Citat:
Ursprungligen postat av
OversteSenap
Har en gammal skada i ena armen som alltid går upp när jag försöker mig på chins och latsdrag. Latsdrag funkar fast bara om jag kör med ganska låg vikt. Känns lite meningslöst att köra den när jag ändå inte kan lassa på tillräckligt med vikt.
Vad är det för skada och i vilken muskel? Har du haft kontakt med en fysioterapeut och rehabiliterat den korrekt? Rör det sig om en grad l eller ll muskelbristning så kan du återfå samma funktion som innan med rätt rehabilitering.
Citat:
Ursprungligen postat av
OversteSenap
Jag har alltid trott att det är chins och latdrag som bygger den snygga v-formen.
Du får självklart muskeltillväxt i latsen även av roddar, men de är inte lika effektiva för det som vertikala drag då rörelsebanan blir lägre för dem. Du kan dock göra lite småjusteringar för att involvera latsen mer i roddar, genom att exempelvis köra hantelrodden på en lite nedåtlutande bänk så att överkroppen blir det, arbeta med överarmen nära kroppen och att sträcka ut skuldran i botten.
Citat:
Ursprungligen postat av
bushus
Tycker rodd gör betydligt mer för ryggen än chins. Skulle nästan säga att det är den viktigaste ryggövningen. Chins känns ju mer som en bicepsövning.
För bakre delta, rhomboids och mellersta trapezius, ja, men inte för latsen.