2020-12-18, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vården måste ju helt klart kollapsat i Stockholm.
Antalet inlagda på iva minskar idag igen..

Eller?
IVA vården är den största vårdbiten i Stockholm?

Stockholm - 17 december: Dagsläge covid-19
- Trycket på hälso- och sjukvården fortsätter att variera på en hög nivå. Vi ser nu att det finns något fler lediga intensivvårdsplatser, men det är fortsatt mycket ansträngt läge i hälso- och sjukvården. Vi ser en fortsatt hög smittspridning som är oroande inför de kommande helgerna.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/17-december-dagslage-covid-19/

-------------------
-------------------

Sverige
Antal coronapatienter i slutenvård - 2238 (2020-12-17)

IVA 280
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-12-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
3000 testade, av 15000 slumpvis utvalda...80% bortfall. Det är inget annat än parodisk Potemkin-statistik som FHM återigen levererar.

"Erbjudande om deltagande skickas ut idag via brev till ca 15 000 slumpvis utvalda personer och vi hoppas att ca 5 000 personer kan komma att delta i undersökningen som genomförs 30 november – 4 december."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/femte-nationella-undersokningen-for-att-mata-forekomst-av-covid-19/

Att de som haft symptom är mer benägna att svara kan man ju räkna ut med *****... av de som svarat vill säga, i det här fallet så verkar dessvärre de flesta inte ha svarat alls.

Fast det lär ju fortfarande vara väldigt jämförbart med tidigare undersökningar som gjorts på samma vis.
0.7% verkar dock väldigt lågt. Försöker man uppskatta lite dödlighet (letalitet) så hamnar man (jag) på en högre nivå nu än i våras.

Kring 10:e-15:e Maj avled det ju fortfarande 60 personer varje dag, vilket kanske kan sägas bero på de 0.9% som var smittade kring 20:e April. (Förvisso en fallande trend, 25-28:e Maj hade det ju fallit till 0.3%, och samma period hade dödstalen gått från 85/dag till 40 )

Nu har vi inte data framåt i tiden - men kring 1:a December hade vi kring 65 avlidna personer per dag, detta beroende på smittspridningen som gissningsvis skedde kring 10:e November, som ju rimligen var en bit lägre än de 0.7% uppmätta 1-4:e December.

Visst, det är extremt vanskliga beräkningar, men hade förväntat mig åtminstone en antydan till lägre dödlighet.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-12-18 kl. 11:41.
Citera
2020-12-18, 11:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag spritar ”bara” händerna efter att jag kommit ut från ICA, kortet och min börs tar jag endast i då jag handlar, aldrig hemma. Jag känner mig tillräckligt hjärndöd som det är så det får räcka så.🤷🏼‍♀️

Kan det vara så att FoHM rekommenderade krävde

Tvätta händerna

För man kalkylerade att alla andra sjukdomar influensor vinterkräksjukor skulle räcka att eliminera med handtvätt så sjukvården skulle orka med covid19. Att det inte var pga covid19 vi skulle tvätta händerna utan pga andra sjukdomar som smittar genom kontaktsmitta? Och att man sen har svårt att ändra sig utifrån evidensläget gällande covid19.

Iof får de effekt på andra sjukdomar som sprids höst vinter.
Citera
2020-12-18, 11:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Vården måste ju helt klart kollapsat i Stockholm.
Antalet inlagda på iva minskar idag igen..

Eller?
Ehh, va? Det har jag svårt att tro beror på en kollaps.
Citera
2020-12-18, 11:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne

Jag fattar det som att det är semantik för virologer och epidemiologer. Enligt dem så är 2:a våg när viruset muterat och förändrats till den grad i deras sträng är så annorlunda att man kan kalla det en 2:a våg. Därför Anders & Björn stod fast vid det. Lite nördigt men ändå.
Björn sa " Efterslängar av 1:a vågen".
Anders sa "Vi har ingen 2:a våg"

De menade säkert samma sak, men enligt virologisk vetenskap ska viruset muteras till en viss grad för att kallas 2:a våg.

Så ni båda har väl rätt.

