2020-12-18, 22:12
Medlem
knasen79s avatar
Äldre bör sitta i karantän och inte springa på stan och julhandla!

Det här är Fohm största misstag hittills:

Folkhälsomyndigheten har beslutat att ta bort den särskilda rekommendationen om att personer som är 70 år och äldre bör undvika kontakter med andra. Orsaken är bland annat att vissa grupper drabbats av sämre psykisk hälsa. Det är fortfarande viktigt att komma ihåg att ålder är den främsta riskfaktorn för att drabbas av allvarlig sjukdom till följd av covid-19.
Citera
2020-12-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tyskarna påstår att det inte går att testa brett under vintern pga alla förkylningar. Undrar om vi råkar ut för samma problem?

And it could get worse, with the RKI warning of up to 2.5 to 3 million people having cold symptoms every week. The current "real" test capacity of laboratories in Germany is 1,677,221 tests per week.
En normal vintervecka blir ungefär en halv miljon svenskar snuviga, så det ligger nåt i det. Men restriktionerna hjälper ju även mot andra virus, och alla vill inte testa sig. Så en testkapacitet på 250k per vecka borde väl räcka ganska långt? Tyskarna har ganska exakt samma kapacitet som Sverige, att döma av dina siffror.

Det är svårt att veta vad tyskarna tänker. De kanske bedömde det som omöjligt att smittspåra 20,000 fall om dagen, och valde att frigöra resurserna för annat.

Jag vet faktiskt inte hur effektivt det är att testa så här mycket. Alltså hur många smittoöverföringar som stoppas. De flesta jag känner har antingen haft uppenbara symptom som smakbortfall (då behövs egentligen inget test) eller så har de varit symptomfria och hittat antikroppar i efterhand. De diffust sjuka verkar oftast vara negativa.
Citera
2020-12-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad jag kan läsa mig till så gör de PCR på alla med symptom och beräknar effektiviteten efter hur många färre som blir positiva i vaccin gruppen.

Sen sa väl Astra Zeneca att skyddet mot att dö/allvarlig sjukdom var 100%

Så 10% kan bli symptomatiska av de som får vaccin men inte bli allvarligt sjuka.

Ja det kan vara så med Astras vaccin, det är inte lika dant som Pfizers. Pfizers är ett RNA-vaccin som gör att kroppen själv producerarar spike-proteiner. Astra Zenecas vaccin AZD1222 är baserat på någon sorts vektor-virus som kommer frän schimpanser. Det liknar alltså mer traditionella vaccin. Det skall skapa både antikropps och T-cell immunitet. T-cellimmunitet skall vara mer långvarig än antikroppsimmunitet. Så det verkar ganska lovande.
Citera
2020-12-18, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är covid-19 en luftburen smitta?

Nej, covid-19 räknas inte som en luftburen smitta.

Vid luftburen smitta sker överföring av virus eller bakterier med små droppar eller i form av partiklar som hänger kvar i luften under lång tid och där smittan kan färdas långa sträckor. Mässling, vattkoppor och tuberkulos är exempel på infektioner som sprids på ett sånt sätt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/

Wow lol osv på den nivån asså.

Svart/vitt.

Beklaglig semantik.

SARSCOV 3-7 um halveringstid i stillastående rumsluft (inte partikelgenerator studien utan 10+ andra)

= minst 45 minuter upp till timmar.

Dimma = 2-12 um Huvudsak ~7 um.

Utgörs av samma partikelstorlek som andning/tal genererade aerosoler vilka bär virus ur asymtomatisk med höga virusnivåer i övre luftvägar.

Dimma är Sarscov - gjorts synlig.

Brukar dimma falla mot marken.

När du kastar en frisbee är den luftburen en viss tid. Dvs under given dramaturgi (kastet/styrka/riktning + aerodynamiska/konstruktionsmässiga parametrar frisbeen ”bärs av luft” med en avtagande formel.

Samma med Sarscov-19 virioner även om lipiderna är fettbaserade och inte torkar som mässlingen vilken är mer eller mindre konstant luftburen tills den inte är viralt aktiv av andra anledningar.

45 min till Timmar är inte lång tid?

Vad bärs Sarscov av anser du? Osynliga Harald Treutiger kopior?

