Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-17, 15:30
Medlem
OversteSenaps avatar
Har en gammal skada i ena armen som alltid går upp när jag försöker mig på chins och latsdrag. Latsdrag funkar fast bara om jag kör med ganska låg vikt. Känns lite meningslöst att köra den när jag ändå inte kan lassa på tillräckligt med vikt.

Konstigt nog kan jag köra hur tungt som helst i övningarna hantelrodd, framåtlutande stångrodd och marklyft utan att jag får minsta problem med armen.

Jag tänkte göra ett försök att satsa mer på träningen och undrar om man kan bygga bred rygg med enbart marklyft, hantelrodd och stångrodd, eventuellt lite vanlig rodd också.

Jag har alltid trott att det är chins och latdrag som bygger den snygga v-formen. Vad säger ni som har erfarenhet. Klarar jag mig utan latsdrag och chins?
Citera
2020-12-17, 15:43
Bannlyst
Finns bara ett sätt att få reda på det
Citera
2020-12-17, 16:07
Medlem
Lagunerss avatar
Det kan du givetvis.

Jag skulle testa att köra enarms latzdrag och lägga dem sist i ryggpasset och köra högreppare typ 20+ och vara noga med att inte sträcka ut armen helt stanna 10-15 cm innan fullt utsträck.
Citera
2020-12-17, 16:10
Medlem
Det finns en ryggövning där man drar ett rep med raka armar typ som att staka med skidor, går också med rak stång somt brukar funka även när man har ont i armbågarna. Om det bygger breda lats är frågan dock.
Citera
2020-12-17, 16:14
Medlem
Du klarar dig utan latsdrag, det vet jag då jag själv endast kör chins.
Citera
2020-12-17, 16:19
Medlem
OversteSenaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laguners
Det kan du givetvis.

Jag skulle testa att köra enarms latzdrag och lägga dem sist i ryggpasset och köra högreppare typ 20+ och vara noga med att inte sträcka ut armen helt stanna 10-15 cm innan fullt utsträck.
Det kanske kan funka.
Citera
2020-12-17, 17:44
Medlem
bushuss avatar
Tycker rodd gör betydligt mer för ryggen än chins. Skulle nästan säga att det är den viktigaste ryggövningen. Chins känns ju mer som en bicepsövning.

Så du borde klara dig fint med bara roddövningar

Har du förresten provat att köra pullups/latsdrag med neutralt grepp annars? Många tycker det är skonsammare. Även att luta dig mer bakåt så att armvinkeln inte blir lika rakt uppåt, om du fattar.
Senast redigerad av bushus 2020-12-17 kl. 17:48.
Citera
2020-12-17, 17:55
Medlem
Lyssna till Dorian Yates när han beskriver Nautilus Pullover maskinen där inte biceps används överhuvudtaget:
https://youtu.be/zy1sutMnRIc

Dorian Yates rygg är den bästa som stått på en bodybuilding scen.
Senast redigerad av Mr.Slave 2020-12-17 kl. 18:03.
Citera
2020-12-17, 18:33
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OversteSenap
Har en gammal skada i ena armen som alltid går upp när jag försöker mig på chins och latsdrag. Latsdrag funkar fast bara om jag kör med ganska låg vikt. Känns lite meningslöst att köra den när jag ändå inte kan lassa på tillräckligt med vikt.

Konstigt nog kan jag köra hur tungt som helst i övningarna hantelrodd, framåtlutande stångrodd och marklyft utan att jag får minsta problem med armen.

Jag tänkte göra ett försök att satsa mer på träningen och undrar om man kan bygga bred rygg med enbart marklyft, hantelrodd och stångrodd, eventuellt lite vanlig rodd också.

Jag har alltid trott att det är chins och latdrag som bygger den snygga v-formen. Vad säger ni som har erfarenhet. Klarar jag mig utan latsdrag och chins?
Om du kan, häng med raka armar, lyft ben som du ska köra mage men istället för fokusera bara hänga rakt så ser du till överkropp åker framåt istället medan du lyfter ben, det tar princip enbart på latsen och nära noll mage. Kan vara värt testa.
Citera
2020-12-17, 18:37
Medlem
Citat:

Vad är det för skada och i vilken muskel? Har du haft kontakt med en fysioterapeut och rehabiliterat den korrekt? Rör det sig om en grad l eller ll muskelbristning så kan du återfå samma funktion som innan med rätt rehabilitering.

Citat:
Jag har alltid trott att det är chins och latdrag som bygger den snygga v-formen.

Du får självklart muskeltillväxt i latsen även av roddar, men de är inte lika effektiva för det som vertikala drag då rörelsebanan blir lägre för dem. Du kan dock göra lite småjusteringar för att involvera latsen mer i roddar, genom att exempelvis köra hantelrodden på en lite nedåtlutande bänk så att överkroppen blir det, arbeta med överarmen nära kroppen och att sträcka ut skuldran i botten.

Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Tycker rodd gör betydligt mer för ryggen än chins. Skulle nästan säga att det är den viktigaste ryggövningen. Chins känns ju mer som en bicepsövning.

För bakre delta, rhomboids och mellersta trapezius, ja, men inte för latsen.
Citera
2020-12-17, 18:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Personligen byggde jag en fin rygg mestadels baserat på sittande rodd + lutande rodd i smithmaskinen. Komplettera med några övningar med fria vikter.
Citera
2020-12-17, 19:39
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
För bakre delta, rhomboids och mellersta trapezius, ja, men inte för latsen.
Tycker det känns som en lite väl förenklad uppdelning. Såklart latsdrag aktiverar dem mer isolerat, men skulle absolut säga att latsen tränas av roddövningar också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in