Då måste ju en makthavare kommunicera ut sitt budskap, så att folk förstår det. Det är HANS ansvar att uttrycka sig, så att vanliga människor förstår. Säger statsepidemiologen att "det blir ingen andra våg i höst", så är det väl klart som F-n att gemene man tolkar det som "Coronan är över! Hurra - nu kan vi släppa på restriktionerna!"
Citera
2020-12-18, 11:25
Medlem
sannes avatar
[quote=Merwinna|73997130][quote=sanne|73996976]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Då måste ju en makthavare kommunicera ut sitt budskap, så att folk förstår det. Det är HANS ansvar att uttrycka sig, så att vanliga människor förstår. Säger statsepidemiologen att "det blir ingen andra våg i höst", så är det väl klart som F-n att gemene man tolkar det som "Coronan är över! Hurra - nu kan vi släppa på restriktionerna!"

Håller fullständigt med, men själva uttalandet såg man tydligt att han stod och skruvade på sig (nördigt) när alla reportrar frågade om 2:a våg, när han vet vetenskapligt kallar man inte en 1:a våg som inte förändrats tillräckligt i sin sträng för 2:a våg.

Så det var olyckligt. Även om han kunde förklarat sin ståndpunkt mer och därmed fått ut mer korrekt information till befolkningen. Tex. det här med asymtomatisk presymptomatisk smitta skulle vara väldigt bra att få ut ifrån honom - eftersom många nu ska fira jul med armlängds avstånd på julbord med äldre friska familjer och vid bord för 8. Det är rent livsfarligt.
Citera
2020-12-18, 11:25
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
IVA vården är den största vårdbiten i Stockholm?

Stockholm - 17 december: Dagsläge covid-19
- Trycket på hälso- och sjukvården fortsätter att variera på en hög nivå. Vi ser nu att det finns något fler lediga intensivvårdsplatser, men det är fortsatt mycket ansträngt läge i hälso- och sjukvården. Vi ser en fortsatt hög smittspridning som är oroande inför de kommande helgerna.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/17-december-dagslage-covid-19/

-------------------
-------------------

Sverige
Antal coronapatienter i slutenvård - 2238 (2020-12-17)

IVA 280
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Tills alldeles nyligen var ett ämne i denna tråden just antalet platser på IVA och hur det mörkades om hur många som nekas vård.

När slutade IVA vara ett hett ämne?
Citera
2020-12-18, 11:28
Medlem
[quote=sanne|73996976][quote=Merwinna|73995190]
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Jag fattar det som att det är semantik för virologer och epidemiologer. Enligt dem så är 2:a våg när viruset muterat och förändrats till den grad i deras sträng är så annorlunda att man kan kalla det en 2:a våg. Därför Anders & Björn stod fast vid det. Lite nördigt men ändå.
Björn sa " Efterslängar av 1:a vågen".
Anders sa "Vi har ingen 2:a våg"

De menade säkert samma sak, men enligt virologisk vetenskap ska viruset muteras till en viss grad för att kallas 2:a våg.

Så ni båda har väl rätt.
Defintion av andra våg.
Medical Definition of Second wave

Second wave: A phenomenon of infections that can develop during a pandemic. The disease infects one group of people first. Infections appear to decrease. And then, infections increase in a different part of the population, resulting in a second wave of infections.
https://www.medicinenet.com/second_wave/definition.htm

----------------------
Man kan också studera en graf under en pandemi så ser man vågorna.

-----------------
BBC
Firstly, what is a second wave?

You can think of it like waves on the sea. The number of infections goes up and then comes back down again - each cycle is one "wave" of coronavirus.
https://www.bbc.com/news/health-53113785
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-18 kl. 11:39.
Citera
2020-12-18, 11:29
Medlem
Citat:
Jag är imponerad av Pissemans alldeles egna smittspårning. Han verkar vara en hejare på just detta.
Han vet exakt hur smittan gått från person till person.
Självklart är hela familjen testad i tur och ordning...

Kanske borde regionerna ta in honom som expert på smittspårning?!

