2020-12-17, 16:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
LW:s psykiska mående förändrades under våren 2018, vid det aktuella tillfället hade LW för avsikt att bryta sin relation med MGM.

Flera person vilka mycket väl kände LW har tidigare berättat om hur LW:s psykiska mående försämrades märkbart under våren 2018.

Den 9:e Maj 2018 besökte LW sin allra närmaste och bästa vän, besöket ägde rum på kvällen strax efter klockan 20:00-tiden, det var i samband med detta besöket som LW berättade för sin vän och enligt citat: "Nu har det skurit sig riktigt rejält mellan mig och MGM" slut citat /

Enligt ovan skrivet, det var också, i samband med det då aktuella besöket som LW hade med sig sina privata dagboksanteckningar.

MGM hade vid ett aktuellt tillfälle då MGM samtalade med sin geocaching-kamrat JG deklarerat för denne om hur och på vilket sätt man kan undvika att bli avlyssnad samt spårad genom sin telefon.

Flera personer som kände LW mycket väl har berättat om hur MGM riktat hotelser mot LW.

Polisinspektören T*mas A*o gällande den 11:e och 12:e Maj 2018.

Polisassistenten R*kard Paulss*n gällande den 11:e och 12:e Maj 2018.

P*r Mor*zen gällande den 11:e och 12:e Maj 2018.

J*ni Oikar*nen och U*f P*dersen så som P*trik Anderss*n och C*cilia F*rslund samt An*tte Str*m ... har samtliga berättat att de samtalat med MGM vilken då berättat om att det var LW som hade hittats avliden bakom bullerplanket den 19 Maj 2018, detta innan polisen hade kunnat identifiera den avlidna kvinnan som LW.

Var hittar jag förhören med Lenas bästa vän? Jag vill läsa mer om deras samtal den kvällen eller kan du dela mer information? I fall du inte minns var det finns i FUP.
Citera
2020-12-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
De insåg till sist att L aldrig skulle lämnat paret ifred. Motivet står att se i offrets sätt att vara

Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Anser du att Stefan är utan skuld?
Vad jag anser eller inte är egentligen inte särskilt viktigt. Det överlåter jag till HR att avgöra.
Citera
2020-12-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tingsrättens dom, bilaga 1, s.38:
"På morgonen den 15 maj 2018, efter att han hade googlat på barnspärr, tittade han in på svt.se."
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Vad sysslar du med? Jag vill inte bli citerad av någon som klipper av stycken så att sammanhanget försvinner!!! Inte OK!!!
Citera
2020-12-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man tycker att gränsen för "elakhet" är nådd, då lämnar man.
Du utgår i 100% i dina inlägg från Lena. Att Lena borde si, Lena borde så...

Det finns många exempel på otrohesaffärer där den otrogna partnern lämnar sitt äktenskap/förhållande med den som han/hon är otrogen med. Du utgår från att alla otrohetsaffärer är endast på lek.

Och om vi nu ska utgår från din ståndpunkt, att älskaren/älskarinnan aldrig har något att vinna på affären, då får man väl lägga skulden på den som är otrogen och VET med sig att det aldrig kan bli något annat. Det är väl en fruktansvärd behandling av människor. Det blir ju två offer, för bara sitt eget nöjes skull! Om man nu ser till barnen i den här affären, så är det två av hans egna bar också som får lida.

Och nu har den egoistiska affären lett till att en mamma har fått avsluta sitt liv alldeles för tidigt och tre barn blivit moderslösa.

Vem ska man anklaga?
Den som körde ett dubbelspel för sitt eget nöjes skull.

Det handlade inte om överlevnad, det handlade inte om stora vinster, det handlade om något så futtigt att själv få göra något "kul". Ta sig friheter och skita i att andra mådde dåligt av det.
Han ville avsluta detta med L. Vi kan va vänner sa han. Hon lämnade inte honom ifred.Därför skedde mordet. Tror jag. Hon blev varnad många gånger, men tog det ej på allvar. Kanske hade hon behövt läggas in på psykiatrisk klinik pga sitt självskadebeteende. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2020-12-17, 17:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Han ville avsluta detta med L. Vi kan va vänner sa han. Hon lämnade inte honom ifred.Därför skedde mordet. Tror jag. Hon blev varnad många gånger, men tog det ej på allvar. Kanske hade hon behövt läggas in på psykiatrisk klinik pga sitt självskadebeteende. Som man bäddar får man ligga.

LW sökte hjälp till slut men fick besked om att hon skulle få vänta drygt ett år. Men om ett år lever inte jag längre eller något liknande ska hon då ha sagt.
Citera
2020-12-17, 17:23
Medlem
Citat:
Tyckte han om att renovera badrum så till den grad att han gjorde det gratis och av egen fri vilja? Det står ju att han föreslår att göra det när hon jobbar o att han sen i så fall lämnar hennes ingångsnyckel i hennes postlåda. Tror hon ville nosa på honom under tiden dock....💄trots att hon var bajstrasan.

