2020-12-17, 21:01
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej detta experiment har vi för att Anders Tegnell var så insnöad på att covid19 var som influensa, ja förresten alla andra också i hans stab, Giesecke Carlsson & Albert.

Helt felaktigt som vi sett lång tid nu.

Och samma fel kommer upprepas när hans "peak" kommer i mitten slutet av december, som han säger nu. Sjukhusen ser allvarliga effekter på lång sikt 10-15 dagar, och kommer säkert göra mer än en månad framåt.

pk FoHM idag.

Det var därför han hade en mycket plattare kurva än andra länder i Europa idag.
Du har upprepat det fetade som ett jävla mantra sedan sedan presskonferensen i dag. Vet du ens vad det innebär? Är du medveten om vad det är de bedömer? Ledtråd: det är inte smittspridningen i sig. De i detta fallet är för övrigt inte sjukhusen, utan regionerna.

E: Jag ska inte vara orättvis. Jag kollade upp det och du hade faktiskt bara skrivit om det två gånger, så mantrat låg antagligen och malde i mitt huvud sedan jag läst ditt första inlägg. Men mina frågor kvarstår.
Senast redigerad av sunessensommar 2020-12-17 kl. 21:04.
Citera
2020-12-17, 21:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Grafen över antal fall kan bara peka uppåt tills smittspridning är noll. En platå fås ju när fallen varken minskar eller ökar.

Ja 7 dagars medelvärdet. Men där spelar antalet utförda tester roll.

Om du även tittar på grafen över sjukhusfall så pekar den också på en platåfas, men med en viss fördröjning då.
Antal nya fall, 2590, som Stockholm rapporterade idag är rekord för en enskild dag.

(Platz)
Citera
2020-12-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
USA har 28,305 på iva och Sverige har 275, det bor inte över en miljard människor i USA.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Om det fanns plats då skulle 1000 ligga på IVA. Som bekant taken är nådd!
Resten av siffrorna delar du på 33 blir det likt Sverige.
Citera
2020-12-17, 21:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Som mest i våras hade de 60,000, kan nog tyvärr hamna över 150,000 om några månader.

USA har ca 30 gånger större befolkning än Sverige.

150000 motsvarar då 5000 i Sverige. Skulle det inte kunna bli 5000 på sjukhus i Sverige inom ett par månader?

USA o Sverige verkar ha liknande smittkurva nu o testar ungefär likvärdigt.
Citera
2020-12-17, 21:08
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tegnell i Rapport angående att verkligheten har blivit mycket värre än FHM:s värsta scenario/prognos:

Fråga: "Vad är argumentet emot att inkludera ett extremt värsta-värsta scenario när man ändå bygger upp de här scenarierna för att ge regionerna bästa chansen att förbereda sig inför hösten?"

Tegnell: "Man måste ändå lägga sig på en nivå som vi tycker är hyfsat rimlig. Man kan inte komma med ett scenario som gör att sjukvården säger att 'det där klarar vi inte av' "

https://www.svtplay.se/video/29172650/rapport/rapport-17-dec-19-30-5 (efter c:a 5 min)

Så det som har visat sig vara verkligheten ansåg inte FHM ens vara "hyfsat rimligt". Det säger väl allt.
Hur kan så många ha fortsatt förtroende för denna myndighet?!
Så trött på dessa fullständigt bisarra uttalanden från en ansvarig myndighet.
Förtroendet borde tagit slut för Tegnell och FolkoHälsoMyndigheten (FoHM) redan när det stod klart att deras uttalanden om att vi endast skulle få några enstaka fall i Sverige var helt fel. Att syssla med sjukdomar och spridning och se vad som hände i Kina och ändå inte kunna dra slutsatsen vilket potent virus det var, vilket många i denna tråden kunde, borde radera bort all trovärdighet. Och det är ändå bara en del av alla dumheter som kommit därifrån.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2020-12-17 kl. 21:13.
Citera
2020-12-17, 21:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Antal nya fall, 2590, som Stockholm rapporterade idag är rekord för en enskild dag.

(Platz)

Se där, ja då kanske vi är på väg mot nya höjder igen.
Citera
2020-12-17, 21:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Du har upprepat det fetade som ett jävla mantra sedan sedan presskonferensen i dag. Vet du ens vad det innebär? Är du medveten om vad det är de bedömer? Ledtråd: det är inte smittspridningen i sig. De i detta fallet är för övrigt inte sjukhusen, utan regionerna.

E: Jag ska inte vara orättvis. Jag kollade upp det och du hade faktiskt bara skrivit om det två gånger, så mantrat låg antagligen och malde i mitt huvud sedan jag läst ditt första inlägg. Men mina frågor kvarstår.

Om du lyssnar på Tomas Lindén säger han att alla regioner väntar sig kritisk påverkan på lång tid 10-15 dagar inom regionerna inom sjukvården. Nu upprepade jag mantrat igen.
Så du kan bara lyssna, så hör du.

https://www.svtplay.se/video/29508232/nyheter-direkt/presstraff-med-folkhalsomyndigheten-4

Tyvärr har socialstyrelsen någon form sekretess på skrivna rapporter som de upprepar så man kan inte ta del av detta genom deras hemsida.

https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/socialstyrelsens-roll-och-uppdrag/lagesbildsystem/

Om det är något jag missuppfattat får du gärna upplysa mig om vad som är fel? Eftersom du verkar insatt.
Citera
2020-12-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om det fanns plats då skulle 1000 ligga på IVA. Som bekant taken är nådd!
Resten av siffrorna delar du på 33 blir det likt Sverige.

Sverige skulle haft 9,595 covid-dödsfall i nuläget då, det har man inte.
Citera
2020-12-17, 21:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur kommer du fram till den siffran? Eller drog du den ur röven?

350.000 bekräftade, ett mörkertal gånger 5-6 är förmodligen i underkant. Eller vad tror du då din ärkepessimist?
Citera
2020-12-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att kalla 30 graders lutning för platå är en grav förvrängning av verkligheten.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_93ae804f/?tab=ecdc_pred&country=Sweden
Jag var ironisk...
Citera
2020-12-17, 21:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
USA har dessutom 113000 på covidavdelningar, det ser inte ljust ut där.

Man hade gärna fått se siffror på antal mörkhyade samt BMI på USAs covidpatienter.
Citera
2020-12-17, 21:26
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
350.000 bekräftade, ett mörkertal gånger 5-6 är förmodligen i underkant. Eller vad tror du då din ärkepessimist?
Alltså dubbelt så många som i Spanien, kanske Europast hårdast drabbade land.

Trovärdigt? Inte så mycket, om du inte kan bifoga statistik som stöder din tes

Var tionde spanjor bedöms nu ha varit smittad

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Man hade gärna fått se siffror på antal mörkhyade samt BMI på USAs covidpatienter.

Här: https://www.apmresearchlab.org/covid/deaths-by-race
Senast redigerad av Siegfrid 2020-12-17 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in