2020-12-14, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hur mycket gör de nya mirakelskorna? 2 min på maran, 1 min på halvmaran, 30 s på milen?

I grova generella mått ja, ungefär. Nya spikskorna lär också hjälpa en hel del.
Citera
2020-12-16, 14:15
Medlem
Alkibiadess avatar
74.11 av Ragnar Carlsson i Falun idag och in som tia genom tiderna i Sverige. Tre ytterligare kast över 73 meter i samma serie.

16.63 av Axelina Johansson och 16.11 av Sara Lennman i kula (inomhus) i samma tävling.
Citera
2020-12-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
74.11 av Ragnar Carlsson i Falun idag och in som tia genom tiderna i Sverige. Tre ytterligare kast över 73 meter i samma serie.

16.63 av Axelina Johansson och 16.11 av Sara Lennman i kula (inomhus) i samma tävling.
Häftigt av Ragnar Carlsson! Jag hade gjort en prognos om runt 75.00 2021 för honom, men får nog uppdatera den. Skall vi säga 77.50, vilket är resultatkravet för OS?
Citera
2020-12-16, 15:25
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Häftigt av Ragnar Carlsson! Jag hade gjort en prognos om runt 75.00 2021 för honom, men får nog uppdatera den. Skall vi säga 77.50, vilket är resultatkravet för OS?

Just nämnda 77.50 - därefter fyller man upp kvoten efter världsrankingen (totalt 32 deltagare)

Citat:
The 2020 athletics qualifying system for individual events was fundamentally different from previous versions. Instead of being based on set qualifying standards, the new qualifying system was primarily based on IAAF World Rankings. Qualifying standards provided an alternate pathway, but are to be set high enough that only exceptional performances will meet them. Maximum entries per event were set (unlike previous years where entries were based on how many athletes met the qualifying standard), with the world rankings being used to fill the quota after the standards-based entrants and universality entrants are set.

https://en.wikipedia.org/wiki/Athletics_at_the_2020_Summer_Olympics_%E2%80%93_Qu alification#Men's_field_events
Citera
2020-12-16, 15:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Med dagens resultat är Ragnar trea i världen i U23-klassen detta haltande friidrottsår. Bara greken Frantzeskakis och vitryssen Shymanovich är bättre. Men bättre än flera av dem han slagits om medaljer med på olika mästerskap. Även den ett år yngre ukrainaren Kokhan som fortfarande är junior detta år har kastat längre.

I dagsläget är det 16 aktiva som klarat kvalgränsen på 77.50 och det krävs 1144 poäng för att kvala in via världsrankingen (Carlsson har 1009 i rankingpoäng).
Senast redigerad av Alkibiades 2020-12-16 kl. 16:05.
Citera
2020-12-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Med dagens resultat är Ragnar trea i världen i U23-klassen detta haltande friidrottsår. Bara greken Frantzeskakis och vitryssen Shymanovich är bättre. Men bättre än flera av dem han slagits om medaljer med på olika mästerskap. Även den ett år yngre ukrainaren Kokhan som fortfarande är junior detta år har kastat längre.

I dagsläget är det 16 aktiva som klarat kvalgränsen på 77.50 och det krävs 1144 poäng för att kvala in via världsrankingen (Carlsson har 1009 i rankingpoäng).
Generellt, tror jag i alla fall, kräver SOK att man klarar resultatgränsen. Men jag hoppas samtidigt att man via "ungdomskvoten" kan godkänna några som kanske inte klarar resultatgränsen men kvalar in via världsrankingen, exempelvis Ragnar, Henrik Larsson, Suldan Hassan, Tilde Johansson eller Carl Bengtström. Det förutsätter förstås att de kan kvala in via rankingen, vilket möjligen kan bli ett problem om tävlingsutbudet i vår blir magert.
Citera
2020-12-16, 19:20
Medlem
Fougberg var trots perset kanske inte helt överraskande ändå missnöjd med tiden. Den tänkta uppladdningen i St. Moritz blev en flopp p.g.a. snö i stora mängder och restriktioner. Lyckades inte pricka in formen helt enkelt.

https://runnersworld.se/kampainsats-gav-fougberg-228-trots-mardromsuppladdning/
Citera
2020-12-16, 20:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Fler bra resultat i Falun idag: Hugo Sörby 71.19 med juniorsläggan och upp som nr 6 bland svenska juniorer.
Citera
2020-12-17, 12:16
Medlem
Stefan4s avatar
En längre intervju med Mondo, där han gör en del sköna reflektioner om alltifrån golfspelandet under pandemin och modeintresset, till hur han spenderar pengarna, lyssnar på gangstarap inför tävlingar och de "eldiga" diskussionerna med pappa Greg: https://www.cafe.se/armand-duplantis-intervju/
Citera
2020-12-18, 07:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Världsrekordhållaren i tiokamp Kevin Mayer som varit skadedrabbad de senaste åren gör idag och imorgon på La Reunion (en ö i Indiska oceanen som är ett franskt departement) ett försök att kvala in till OS.
Senast redigerad av Alkibiades 2020-12-18 kl. 07:54.
Citera
2020-12-18, 16:41
Medlem
Samtliga idrottshallar stängs om jag fattar rätt. Så hej då inomhussäsong. Men är väl egentligen inget att protestera mot som läget är nu.
Edit: Eventuellt öppet för elitidrotten:
Senast redigerad av Nossenos 2020-12-18 kl. 16:46.
Citera
2020-12-18, 18:22
Medlem
Citat:
Samtliga idrottshallar stängs om jag fattar rätt. Så hej då inomhussäsong. Men är väl egentligen inget att protestera mot som läget är nu.
Edit: Eventuellt öppet för elitidrotten:

Alla hallar är inte kommunala. Friidrotts/innebandy-hallen i Uppsala är exempelvis föreningsägd.

Men givetvis ska man träna utomhus i den mån det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in