2020-12-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Jeg tror ikke teh snakket med moren. Han ble orientert om at operasjonen var utført.

Här känns det kusligt.
Men vad säger du om telefonsamtalet som AEH hade med löneansvarig?
Jag skrev fel att det skedde när TH var på arbetet, det var väl medan han var hemma,
minns jag nu.
Svårt tro att löneansvarig förmåtts ljuga.
I fall hon känt sig mutad eller hotad borde hon ju slutat att arbeta där. Obehagligt vara kvar.
Hon var ju vän med AEH.
Tror inte hon är delaktig heller; svårt att tänka sig.
Svårt tro att någon på Futurum är delaktig.Oerhört riskabelt att begå kollektivt dråp
med utgångspunkt från en arbetsplats. Risk för läcka är ju stor.Räcker med att någon blir
osams och slutar arbeta där.
,
Citera
2020-12-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hei Moschata Håper det går bra med deg

Jeg har forstått det slik, at sønnen hadde vært avvisende og sur (dårlig humør) i telefonsamtalen med moren, pga at han sov dårlig ("haft en dåligt natt") natt til 31. oktober.
Og at han derfor nølte (ventet) med å fortelle om innholdet i samtalen, pga dårlig samvittighet.
Det var kanskje vanskelig å ta innover seg (innrømme), både ovenfor seg selv og andre, at det var hans siste ord til moren.

Det har vært folk her i tråden, som har påstått at sønnen var veldig knyttet til moren.

Men som du sier, man kan jo stille spørsmål rundt dette, samtidig tror jeg at politiet i tilfellet, ville grepet tak i dette, hvis det var noe mistenksomt ved det.

(Tack!) ..Inte riktigt med där ... Jag misstänker inte sonen, men tycker att om ens mamma är borta och polisen frågar,
gör man allt för att samarbeta, Han kunde sagt "Jag var på dåligt humör när hon ringde, efter en dålig natt, vi sa inte så mycket, bara litet om det och det..."
För han borde ha kommit ihåg något av samtalet från första gången polisen frågade.
Just för att han varit "sur" när han svarade och för att AEH ev skulle till Kvitfjell.
Här på denna punkt är jag fortsatt frågande.
Citera
2020-12-17, 18:36
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Alle mine nåværende og fremtidige klienter er uskyldige.

- JC Elden.

P.S han sa nesten noe sånn på Åsted Norge for mange år siden. Med glimt i øyet.
Om klienten säger att den är oskyldig, så ska advokaten jobba utifrån det förutsättningslöst. Om klienten skulle säga till advokaten att den är skyldig men vill åberopa sig oskyldig i rätten, så ska advokaten frånsäga sig uppdraget. Det hoppas jag är klart för alla här i tråden.
Citera
2020-12-17, 18:42
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
(Tack!) ..Inte riktigt med där ... Jag misstänker inte sonen, men tycker att om ens mamma är borta och polisen frågar,
gör man allt för att samarbeta, Han kunde sagt "Jag var på dåligt humör när hon ringde, efter en dålig natt, vi sa inte så mycket, bara litet om det och det..."
För han borde ha kommit ihåg något av samtalet från första gången polisen frågade.
Just för att han varit "sur" när han svarade och för att AEH ev skulle till Kvitfjell.
Om han blir väckt abrupt och samtalet är kort, och om han sen somnar snabbt igen, så är det fysiologiskt möjligt att glömma delar eller det mesta av samtalet.

Om han hade varit skyldig till nånting och ljugit, så skulle han förstås ha kommit med en oförvitlig redogörelse över samtalet.

Att norska polisen finner hans dåliga minne misstänkeligt, säger tyvärr mycket om bristerna i deras kompetens.
Citera
2020-12-17, 18:45
Medlem
ReedMes avatar
.
Senast redigerad av ReedMe 2020-12-17 kl. 18:51.
Citera
2020-12-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Når det gjelder en eventuell henleggelse, så er det flere enn Eld*en som har uttalt seg om dette, f.eks. Leif GW Pers*son, Finn Abrahams*en og John Christian Grøtt*um.

https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-saken-blir-henlagt/72447285

Sitater fra Leif GW Pers*son:

"- Når det ikke har tålt juridisk utprøving, finnes det en betydelig risiko for at denne etterforskningen munner ut i et stort spørsmålstegn.

Det sier den svenske kriminologen og forfatteren Leif GW Pers*son til Dagbladet.

- Verre slutt finnes ikke

Han er ikke overrasket over løslatelsen.

- Det var ikke helt uventet. I Sverige hadde han nok ikke blitt pågrepet."

"Han understreker at han ikke har detaljkunnskap om norsk straffe- og prosessrett, men tror likhetene mellom Norge og Sverige er større enn forskjellene. Nå frykter han at saken blir henlagt.

- At man ikke kommer til noen avslutning. Til slutt blir etterforskningen avsluttet, kvinnen er fremdeles savnet, og det blir opp til alle og enhver å ta stilling til om de mener Hagen eller en annen sto bak. Det er synd. En verre slutt enn det finnes ikke."

GW har selvsagt rett i dette.
Nå gjøres det et poeng av at norske advokater ikke har uttalt seg i denne saken. Jeg vil tro dette har å gjøre med etikk. Er det vanlig at advokater uttaler seg om saker under etterforskning, saker hvor de ikke har en forsvarerrolle?
Jeg vet ikke, kan ikke huske at det har forekommet.
Citera
2020-12-17, 19:10
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Om det skulle vara så att barnen är delaktiga på något sätt, skulle det ju innebära en nu helt
söndertrasad familj som haft tvivelaktig moral sedan lång tid tillbaka.
Om det är så att de skyddar TH (om han är delaktig) med vilseledning måste man fråga om de har känslor för sin egen mor - och om det beror på rädsla att förlora arv efter TH om de inte skyddar honom.