Vad gör man inte för nära vänner och de hade varit mer än så under lång tid. Klart han ville jobba medan läckerbiten var borta, det blir enklare om man ska fiffla med något.
Citera
2020-12-17, 17:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nu handlar det inte om ha konstiga tankar i sitt liv, utan det handlar om vad dessa tankar (hjälteinsatsen) står för. Då kopplat till mordet.

T ex är det konstiga tankar att utplåna sin familj för att modern är deprimerad. Mycket konstiga tankar. Här pratar vi om två friska små barn.

Konstiga tankar att önska på att båda (!) piloterna blir så sjuka att han kan bli hjälten för att rädda människor. Då inte för att hjälpa dom utan för att själv bli hjälte!

Nu kopplar utredningen ihop den senare historien med vad SD pysslar med i skogen, den där natten 11-12 maj. För visst, kanske SD har haft liknande drömmar om att få spela hjälte, det tvivlar jag inte på. Det är sådant han har pysslat med förut.

Men här är åklagarens teori att SD inte är ute den andra gången på natten för att jaga rånare, utan han är ute för att jaga sitt eget offer. Och jag misstänker att man tror att historien är påhittad för stunden, just för att klara av att förklara vad han är där ute och gör.

För en verklig hjälte lämnar väl inte sina barn ensamma i huset, sovandes och ännu värre; lämnar Lena ensam ute i natten med dessa rånare precis på det ställe de skulle ha träffats. Var det inte kvinnor han ville rädda? Men Lena blir ensam lämnad och skulle ju potentiellt kunnat bli överfallen (om man utgår från hans version). Vilken hjälteinsats!

Det håller inte och det är det som polisen och åklagaren vill peka på.
Hans historier blottar hans avsaknad av empati och det blottar hans lögner.

Dessa två ingredienser i hans personlighet har mycket stor betydelse för att belysa att han är den skyldige.
Du beskriver det så väl. För det handlar om att se de önskningar han uttrycker med hur han i övrigt resonerar och agerar; den sociala mask han tar på sig till vardags, tidigare problemlösningar på livssituationer utom kontroll och den sanna drivkraften hos hjälparsidan med fokus på prestation i en strävan efter att få bli oumbärlig och beundrad av omgivningen. Delvis påminner han mycket om en pojke i tidiga tonåren där känslolivet fortfarande är omoget med en empati under utveckling.
Citat:
MT: Ja tack för ordet (fnissar till) ehh det är sån jag är, det är så enkelt, jag har gjort
omprioritering jättemånga gånger för och hålla koll på, skumma företeelser i kvarteret eller på
andra platser, jag älskar sånt, jag njuter sånt, jag skulle kanske egentligen ha blivit polis och
fått göra det på riktig1, ehh jag njöt i den stunden, när jag hade tänkt att ja men nu får jag dra
upp och hålla lite koll och, kanske till och med tänkte jag att hoppas det är ligister,
hoppas jag
får ehh, bli hjälte, precis som när jag sätter mej i ett flygplan så hoppas jag att båda piloterna
ska bli svårt sjuka så jag kan få bli, hjälte, dom flyger inte när jag åker (ohörbart)
BFL: Så det tar överhand i förhållande till om dina barn vaknar?
MT: Ja det är väl inte helt rationellt, men, jaa och skulle det kunna vara så att jag kan få spela
en avgörande (ohörbart) ehh avgörande roll, att jag kan stoppa nånting otrevligt och hända
däruppe, ja det kan jag rättfärdiga.[/i]"
Tonåringen i honom som söker spänning i den grå vardagen fnissar till igen.

Veckorna innan mordet är han tydligt pressad från alla håll, försvaren är på väg att rämna och i chatt ses han regrediera beträffande ansvar för barnen och i vuxensamtal med HD. Han bemöter HD stelbent och fullständigt befriat från inkännande. Chattandet med LW visar omvänt på övervägande tålamod om än korthuggna svar och känslomässig distans. Trots loggradering, hånfulla kommentarer och fortsatta hot.

