2020-12-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"I dag är dock kunskapsläget betydligt samstämmigare än vad som framgår av FHM:s rapport: Barn är smittsamma och kan sprida viruset"

"Den centrala rapporten ”Covid-19 hos barn och unga” har allvarliga brister. Flera huvudslutsatser saknar vetenskapligt stöd. "

"SEX STUDIER SOM VISAR ATT BARN SMITTAR (*=SAKNAS I FHMS RAPPORT):"

https://www.expressen.se/debatt/fhms-rapport-haller-inte-for-vetenskaplig-granskning/

Trevlig läsning..

Har redan läst den och en mängd andra studier i ämnet, inklusive kontaktspårningar som sammanfattats i ämnet. Att barn kan smitta har jag inga problem med, men det är mycket lägre andel där man identifierar barn som indexfall.

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa1825/6024998?searchresult=1
Citera
2020-12-17, 22:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Som mest i våras hade de 60,000, kan nog tyvärr hamna över 150,000 om några månader.

Mikael Osterholm sa i en av sina podcasts inför thanksgiving, att det kommer en dag när vi ser tillbaka på de talen som vi hade i våras och tänker, tänk så bra vi hade det då. Vi är redan där.
Citera
2020-12-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är väl inte så konstigt, skolan var stängd och denna åldersgrupp var de som träffade folk och byggde upp grunden för vidare smittspridning. Den tar sig sedan från denna åldersgrupp under hösten vidare ut i andra grupper som kunde sprida vidare ytterligare. Under hösten blev sedan skolan en viktig smittspridare (gymnasiet och högstadiet).
Bra argument.
Självklart start motorn var skolor sen börjar det rulla av sig själv i alla åldersgrupper.
Citera
2020-12-17, 22:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige skulle haft 9,595 covid-dödsfall i nuläget då, det har man inte.

Det har vi kanske med eftersläpning?
Citera
2020-12-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror att smittan följer paretofördelningen, dvs 80/20 där 20% står för 80% av smittspridningen. Då blir mörkertalet mycket mindre. Läste en artikel häromdagen där de var ännu mer pessimistiska än mig, de menade att det kunde förhålla sig så lågt som 10%, så någonstans mellan 10-20% är drivande. Det känns lite oroväckande. Men ser man till att det finns superspridare och asymtomatiska/presymtomatiska smittspridare så är det inte en omöjlig tanke. Sen om det är rätt, ja det återstår att se. Jag hoppas jag har fel.
0,7 procent av befolkningen testar positivt enligt en undersökning, nyligen.

Från SVT Text

Citat:
0,7 procent av proverna positiva

Ett stickprov i befolkningen som
Folkhälsomyndigheten gjort på knappt
3 000 personer, visar att cirka 0,7
procent av de provtagna var positiva.

-Procentandelen var något högre
i Stockholm, men det var betydligt
jämnare över landet än i våras, säger
statsepidemiolog Anders Tegnell.

I en liknande undersökning som gjordes
i april var 0,9 procent av alla
positiva för covid-19.

Undersökningen pekar också tydligt på
att i princip alla som testas positivt
för covid-19 haft symptom innan.
Citera
2020-12-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tror inte vi har laglig rätt till någon form av lock-down.
Däremot kommer folk frivilligt göra sin egen lock-in om det ökar kraftigt.
Först kommer sjukhusen överbelastas och vi kommer få en högre smittspridning även där och sedan blir det triage och många kommer inte få den vård de behöver.
Låter som en skräckfilm men stor risk att vi hamnar där. Viruset har inga känslor.
Jag tror man gör klokt i att förbereda sig på att man inte ens går till livsmedelsbutiken ett tag i början på nästa år. Möjligen med FFP3 mask.

Haha, jävla trams.
Varför skall man som ung och frisk förbereda sig för att inte ens gå till livsmedelsbutiken? Hur är det möjligt att du är såpass rädd? 0.02% chans att det är dödligt för dig och bland dessa 0.02or har vi förmodligen en andel med kass hälsa och genetik.

Skärp dig förfan, är du vuxen och såhär rädd för ett virus som media har gjort mycket värre än det vad det verkligen är så är du lättpåverkad.
Citera
2020-12-17, 22:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
0,7 procent av befolkningen testar positivt enligt en undersökning, nyligen.

Från SVT Text

Jag vet inte riktigt vad du ville få fram med det. Tror du det stödjer min hypotes om att mörkertalet är lågt?
Citera
2020-12-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
I Spanien är det bara 10 procent som varit smittade. Sverige kan inte ha haft fler smittade i Spanien, pga att 1) antal döda per miljoner invånare är högre i Spanien, 2) lägre andel under 70 dör i Sverige.
Hur i helsicke vet du att 10% varit smittade i Spanien?
Citera
2020-12-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte riktigt vad du ville få fram med det. Tror du det stödjer min hypotes om att mörkertalet är lågt?
Ja det får du tolka själv Men enligt den där notisen har ju de flesta som testar positivt haft symtom, vilket kanske tyder på att mörkertalet är ganska litet,

Sedan kan man ju jämföra siffran 70000 (0,7 procent av tio miljoner) med hur många som vårdas på sjukhus eller i respirator, just nu och få en uppfattning om hur stor andel av de smittade som får en besvärligare infektion.
Citera
2020-12-17, 22:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Det är inte enkelt för alla läkare i världen att testa en patient för covid-19, oavsett om denne är levande eller död. En del länder har inte organisation eller infrastruktur för att göra detta.
OK, jag tänkte på svenska förhållanden. Inser att det skiljer mycket mellan länder!
Citera
2020-12-17, 22:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det får du tolka själv Men enligt den där notisen har ju de flesta som testar positivt haft symtom, vilket kanske tyder på att mörkertalet är ganska litet,

Sedan kan man ju jämföra siffran 70000 (0,7 procent av tio miljoner) med hur många som vårdas på sjukhus eller i respirator, just nu och få en uppfattning om hur stor andel av de smittade som får en besvärligare infektion.

Jo det verkar ju som folk med symtom springer på apoteket och bortförklarar det med allergi, snuva och whatever. Det kanske kittlar lite i halsen, äsch jag har ju så torr luft här hemma. Det är en paradgren för vår mänskliga hjärna att komma med rationella bortförklaringar.
Citera
2020-12-17, 22:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Länka gärna till dina experter.

Så du menar att mörkertalet är noll? Alla bekräftade covidfall är de facto exakt antal covidfall i landet. Då finns alltså inga asymptomatiska fall heller? Annars har du ju en jävligt skev inställning kan man tycka med eller utan statistik..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in