemmet".

Där som sagt varje extra månad betyder ju dock något så utifrån just denna sjukdom har det ju blivit extremt värre än det brukar. Sett till t.ex Finland som har lika många äldre men där de dör mer "brukligt". Skillnaden som man gissa sig till är alla dessa vikariat som finns i Sverige. Det dräller med folk kring våra äldre medan det i t.ex Finland är mer fast personal.
Citera
2020-12-18, 23:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast nu är ju mellandagsrean inställd den här julen men du kanske missade det i pressträffen.

Jo du har rätt att trängseln är ett problem såklart och få som bryr sig.
Min tanke är mer att det kommer inte funka att butiksföreståndare motar bort kunder från sin butik, det är tvärt emot vad han egentligen vill.

Jag vet inte om jag är felunderrättad men var det inte sagt så att FoHM ber / säger åt på skarpen att inga mellandagsreor ska få förekomma. Är inte det en rekommendation? Sen la ju Johan Carlsson ut texten hur detaljhandeln skulle fungera smittsäkert. Något som är samma regler som gällde tidigare.

Jag kanske missuppfattade. Ska läsa igen.
Citera
2020-12-18, 23:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja siffrorna är lite skakiga föstås. Vi kommer kanske aldrig att få de sanna antalen smittade.

Du kanske ska skicka din formel till Tegnell så kanske det blir fart i röven på honom när det går upp ett liljeholmens?
Citera
2020-12-18, 23:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kul att du jämför Norge med Rwanda, ett land som begick folkmord på 800 000 människor. Ja jag ser verkligen stora likheter i ditt exempel, fenomenalt helt enkelt.

Då förstår du också problemen med att rakt av jämföra dödstal mellan olika länder utan att ta hänsyn tll andra sociala politiska och lagstiftande omständigheter som forma en nation. Det finns en mängd metriker man kan använda sig av och 100tals sociala parametrar att ta hänsyn till.
Citera
2020-12-18, 23:58
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nu när det visat sig att smittan i princip är luftburen borde man införa krav på både munskydd och visir på offentliga platser.

Källa på det?
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så är det. Det man får se när stormen lugnat sig är ju tiden vid liv som påverkades. En läkare uttalade sig ju om detta. Att många som strök med i våras hade förmodligen ändå gjort det till hösten när den vanliga influensan satte fart. Som brukligt alltså bara att det hände ett halvår innan.

Men där som anhörig är det ju viktigt detta med att bara en sommar till betyder något. För anhörig och givetvis mest för den äldre. Har inte tvingats till sådana val ännu gudskelov men vet ju äldre som sagt japp sätter du mig där är jag död inom ett par månader och de har oftast rätt. Som livsviljan hos många ger upp om det blir "hemmet".

Där som sagt varje extra månad betyder ju dock något så utifrån just denna sjukdom har det ju blivit extremt värre än det brukar. Sett till t.ex Finland som har lika många äldre men där de dör mer "brukligt". Skillnaden som man gissa sig till är alla dessa vikariat som finns i Sverige. Det dräller med folk kring våra äldre medan det i t.ex Finland är mer fast personal.

Ja, om det kan komma något gott ur detta så är det att äntligen värdera undersköterskors arbete på äldreboenden. Nu glider jag OT men jag har många gånger sagt till såväl min chef vid löneförhandlingar (dåligt förhandlingsargument) som min fru att det är sinnessjukt att jag som "kontorsnisse" tjänar nästan 3 gånger så mycket som min fru. Det värdet hon gör är mer värt än så. Så jag hoppas nu att det inte bara blir ord att man ska satsa på äldreomsorgen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej tyvärr funkar det inte riktigt så. I alla fall det vaccin jag läste om, Pfizer tror jag det var, ger bara lindrigare symptom, men man blir ändå sjuk. Alltså kan man smitta trots att man är vaccinerad.

