Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Vet du! Under perioden 1988-2000 dog i snitt 129 personer per år i bränder. Men natten mellan den 29 och 30 oktober 1998 dog det 60 personer! 60 personer! PÅ EN NATT!!! Det motsvarar 21 900 döda per år! Och ändå säljs det tändstickor, tändare, stearinljus och allsköns brännbart material i butikerna! Och vem som helst får hålla på med eld hemma! Inte ens diskotek är förbjudna!
Ja det lät illa!
Brukar folk hålla på såhär varje år när det är bröstcancergalor med? Självmord? Trafikolyckor? Bara de nämnda handlar ju om mycket färre dödsfall. För mig är det många ändå (300-1400 dödsfall per år), men för den som ser 8000 dödsfall som normalt är det väl ingenting?
Enda anledningen till varför jag jämför är just för att folk påstår massa saker om att det är "normala" dödstal, "som en influensa". Osv.
Ni hade rätt i detta ungefär fram till april. Två veckor i mars var dödstalen i närheten av dödstalen i influensor.
Idag är det totalt skitsnack och ändå fortsätter man att bagatalisera dödstalen. Det är ni som påstår massa saker om dödstalen, helt absurt att den som kollar upp och delar den officiella statistiken är den som gör "fel". Men skit i mig, mest av allt är hela spektaklet ett hån mot anhöriga.