Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDRarSiffrorUrA
Jag är imponerad av Pissemans alldeles egna smittspårning. Han verkar vara en hejare på just detta.
Han vet exakt hur smittan gått från person till person.
Självklart är hela familjen testad i tur och ordning...
Kanske borde regionerna ta in honom som expert på smittspårning?!
Det är inte så svårt att smittspåra när barn2 (som inte lämnat hemmet) blir sjuk först, fem dagar senare blir jag sjuk (och jag hade knappt lämnat hemmet heller). Ytterligare fyra dagar senare så insjuknar frun som hela tiden arbetat. Efteråt så tog vi antikroppstester och alla hade starka antikroppsrespons för IgM.
Innan antikroppstestet så trodde vi överhuvudtaget inte att barn2 hade haft Covid utan hade något annat fem dagar innan jag blev sjuk, samtidigt kunde vi inte förstå hur jag kunnat bli sjuk när jag hade varit hemma hela tiden. Barn1 hade inte haft några som helst symtom alls och hade mycket stark respons även på IgG.
Fördelen med distansstudier på gymnasiet, distansarbete hemifrån och avsaknad av kollektivtrafik och annan infrastruktur i närområdet är att smittspårning är lätt. Har man inte träffat några andra människor än de i hushållet så kan man ju inte ha smittats av några andra människor än de i hushållet heller. Eftersom barn2 inte kunde ha smittats utanför hushållet och eftersom bägge vuxna insjuknade efteråt så var det lätt att räkna ut att det var barn1 som tagit hem smittan.
Vi vuxna har fått sjukdomen bekräftad av sjukvården under tiden vi var sjuka (vi fick dock inget test för testade bara de som lades in i våras, men då jag hade mycket svårt med andningen så körde min fru in mig till covid-akuten för syresättningskontroll och då gjorde de utvärdering och konstaterade Covid på oss båda två).
De enda osäkerheterna i smittspårningen är om:
1) barn1 smittade mig några dagar efter barn1 smittade barn2
2) barn2 smittade min fru några dagar efter att barn2 smittade mig.
Det mest sannolika baserat på exponeringstider, inkubationstider och virusutsöndring är dock att vi smittats i serie inom familjen.
Värt att notera är också att barn1 och barn2 ofta umgås tillsammans långa stunder (när de spelar datorspel tillsammans), jag umgicks långa stunder med barn2 då detta barnet hade distansstudier och jag arbetade hemifrån bland annat så hade vi gemensam lunch och gemnensamma fikaraster de flesta dagar. Min fru umgicks bara med mig under längre stunder (fram till det att jag insjuknade) iom att hon sov i samma säng (jag insjuknade naturligtvis på förmiddagen).
Man kan inte vara 100% säker, men utifrån de fakta jag har så är jag mycket säkrare på hur smittspridningen gått till än vad jag misstänker att någon professionell smittspårare någonsin kan vara då de ändå bara skall ta in vad vi vet om vilka vi träffat.