Normalt sett minskar ju smittan framåt sommaren, så det kommer den säkert att göra. Men det finns stora orosmoln på himmelen. Det ena är att immuniteten som man har fått försvagas med tiden. Det borde innebära att en del av de som hade smittan i våras kan börja smittas igen.
Det andra orosmolnet är att viruset har börjat mutera. Den varianten som nu sprids i UK verkar vara mer smittsam än den vi har nu så den kan ta över helt. Om vacciner och immunitet kommer att hjälpa mot olika mutationer vet vi inte.
Jag tror att vaccin kommer mer eller mindre att hjälpa till att vi får bukt med smittan. Du kanske kan hitta information om att sjukdomarna som det finns vaccin mot är oftast smittsamma. För att de inte ska få spridning i samhället behöver en stor majoritet vara vaccinerade. Då gör det inget om någon enstaka person blir smittad, till exempel utomlands och tar med sig sjukdomen hem. Eftersom nästan alla runtomkring är vaccinerade kan sjukdomen inte sprida sig. För att förenkla språket, när virus som vill föröka sig vidare och stöter på en och annan barriär (läs immuna individer) fallerar den. Det är, bland annat, tack vare vaccin som mänskligheten har undvikit vissa tråkiga scenarier med andra sjukdomar...
Senast redigerad av starshipp 2020-12-19 kl. 00:00.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Vilken hjälte!

Fredrik Elgh och Fredrik Sund är nationalhjältar som visat civilkurage och förtjänar att få gator och platser runt om i Sverige uppkallade efter sig när detta är över.

Det krävs karaktär att våga säga sanningen och rädda liv i dagens Sverige.

Arlanda skulle exempelvis kunna döpas om till Fredrik Elgh-flygplatsen.

Jag tycker även vetcov.se och de 22 forskarna med Rocklöv ska ha cred. De har suttit i sin lilla kanal på youtube och sänt varje vecka där de har tagit fram forskning och underlag så den lilla skara där kunnat få korrekt information kring smittspridning, skolor, munskydd, aerosol, vacciner och allt annat. Tyvärr har de flesta blir nekade forskningsbidrag och de mainstream media sofforna har varit överlusade av sk experter som alla fått forskningsanslag.

Här ser vi alla experter vi sett i sofforna i vår sommar höst vinter. Alla har fått forskningsanslag som står nedanför deras namn.
https://ki.se/forskning/forskare-pa-temat-covid-19

Här har vi alla som blivit kallade alarmister, skrikiga kärringar, blivit anklagade för att bara vilja ha forskningsbidrag.
https://vetcov19.se/

Citera
2020-12-18, 23:59
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nu när det visat sig att smittan i princip är luftburen borde man införa krav på både munskydd och visir på offentliga platser.

Är covid-19 en luftburen smitta?

Nej, covid-19 räknas inte som en luftburen smitta.

Vid luftburen smitta sker överföring av virus eller bakterier med små droppar eller i form av partiklar som hänger kvar i luften under lång tid och där smittan kan färdas långa sträckor. Mässling, vattkoppor och tuberkulos är exempel på infektioner som sprids på ett sånt sätt.
Citera
2020-12-19, 00:01
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Rekommendationen om munskydd i kollektivtrafiken vissa tider börjar gälla..........7 januari.

Ajjemen, 3 veckor till innan munskyddsrekommendationen träder i kraft

Ja nu ska FoHM skriva en utförlig rapport om detta och detaljstyra användandet av munskydd. Trots att fler och fler rapporter säger presymptomatisk asymtomatisk & aerosol - smitta.

Men men, bara att regeringen körde över detta tvångsmässiga aversionen emot munskydd är ju en vinst. Fler och fler bär munskydd nu enligt min spaning. Såg även ett barn på kanske 9-10 år som bar munskydd.
Citera
2020-12-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kanske ska skicka din formel till Tegnell så kanske det blir fart i röven på honom när det går upp ett liljeholmens?
Nja de får räkna själva . . .
Citera
2020-12-19, 00:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Precis som du upplever jag frustration hur FoHM kunde stå och säga ökningen ökar från låga nivåer till skillnad från Danmark. När de kunde gjort så mycket mer för sjukvårdspersonalen!

Enligt Anders Tegnell igår sa han uttryckligen att "Han ville inte prognosera så mörkt i sina scenarier - pga att sjukvården skulle då säga att man inte klarade av detta.

Alltså. Vårad stadsepidemiolog säger så.

Han gjorde alltså en glädjekalkyl för regionerna för att de inte skulle bli ledsna (?) överväldigade (?) eller faktiskt inte kunna planera utifrån verkligheten utan från ett drömscenario. Var han rädd för kritik, mer åtgärder, munskydd?

Det är verkligen en fråga att ställa sig framöver? Varför agerade FoHM så? Var det inte för sjukvårdens planering scenarierna skulle tas fram, eller var det för att han skulle stå och glänsa på PK?
Det går ju inte direkt bättre för Danmark just nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in