Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-12-18, 14:32
Medlem
JosefMengeles avatar
Hiss eller diss?

Blir allt vanligare, de är ju prisvärda åtminstone, köpte ett gäng idag då det var rea - på det redan låga priset skall tilläggas. Är det något som endast meshermisharna fnyser åt eller funkar det lika bra som vanlig färs?
Citera
2020-12-18, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JosefMengele
Hiss eller diss?

Blir allt vanligare, de är ju prisvärda åtminstone, köpte ett gäng idag då det var rea - på det redan låga priset skall tilläggas. Är det något som endast meshermisharna fnyser åt eller funkar det lika bra som vanlig färs?

Du menar rulle nu va? Tub är mer " cylinderformad behållare av tunn metall eller plast för förpackning av tjockflytande massa. Den är tillsluten i ena ändan och försedd med skruvhatt i den andra. Innehållet kan bestå av till exempel färg- eller livsmedelsprodukter eller olika salvor."

Aldrig hört talas om detta, man kan ju ändå bara använda färsen på direkten när man öppnat förpackningen annars är man knäpp.
Citera
2020-12-18, 14:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hiss eller diss?

När jag läste rubriken tänkte jag typ kaviartub och började fundera på hur det funkade😀

Aldrig sett eller hört talas om men tydligen har det funnits ett tag.
Hittade denna text men han räknar tydligen inte med den lägre transportkostnaden då man bör få in mer korvar på samma yta.
https://www.google.se/amp/s/amp.mynewsdesk.com/se/karlstads_universitet/pressreleases/mindre-foerpackningsmaterial-inte-alltid-bra-foer-miljoen-1548797

Med tanke på att man kan räkna hem inplastade gurkor, paprikor och liknande pga den längre hållbarheten så bör man även här kunna räkna in en bra vinst också. Köttfärs läggs väl oftare i frysen än vad en gurka gör.

Tyckte själv det såg smart ut men sen bror det lite på hur konsistensen är i korvarna då färsen blir mer ihoptryckt och pressad.

Kom ihåg för länge sen när det blev ramaskri i Sverige pga att köttfärsen maldes grövre och alla tyckte då att det var hopplöst att göra tacosen lika bra som tidigare😀 Vi lärde oss att göra tacos på en grövre köttfärs så ska nog lära oss att köpa denna också.
Citera
2020-12-18, 14:50
Medlem
krakkels avatar
Jag köper färs på tub oftare än vad jag inte gör det, märker ingen som helst skillnad på tubfärs eller trågfärs.
Citera
2020-12-18, 15:07
Medlem
JosefMengeles avatar
Lite roligt att två av tre anmärker på ordvalet i stället för att svara på frågeställningen. Kom igen, tub/rulle whatever alla vet vad som menas.

På min lokala coop har det funnits i åtminstone 3 månader. Idag kunde man köpa nötfärs för 20kr/tuben. 500g. Väldigt prisvärt. Dock nån brittisk leverantör och vi alla vet ju att DET kan reta upp messershmittarna. Hah. Men vad säger ni, känner ni någon skillnad eller? Det enda jag tyckte var lite drygt var att man behöver hacka upp den rejält. Smaken eller konsistensen kan jag inte uttala mig om ännu.
Senast redigerad av JosefMengele 2020-12-18 kl. 15:10.
Citera
2020-12-18, 15:17
Medlem
Citat:
Hiss eller diss?

Diss. Det låter äckligt och osmakligt måste jag säga.
Citera
2020-12-18, 15:22
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Lite roligt att två av tre anmärker på ordvalet i stället för att svara på frågeställningen. Kom igen, tub/rulle whatever alla vet vad som menas.

På min lokala coop har det funnits i åtminstone 3 månader. Idag kunde man köpa nötfärs för 20kr/tuben. 500g. Väldigt prisvärt. Dock nån brittisk leverantör och vi alla vet ju att DET kan reta upp messershmittarna. Hah. Men vad säger ni, känner ni någon skillnad eller? Det enda jag tyckte var lite drygt var att man behöver hacka upp den rejält. Smaken eller konsistensen kan jag inte uttala mig om ännu.
Prisvärt? Kanske om man gillar fett.
Mitt Coop som säljer färs för 20:-/halvkilot har en fetthalt på 20%.
Helt vidrigt. Troligen den färsen du refererar till.
Citera
2020-12-18, 15:26
Medlem
JosefMengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Prisvärt? Kanske om man gillar fett.
Mitt Coop som säljer färs för 20:-/halvkilot har en fetthalt på 20%.
Helt vidrigt. Troligen den färsen du refererar till.
Tror denna hade fetthalt på 10% men ska inte svära på det. Har kastat omslagen.
Citera
2020-12-18, 15:30
Medlem
fejsetnr1s avatar
Köper numera enbart blandfärs på tub hos Coop då den är överlägset godast... Fått bäst i test med enligt Coop. Har inte kollat om det stämmer men efter att testat en gång köper jag aldrig mer typ icas i förpackning,,, står att det är från svensk kött. Sen om det stämmer vet ja ej.men står inte Irland, Danmark osv. Iallafall
Citera
2020-12-18, 15:42
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Tror denna hade fetthalt på 10% men ska inte svära på det. Har kastat omslagen.
Stod det Irland/John’s Selection på etiketten har du köpt fettfärs kompis!
Citera
2020-12-18, 16:00
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Provat. Inte sämre än vakuumförpackat i tråg. Däremot är båda varianterna avsevärt sämre än butiksmalet i tråg. Jag förstår ärligt talat inte hur folk kan handla i butiker som inte erbjuder butiksstyckat kött.
Citera
2020-12-18, 16:04
Medlem
För mig blir det diss.
Har inga som helst belägg för att det skulle vara sämre färs, men jag föredrar att köpa i tråg. En ren visuell bedömning, med andra ord..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in