2020-12-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Din slutsats är rakt av nonsens

Vilka starka argument du har.
Citera
2020-12-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Varje år dör ungefär 310 000 barn av diarrésjukdomar orsakade av smutsigt vatten och bristande sanitet. Det innebär över 800 barn varje dag.
Här gnäller folk att 7000+ st dött av corona i sverige, och då är majoriteten gamla och skröpliga.

Då kanske du är frivillig att anmäla dig till ättestupan när du blir äldre så att din pension kan användas till barnen.
Citera
2020-12-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är väl inte så konstigt, skolan var stängd och denna åldersgrupp var de som träffade folk och byggde upp grunden för vidare smittspridning. Den tar sig sedan från denna åldersgrupp under hösten vidare ut i andra grupper som kunde sprida vidare ytterligare. Under hösten blev sedan skolan en viktig smittspridare (gymnasiet och högstadiet).

Som sagt data kan likaväl tolkas att barnen blir smittade på många andra sätt av dessa 20-60-åringar (hemmet och fritiden). Skolan kan vara en smittspridare som en arbetsplats mellan lärare, men finns fortfarande väldigt lite info kring barnen som smittkälla.
Citera
2020-12-17, 22:04
Medlem
När man börjar vaccinera folk så bör väl båda bära munskydd för att inte bli smittad? Covid är ju utan symptom. Jag hoppas verkligen på munskydd när man ska börja vaccinera.

Skulle aldrig vaccinera mig från en person utan munskydd..
Senast redigerad av vinc 2020-12-17 kl. 22:09.
Citera
2020-12-17, 22:06
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så det var inte skolbarnen som agerade "motor" i epidemin. Incidenskurvan för 20-49 år samt 50-59 år ökar först och är nästan parallella.

Jag skrev "skolålder" därför att jag menade det och inte "skolbarn". För jag bryr mig om vad jag säger.

Nu tror jag inte för ett ögonblick på att du vill diskutera i god tro, men för andra som är intresserade finns det ett diagram här: https://ibb.co/J3CT1XP
Citera
2020-12-17, 22:10
Medlem
Citat:
Som sagt data kan likaväl tolkas att barnen blir smittade på många andra sätt av dessa 20-60-åringar (hemmet och fritiden). Skolan kan vara en smittspridare som en arbetsplats mellan lärare, men finns fortfarande väldigt lite info kring barnen som smittkälla.

"I dag är dock kunskapsläget betydligt samstämmigare än vad som framgår av FHM:s rapport: Barn är smittsamma och kan sprida viruset"

"Den centrala rapporten ”Covid-19 hos barn och unga” har allvarliga brister. Flera huvudslutsatser saknar vetenskapligt stöd. "

"SEX STUDIER SOM VISAR ATT BARN SMITTAR (*=SAKNAS I FHMS RAPPORT):"

https://www.expressen.se/debatt/fhms-rapport-haller-inte-for-vetenskaplig-granskning/

Trevlig läsning..
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-17 kl. 22:13.
Citera
2020-12-17, 22:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
350.000 bekräftade, ett mörkertal gånger 5-6 är förmodligen i underkant. Eller vad tror du då din ärkepessimist?

Jag tror att smittan följer paretofördelningen, dvs 80/20 där 20% står för 80% av smittspridningen. Då blir mörkertalet mycket mindre. Läste en artikel häromdagen där de var ännu mer pessimistiska än mig, de menade att det kunde förhålla sig så lågt som 10%, så någonstans mellan 10-20% är drivande. Det känns lite oroväckande. Men ser man till att det finns superspridare och asymtomatiska/presymtomatiska smittspridare så är det inte en omöjlig tanke. Sen om det är rätt, ja det återstår att se. Jag hoppas jag har fel.
Citera
2020-12-17, 22:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Man hade gärna fått se siffror på antal mörkhyade samt BMI på USAs covidpatienter.

Jag såg en intervju idag om just det, majoriteten är svarta och latinos samt gamlingar, precis som här. Sätter en slant på D-vitaminbrist vilket ger mycket allvarligare sjukdom.
Citera
2020-12-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag skrev "skolålder" därför att jag menade det och inte "skolbarn". För jag bryr mig om vad jag säger.

Nu tror jag inte för ett ögonblick på att du vill diskutera i god tro, men för andra som är intresserade finns det ett diagram här: https://ibb.co/J3CT1XP

Om vi ska blanda in vuxna i skolålder så finns kan skolålder betyda vad som helst, även om de vanligtvis är unga vuxna.
Citera
2020-12-17, 22:18
Medlem
madchances avatar
Citat:
Om vi ska blanda in vuxna i skolålder så finns kan skolålder betyda vad som helst, även om de vanligtvis är unga vuxna.

Elever på universitet och högskolor är vuxna. Ingen orsak.
Citera
2020-12-17, 22:19
Medlem
severustheemperors avatar
https://platz.se/coronavirus/?page=overview

Lysande listning av underliggande statistik på platz.se
Citera
2020-12-17, 22:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, det ser bra ut på kurvorna. Först en liten nedgång i början av året sen tar det fart.
Slår vad att Sverige blir tvungen att stänga ner när toppen kommer. Men då är det som vanligt försent åtgärd.
Tror inte vi har laglig rätt till någon form av lock-down.
Däremot kommer folk frivilligt göra sin egen lock-in om det ökar kraftigt.
Först kommer sjukhusen överbelastas och vi kommer få en högre smittspridning även där och sedan blir det triage och många kommer inte få den vård de behöver.
Låter som en skräckfilm men stor risk att vi hamnar där. Viruset har inga känslor.
Jag tror man gör klokt i att förbereda sig på att man inte ens går till livsmedelsbutiken ett tag i början på nästa år. Möjligen med FFP3 mask.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in