Det bästa för dem (framtiden) hade ju varit att förhålla sig neutralt, särskilt om de faktiskt inte vet något.

Jag har hittills ingen anledning att tro att TH står bakom.
Men tycker det är anmärkningsvärt att sonen först inte mindes vad han och hans mamma
pratat om, pga "haft en dåligt natt". Han kanske inte visste något men tog det säkra före det osäkra,
rädd att säga fel eller missuppfattas?
Skulle det finnas något där som kan ifrågasättas med tanke på alibi, måste man ju ifrågasätta AH:s samtal med löneansvarig också, vid en tidpunkt då TH bevisligen befann sig på sin arbetsplats.

Visst finns det frågor att ställa.
Man får begynne i andre enden, se hvem som gir TH alibi og hva som har pågått i huset. Hvordan han gikk rundt i huset med sko uten å avsette skoavtrykk, surret med anrop og ikke avsatte fingeravtrykk på trusselbrev og konvolutt.

Hvis man tenker seg at ingen av barna har alibi for dagen, og at de bisto sin far med å løse et eksistensielt problem, hvordan ser det ut da? Hadde de hatt mulighet til dette ut fra hvilke opplysninger som finnes?

Hvis svaret er ja, må man gå løs på alibiene deres. Hvis alibiene hadde vært 100% umulig å ordne ved hjelp av digital manipulasjon, forfalskninger, moderne teknologi, opprettelser av bankkonti og mobilabonnement ect. forberedt i årevis, ja da kan man utelukke de.

Klageskrivet fra datteren vitner om en söndertrasad familj fra barna var små. All sympati lå hos faren, null sympati for n..... , død som politiet planmessig fikk skylden for. Man kan ikke lukke øynene for en slik løsning bare fordi man synes den er grotesk.
Citera
2020-12-17, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
GW har selvsagt rett i dette.
Nå gjøres det et poeng av at norske advokater ikke har uttalt seg i denne saken. Jeg vil tro dette har å gjøre med etikk. Er det vanlig at advokater uttaler seg om saker under etterforskning, saker hvor de ikke har en forsvarerrolle?
Jeg vet ikke, kan ikke huske at det har forekommet.

Så det du mener å si er at du vedkjenner at Elden har en skjult forsvarerrolle?
At Svein har brukt sin bror til å få han til å uttale seg?
Når det gjelder GW, så er dette en gammel artikkel som Havhest har linket til. Mye som ikke var kommet fram på dette tidspunktet, bl.a. det vi vet fra dagbøkene, og NRK-intervjuet der TH satt å løy. I dag ville nok GW ha uttalt seg helt annerledes.
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-12-17 kl. 20:32.
Citera
2020-12-17, 19:54
Medlem
Citat:

Jag menar att om min mamma försvann, skulle jag tillbringa minst en dag med att försöka komma ihåg
hur hennes sista ord var ...om det fanns något tecken på något avvikande... oavsett, eller just därför om jag sovit dåligt då vi hade pratats vid senast.
Om sedan polisen frågade mig skulle jag kunna ge ett svar, inte invänta tiden.
Citera
2020-12-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
En begravelsesbil ville absolutt vekket oppmerksomhet, på linje med ambulanse, politi- og brannbil.

Jeg tror bilen 0856 ble lastet med liket av AE, som ble kjørt av gårde en gang etter 1007. Overvåkingskameraet på Hjelpemiddelsentralen var bevegelsesstyrt, og viste dessuten bare gangveien ved andebrygga.

Edit: Luktmessig ville nok en likbil vært fornuftig å bruke, men...

Om den bilen har med seg AE så er sønnen med på dette eller hva mener du?
Citera
2020-12-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om han blir väckt abrupt och samtalet är kort, och om han sen somnar snabbt igen, så är det fysiologiskt möjligt att glömma delar eller det mesta av samtalet.

Om han hade varit skyldig till nånting och ljugit, så skulle han förstås ha kommit med en oförvitlig redogörelse över samtalet.

Att norska polisen finner hans dåliga minne misstänkeligt, säger tyvärr mycket om bristerna i deras kompetens.
Kan vara så att du har rätt.
Men om ens mamma är spårlöst försvunnen skulle mitt samvete över att ha varit avvisande när mamma ringde komma i andra hand. I allvarets stund hade jag blivit desperat och sagt till polisen direkt att jag varit sur, varit trött, därför haft svårt med minnet ..och försökt komma ihåg vad samtalet förmodligen kan ha handlat om. Han är inte 13 år.
Ja jag lämnar det ...
Kan funnits något som han själv inte förstått (händelse, någon persons uttalande etc) som fanns i bakhuvudet, så tänkte jag - som gjorde att han ville tänka över sitt svar först ...
Senast redigerad av Moschata 2020-12-17 kl. 22:33.
Citera
2020-12-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Jeg tror ikke teh snakket med moren. Han ble orientert om at operasjonen var utført.

Skulle ett dråp ha kunna ske tiden mellan samtal med löneansvarig och tills dess TH gått till sin bil för att åka till arbetet?
Då må han haft tid med att tvätta av sig, byta kläder också, osv.
Senast redigerad av Moschata 2020-12-17 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in