Gravitation? Anser du att allt har samma tyngd?
Senast redigerad av snuttis 2020-12-18 kl. 22:21.
Citera
2020-12-18, 22:14
Moderator
Siegfrids avatar
Tegnell nämner ökat resande i den video du länkar.
Att han varnade för ett specifikt utfall då betyder inte att han förutsett den utvecklingen vi ser nu.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ska man skratta eller gråta?

Jag länkade till en sida på SVT.se där det finns både en video och en text.

Jag nämner varken "det ökade resandet" eller någon annan enskild faktor i människor beteende i mitt inlägg.
Det har du hittat på själv och tillskrivit mig.
Som alla kan se skriver jag om "hur människor agerar ". Det inbegriper allt människor i Sverige gör.

Anders Tegnell varnar faktiskt i länken för att smittspridningen kan bli värre än den var I våras.
Diagrammet visar en peak som överskrider vårens peak med kanske 5-10%.
I den delen instämmer jag med text-tv-202

Ju högre peaken är desto värre är smittspridningen.
Så ja, jag håller fast vid att Tegnell vid detta tillfälle säger att smittspridningen kan bli värre.
Citera
2020-12-18, 22:16
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Att det räcker med att hålla en eller två meters avstånd ger också en falsk trygghet.

Fel!

Fakta:
Stanna hemma vid symtom.
Ha en god handhygien.
Håll avstånd.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/
Citera
2020-12-18, 22:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Folkhälsomyndigheten har beslutat att ta bort den särskilda rekommendationen om att personer som är 70 år och äldre bör undvika kontakter med andra. Orsaken är bland annat att vissa grupper drabbats av sämre psykisk hälsa. Det är fortfarande viktigt att komma ihåg att ålder är den främsta riskfaktorn för att drabbas av allvarlig sjukdom till följd av covid-19.

För att ta en anekdot. Min farmor är gammal. Hon har Col efter ett långt liv av rökning, men är i övrigt frisk. Jag har sagt åt henne att hon ska hålla sig hemma. Hon säger att hon kan dö av en förkylning när som helst, ska hon spendera sina sista år isolerad i en lägenhet. Det är detta jag gillar med Sverige, att vi har den här friheten som också kommer med ett stort personligt ansvar. Det har sitt pris, vilket visar sig i tider som dessa (men även annars, som att vi har friheten att själva välja om vi ska röka och dricka alkohol). Skillnaden nu är att vårt agerande inte enbart påverkar oss själva, men varje annars frisk 70-åring är själv kapabel att ta beslut om hur de ska göra för att undvika smitta om man är orolig.
Citera
2020-12-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
grafen visar att antalet döda i sverige ligger skyhögt över antal döda i tyskland per invånare, varför låtsas du som att det är tvärtom??

Skyhögt är väl att ta i!
Om du nu inte menar totalt...vilket är helt ointressant avseende den våg som just nu sköljer över många länder.
Att Tyskland hade mycket färre fall än Sverige i våras hjälper föga just nu för dom. Situationen är lika illa ändå och bör hanteras därefter.

Skulle ju låta väldigt konstigt om tyskarna sa att det är dör ganska få i Tyskland just nu, för att det dog ju många fler i Sverige i våras..
Citera
2020-12-18, 22:20
Medlem
knasen79s avatar
Med tanke på mängden Blend-rökande WT-folk som fusar under fläkten och hänger på FB så kanske det ska uppmärksammas att:

Har man en fläkt som står på i rummet finns däremot en teoretisk möjlighet att fläkten blåser vätskedroppar med virus längre bort.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/flaktar/
Citera
2020-12-18, 22:21
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Vet inte vart du bor men 70 åringarna har aldrig brytt sig om restriktionerna, inte nu och inte när rekommendationerna var att dom skulle sitta hemma.

De skröpligaste gjorde säkert det men pigga 70 åringar sket i det fullständigt
Citera
2020-12-18, 22:30
Medlem
Citat:
Fel!

Fakta:
Stanna hemma vid symtom.
Ha en god handhygien.
Håll avstånd.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/

Folk kan smitta fast de inte har symtom och en eller två meter är inte garanterat säkert avstånd.
Citera
2020-12-18, 22:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Snyggt att sjuksköterskan som tog vaccinet svimmade....nej tack.

Vad sägs om att bidra med ytterligare info, som en länk. Annars bidrar du med jack shit.

Jag vet en som svimmade när han skulle mäta blodsockret genom att sticka sig i fingret. Ungefär lika relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in