2020-12-18, 22:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Exempelvis Norge är en looser jämfört med Pakistan enligt statistiken, Rwanda har bara 4 döda per miljon där ligger Norge riktigt i lä.

Kul att du jämför Norge med Rwanda, ett land som begick folkmord på 800 000 människor. Ja jag ser verkligen stora likheter i ditt exempel, fenomenalt helt enkelt.
Citera
2020-12-18, 22:56
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Folk kan smitta fast de inte har symtom och en eller två meter är inte garanterat säkert avstånd.

Källa på den lögnen?
Citera
2020-12-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Källa på den lögnen?

Smittad på 6 meters avstånd

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/smittad-pa-5-minuter-pa-2-meters-avstand/
Citera
2020-12-18, 23:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle det förvåna dig om det är samma folk som via sociala medier och på arbetsplatser ondgör sig över att det inte har utfärdats inskränkningar i den personliga friheten.

Det är alltid någon annans fel.

Vill man inte smittas så sörjer man för att det inte sker, åtminstone har i stort sett alla möjlighet att minimera risken, alla har ett val.

Den som anser att Covid-19 inte är allvarligare än en flunsa skiter såklart i rekommendationer och påbud, och den som bryr sig kan välja att inte utsätta sig för risk.

Smittas man mot sin vilja har man gjort något fel, tagit en medveten risk.

Så om jag måste gå och handla mat och blir smittad för att något arsle springer runt och hostar i affären så är det mitt fel? OK!
Citera
2020-12-18, 23:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jo jag förstår. Men jag delar inte påståendet att vi endast skulle ha 500 döda nu om vi infört munskydd i kollektivtrafiken i mars.

Däremot att arbeta hemma borde fler ha gjort tidigare. Jag kan ta min arbetsgivare som exempel som inte tillät hemjobb trots att jag mycket väl kan jobba hemma. Men från november har jag jobbat hemma och kommer att fortsätta göra så.

Va bra av din arbetsgivare. Vi som kan arbeta hemifrån borde få göra det för att inte belasta kollektivtrafiken. Min arbetsgivare har agerat precis motsatt, vi får inte arbeta hemifrån nu men fick i våras. Hoppas det kan ändras nu.
Citera
2020-12-18, 23:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men du har möjlighet att knacka tangentbord för att skydda personer som bevisligen felat och som lett till så många döda. Varför detta behov? Är till din fråga ingen läkare så kan inte söka tjänsten. Men läkare och i princip hela världens expertis säger ju att denna Tegnell haft fel hela tiden.

Jag tillämpar ett holistiskt synsätt på denna pandemi, istället för ett tunnelseende. Vilket betyder att jag inte bara fokuserar på döda i covid-19 utan försöker bilda min uppfattning på fler parametrar än så. Har därför inget behov av att kalla andra människor idioter. Jo, det skulle vara de ledarna som tar förhastade och populistiska beslut baserat på enstaka parametrar då.

Du och andra kallar mig säkert förnekare och massmördare för att jag inte tror att detta är världens undergång. Jag anser att några är hycklare som i själva verket inte alls bryr sig om döda utan tar chansen att kalla Tegnell idiot istället. Gamla dör hela tiden, ingen har brytt sig tidigare. En av anledningarna till att vi har dödstalen vi har idag.

Jag tycker att man kunde ha gjort vissa saker annorlunda. Men det innebär inte att jag tycker att jag har bättre kompetens än Tegnell & c/o
Senast redigerad av Beaver14 2020-12-18 kl. 23:14.
Citera
2020-12-18, 23:13
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Smittad på 6 meters avstånd

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/smittad-pa-5-minuter-pa-2-meters-avstand/

Det är information som inte bekräftats från någon annan studie vad jag kan se. Troligtvis ett enstaka fall som kan förklaras på annat sätt.
Citera
2020-12-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Det är information som inte bekräftats från någon annan studie vad jag kan se. Troligtvis ett enstaka fall som kan förklaras på annat sätt.

Det är bekräftat att smittan är mer eller mindre luftburen.
Citera
2020-12-18, 23:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tillämpar ett holistiskt synsätt på denna pandemi, istället för ett tunnelseende. Vilket betyder att jag inte bara fokuserar på döda i covid-19 utan försöker bilda min uppfattning på fler parametrar än så.

Du och andra kallar mig säkert förnekare och massmördare för att jag inte tror att detta är världens undergång. Jag anser att några är hycklare som i själva verket inte alls bryr sig om döda utan tar chansen att kalla Tegnell idiot istället. Gamla dör hela tiden, ingen har brytt sig tidigare. En av anledningarna till att vi har dödstalen vi har idag.

Säger inte direkt emot dig. Har haft både far som morföräldrar som dött av annat. Det vanligare tidigare lunginflammation, den sedvanliga flunsan. Ingen blev skickad till sjukhus, så detta har varit praxis i åratal. Slår dock tror jag den gamla långvården där man bara lätt gamla ligga och dö i långsalar.

Skillnaden är ju att detta inte bara slår mot äldre. Visst yngre dör varje år i vanlig flunsa också men detta är extremt mycket värre. Sedan även om det alltid varit så här vad fel med att det äntligen uppmärksammas? Fastän det krävdes att även yngre och friska riskerade att drabbas i större grad än tidigare.
Citera
2020-12-18, 23:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nu är jag inte brydd i hur själva vården går till utan överlåter det till läkarna. Modellen var korrekt. Premisserna för intagningarna vid IVA har ändrat tydligt under hösten, inte sedan i våras.

Ser man på intagningarna vid sjukhus och IVA fem dagar senare (det är en viss fördröjning, man hamnar oftast inte direkt till IVA) så ser man att förhållandet har ändrat under hösten. Du kan själv se att i slutet av oktober hamnade ännu ungefär 17% av dom intagna på IVA vård, Detta har ändrats gradvis o ligger nu runt 11%.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital

Enligt Karin Tegmark Wisell har vi en eftersläpning och de senaste 3 veckorna har vi inte helt tillförlitliga data.

PK 2020-12-10

https://www.youtube.com/watch?v=1OW1FN93BPg

4:26 in.
Citera
2020-12-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Säger inte direkt emot dig. Har haft både far som morföräldrar som dött av annat. Det vanligare tidigare lunginflammation, den sedvanliga flunsan. Ingen blev skickad till sjukhus, så detta har varit praxis i åratal. Slår dock tror jag den gamla långvården där man bara lätt gamla ligga och dö i långsalar.

Skillnaden är ju att detta inte bara slår mot äldre. Visst yngre dör varje år i vanlig flunsa också men detta är extremt mycket värre. Sedan även om det alltid varit så här vad fel med att det äntligen uppmärksammas? Fastän det krävdes att även yngre och friska riskerade att drabbas i större grad än tidigare.

Felet är att gamla erbjuds varje år både influensavaccin och lunginflammationsvaccin - gratis - men det vägrar. De tycks vilja ta risken istället.
Nu plötsligt är det en jätte hallå att de minsann kan dö i C19. Men de kan ju då i influensa också. För att inte tala om lunginflammation som också betyder att man inte får luft i lungorna.
Citera
2020-12-18, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Anna Dahlberg på Expressen sågar FHM, Tegnell och Regeringen vid fotknölarna:
- https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/tegnell-haller-inte-mattet-sa-dags-att-inse-det-nu/

Hon borde få priset som året hedersflashbackare, det var ord och inga visor det. Hon gav ju till och med en känga till sitt eget skrå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in