Citat:
Ser man bara på dödstal så slår det ju helt klart "bara" mot äldre. Med det menar jag att ett vanligt år är det drygt 10000 människor som dör innan de fyller 65 år. Motsvarar lite drygt 10% av de totala dödsfallen. När det gäller covid så står 70+ för mer än 90% av dödsfallen så detta är en sjukdom som i lägre grad än jmf med helheten drabbar yngre. Sen finns det ju undantagen, och varje dödsfall före "ålderdomen" är väl egentligen undantag. Men de kommer alltid att finnas. Jag sätter detta i perspektiv, det är mitt sätt att hantera det.
Har en fru som jobbar inom äldrevården som vittnar om hur det förändrats det senaste decenniet. Både vad gäller resurser (antal och utbildad personal) och de boendes hälsa. Har gått från ganska välmående äldre som nästan bott på pensionat till att i princip vara sjukhem och en sista anhalt för att slippa dö ensam i sitt hem. På hennes arbetsplats är döden en del av arbetsdagen, även före covid-19.
Har en fru som jobbar inom äldrevården som vittnar om hur det förändrats det senaste decenniet. Både vad gäller resurser (antal och utbildad personal) och de boendes hälsa. Har gått från ganska välmående äldre som nästan bott på pensionat till att i princip vara sjukhem och en sista anhalt för att slippa dö ensam i sitt hem. På hennes arbetsplats är döden en del av arbetsdagen, även före covid-19.
Så är det. Det man får se när stormen lugnat sig är ju tiden vid liv som påverkades. En läkare uttalade sig ju om detta. Att många som strök med i våras hade förmodligen ändå gjort det till hösten när den vanliga influensan satte fart. Som brukligt alltså bara att det hände ett halvår innan.
Men där som anhörig är det ju viktigt detta med att bara en sommar till betyder något. För anhörig och givetvis mest för den äldre. Har inte tvingats till sådana val ännu gudskelov men vet ju äldre som sagt japp sätter du mig där är jag död inom ett par månader och de har oftast rätt. Som livsviljan hos många ger upp om det blir "hemmet".
Där som sagt varje extra månad betyder ju dock något så utifrån just denna sjukdom har det ju blivit extremt värre än det brukar. Sett till t.ex Finland som har lika många äldre men där de dör mer "brukligt". Skillnaden som man gissa sig till är alla dessa vikariat som finns i Sverige. Det dräller med folk kring våra äldre medan det i t.ex Finland är mer fast personal.