• 1
  • 2
2020-12-18, 16:22
Medlem
olasvenssons avatar
Jag besiktade bilen. Det kostade 659 kronor och tog 10 minuter hos Besikta. Omrknat per timme tar Besikta 3954 kronor i timmen. Hur r det mjligt?
Citera
2020-12-18, 16:33
Medlem
Det har vl blivit ungefr 100% dyrare sedan bilbesiktningen avreglerades, vilket man visste redan nr man gjorde det. Det har blivit dyrare eftersom det finns ett begrnsat antal fretag som sysslar med bilbesiktning, och de lgger sig p ungefr samma pris. Samtidigt har vi en faktiskt veretablering p sina hll, det r i storstderna ltt att f en tid nstan nrsomhelst, vi har mao mnga besiktningshallar som str tomma halva dagarna. Det r inte gratis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag besiktade bilen. Det kostade 659 kronor och tog 10 minuter hos Besikta. Omrknat per timme tar Besikta 3954 kronor i timmen. Hur r det mjligt?

Hutlst dyrt!
Gllde besiktningen en personbil?
Citera
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Det r vl ingen konst nr staten ville avreglera besiktningen s skulle det bli billigare. Tyvrr s vill jag minnas att det kostade sdr 250:- att besikta bilen innan och nu r sdr 500:- bsta pris.

Fr vrigt s anser jag att staten ska skta sdan grejer och ven krkortsutbildningar.
Citera
2020-12-18, 16:48
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Fr vrigt s anser jag att staten ska skta sdan grejer och ven krkortsutbildningar.
Abbas, Hassan och Muhammed gr det annars med bravur!
Citera
2020-12-18, 16:51
Medlem
Det var hemskt dyrt, sen varfr besiktiga varje r med varfr det? vartannat r hade vl rckt. Vi har ju bra mycket bttre bilar idag n vad dom hade p tex 60-talet.
Citera
2020-12-18, 16:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
659 kr d var det en ltt lastbil du var inne med?
Citera
2020-12-18, 16:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Det var hemskt dyrt, sen varfr besiktiga varje r med varfr det? vartannat r hade vl rckt. Vi har ju bra mycket bttre bilar idag n vad dom hade p tex 60-talet.
Reagerade x. Det r ngra r sedan jag besiktade en bil nu
Citera
2020-12-18, 17:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicunderpants
Det har vl blivit ungefr 100% dyrare sedan bilbesiktningen avreglerades, vilket man visste redan nr man gjorde det. Det har blivit dyrare eftersom det finns ett begrnsat antal fretag som sysslar med bilbesiktning, och de lgger sig p ungefr samma pris. Samtidigt har vi en faktiskt veretablering p sina hll, det r i storstderna ltt att f en tid nstan nrsomhelst, vi har mao mnga besiktningshallar som str tomma halva dagarna. Det r inte gratis.

Vid avregleringen s pstods att konkurrensen skulle pressa ner priserna fr " det r s marknadsekonomin fungerar "

Facit: 150-200 % dyrare idag

Fast det visste vi redan innan fr Finland hade redan avreglerat 5 r tidigare och priserna gick i taket
ven dr. Fuck ekonomiska teorier.

Ingen av bolagen kommer att snka priserna under det " mrke" man lagt sig p.
Om det r en ren kartell eller man helt enkelt anser att under 400 kr r vad man minst skall ha
Citera
2020-12-18, 17:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det r vl ingen konst nr staten ville avreglera besiktningen s skulle det bli billigare. Tyvrr s vill jag minnas att det kostade sdr 250:- att besikta bilen innan och nu r sdr 500:- bsta pris.

300 kostade det innan avregleringen, borde vl i rlighetens namn ha rrt sig upp emot 400 idag ven utan avregleringen.

Det man kan gra r att vara ute i god tid och boka p mindre populra tider, d brukar det oftast vara lite rabatt men oavsett skall man inte betala mer n 450 fr en personbilsbesiktning.

Hller med om att det borde vara statligt d det r lagstiftat, precis som Trafikverket genomfr frarprov p frarna.

Vad gller tiden, jag skulle bara vara glad desto mindre som kollades s lnge det resulterade i blankt protokoll
Senast redigerad av sucuk 2020-12-18 kl. 17:09.
Citera
2020-12-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
300 kostade det innan avregleringen, borde vl i rlighetens namn ha rrt sig upp emot 400 idag ven utan avregleringen.
Tnker samma kring det kade priset fr just besiktning. Det fanns ocks redan innan avregleringen de som sa att antalet ombesiktningar skulle ka i och med vinstintresset. Statistik kring kat eller minskat antal finns skert att tillg.
Citera
2020-12-18, 17:18
Medlem
TeEsErs avatar
Har de hjt priset sedan de ndrade till 14-mnadersperioder fr personbil? Om inte s har priset per mnad snkts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in