Det är inte så svårt att smittspåra när barn2 (som inte lämnat hemmet) blir sjuk först, fem dagar senare blir jag sjuk (och jag hade knappt lämnat hemmet heller). Ytterligare fyra dagar senare så insjuknar frun som hela tiden arbetat. Efteråt så tog vi antikroppstester och alla hade starka antikroppsrespons för IgM.

Innan antikroppstestet så trodde vi överhuvudtaget inte att barn2 hade haft Covid utan hade något annat fem dagar innan jag blev sjuk, samtidigt kunde vi inte förstå hur jag kunnat bli sjuk när jag hade varit hemma hela tiden. Barn1 hade inte haft några som helst symtom alls och hade mycket stark respons även på IgG.

Fördelen med distansstudier på gymnasiet, distansarbete hemifrån och avsaknad av kollektivtrafik och annan infrastruktur i närområdet är att smittspårning är lätt. Har man inte träffat några andra människor än de i hushållet så kan man ju inte ha smittats av några andra människor än de i hushållet heller. Eftersom barn2 inte kunde ha smittats utanför hushållet och eftersom bägge vuxna insjuknade efteråt så var det lätt att räkna ut att det var barn1 som tagit hem smittan.

Vi vuxna har fått sjukdomen bekräftad av sjukvården under tiden vi var sjuka (vi fick dock inget test för testade bara de som lades in i våras, men då jag hade mycket svårt med andningen så körde min fru in mig till covid-akuten för syresättningskontroll och då gjorde de utvärdering och konstaterade Covid på oss båda två).

De enda osäkerheterna i smittspårningen är om:
1) barn1 smittade mig några dagar efter barn1 smittade barn2
2) barn2 smittade min fru några dagar efter att barn2 smittade mig.

Det mest sannolika baserat på exponeringstider, inkubationstider och virusutsöndring är dock att vi smittats i serie inom familjen.

Värt att notera är också att barn1 och barn2 ofta umgås tillsammans långa stunder (när de spelar datorspel tillsammans), jag umgicks långa stunder med barn2 då detta barnet hade distansstudier och jag arbetade hemifrån bland annat så hade vi gemensam lunch och gemnensamma fikaraster de flesta dagar. Min fru umgicks bara med mig under längre stunder (fram till det att jag insjuknade) iom att hon sov i samma säng (jag insjuknade naturligtvis på förmiddagen).

Man kan inte vara 100% säker, men utifrån de fakta jag har så är jag mycket säkrare på hur smittspridningen gått till än vad jag misstänker att någon professionell smittspårare någonsin kan vara då de ändå bara skall ta in vad vi vet om vilka vi träffat.
Citera
2020-12-18, 11:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Defintion av andra våg.

Second wave: A phenomenon of infections that can develop during a pandemic. The disease infects one group of people first. Infections appear to decrease. And then, infections increase in a different part of the population, resulting in a second wave of infections.

----------------------
Man kan också studera en graf så ser man vågorna.

-----------------
BBC

You can think of it like waves on the sea. The number of infections goes up and then comes back down again - each cycle is one "wave" of coronavirus.

Där står det inget om mutationer och olika strängar.
Citera
2020-12-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tills alldeles nyligen var ett ämne i denna tråden just antalet platser på IVA och hur det mörkades om hur många som nekas vård.

När slutade IVA vara ett hett ämne?
För att antalet belagda IVA-platser inte var en god indikator för hur läget var eller skulle utvecklas av smittan så därför övergavs den.
Citera
2020-12-18, 11:35
Medlem
sannes avatar
[quote=Hanna-Wigh|73997190][quote=sanne|73996976]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Defintion av andra våg.

----------------------
Man kan också studera en graf så ser man vågorna.

-----------------
BBC

Jag ser Hanna, tack för länkar och förklaring.

Jag uppfattade att både Anders och Björn såg 2:a vågen (etablerad nu) som en effekt av den 1:a vågen eftersom man hade smittspridning under sommaren som sen "blossade" upp under höst vinter.

Jag drar mig ur denna diskussion nu eftersom jag inte kan lika mycket som er, och mer ville säga hur jag uppfattade hur Björn och Anders tänkte tyckte utifrån det epidemiologiska värdemätaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in