Spekulerar: den 11 maj är han ute efter att göra allvar av sina långtgående planer och beger sig till skogs efter en chatt med en manlig geocachare som drar ut på tiden. Han får bråttom ut, klockan är närmare midnatt när chatten avslutas.
Men i sitt stressade tillstånd går någonting snett; modet sviker honom. Det har skämtats om mållgor här, men tänk om det är så enkelt som att de tre mörka skuggorna; stillastående, tysta, könlösa och konturlösa, endast avspeglar de egna demonerna. Hans psyke står nu inför ett vägval där delpersonligheten, som utgörs av hjälten, tillåts vinna över förgöraren. Gillrande av en fälla som han beskyller förföljarna för, syftar egentligen på honom själv och den fälla han gillrat åt LW. Och när han springer hemåt så flyr han från sitt eget mörker. Han tänker till och med att han måste stoppa LW från att gå dit.
Citera
2020-12-17, 17:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han kanadensiske översren hade väl DNA mot sig och det var nåt med skorna va men det är ett hyllat förhör. Det satt långt inne.
Rekommenderas att lyssna/titta på. Det är väl där han till slut säger ”Do you have a map?”

https://youtu.be/bsLbDzkIy3A

Ja det gällde att hålla SD hela tiden påmind om vad han gjort och inte gjort och vad som var galet med hans vittnesmål.

Sen kör han ju SD:s ABC när han i fortsättningen med de kvinnliga fhl påpekar gång på gång hur han blivit manipulerad av PS och JR.
De gör en god insats också men då har SD redan lagt upp sin taktik och strategi eller vad man ska kalla det. När han vet att hans DNA inte finns på platsen så är detta en söndagspromenad i förhören.

Jag har inte läst förhören i fortsättningen riktigt med de rätta glasögonen, så jag har svårt att uttala mig om vilken taktik de kör och om de är framgångsrika eller inte. Men är det inte genomgående kvinnliga förhörsledare sedan? Kan det ha varit uttänkt?

Jag vet att SD vid något tillfälle sa till JG att den "snygga" och så ett namn. Har för mig (gissar) att det var när han hade gjort rekonstruktionsresan i bilen i området där han skulle visa var han cyklat. Haha, ja, det var ju ganska meningslöst. För det kunde ju ha varit så gott som var som helst. Eller ingenstans. Men snygg var hon som satt bak i bilen med SD!

Det är kanske en fingervisning hur SD kände sig, om han kände sig manipulerad av PS och JR. Att han kände att det inte gick att lura dom, och att han inte kunde slingra sig ur det hela genom att slir ännu mer på sanningen.

Nu ska ju åklagaren även visa att det som SD påstod i TR; att han blivit manipulerad att "hitta på " att han varit ute och cyklat mordnatten, inte stämmer. De har kollat igenom förhören och det stämmer helt enkelt inte.

Jag tycker mig ha lagt märke till att SD kör den stilen; då även i TR, att han påstår något som man kan ha svårt att kolla upp där och då, utan kräver mer arbete, typ det här påståendet. Han är inte ärlig och kör med fula kort, som ibland kan vara svåra att tackla.

När det gäller Russell Williams, tror jag mig minnas att det var hans stövlar som avslöjade honom just i det förhöret.

Man hade ju avtryck från en sula där han parkerat sin bil på ett fält utanför ett av offrens hus. Just de stövlarna hade han (fräckt nog, likt SD) på sig när han blev kallad till förhör (pga av att han hade de däck som påträffats på fältet). Förhörsledaren ber honom artigt om han får kolla skorna, vilket Russell går med på. Jag vet inte, men tror att han i det här läget har rätt att lämna förhöret när han vill. Han är ännu inte misstänkt.

Här är han ertappad, med samma skoavtryck. Men att han ska erkänna, och visa var kroppen ligger är inte givet. Många mördare har blivit överbevisade, men nekar ändå. Vägrar att visa var kroppen är och vägrar att berätta något mer.

På det viset lyckades den skickliga förhörsledaren. Han visade respekt, var artig och lyssnade extremt noga. Hans strategi lyckades och allt, precis allt erkändes. De fick alla hemliga gömmor för dokument och kvinnliga underkläder och familjen fick veta var kroppen fanns.

Även där Vad hade han att vinna på att erkänna? Det är väl där som det är viktigt att luska fram var den ömma punkten ligger. I hans fall var det hans fru, hennes nya hus och kanske det som förhörsledaren tryckte på; att han inte ville verkar vara en kallblodig psykopat som inte gav familjen berättelsen vad som hände deras dotter/syster och den begravning de behövde för att kunna sörja.

Vad är SDs ömma punkter?
Citera
2020-12-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vad gör man inte för nära vänner och de hade varit mer än så under lång tid. Klart han ville jobba medan läckerbiten var borta, det blir enklare om man ska fiffla med något.
Hon hotade kanske honom annars? Skvallra för frun?
Citera
2020-12-17, 18:10
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Jag har inte läst förhören i fortsättningen riktigt med de rätta glasögonen, så jag har svårt att uttala mig om vilken taktik de kör och om de är framgångsrika eller inte. Men är det inte genomgående kvinnliga förhörsledare sedan? Kan det ha varit uttänkt?

Jag vet att SD vid något tillfälle sa till JG att den "snygga" och så ett namn. Har för mig (gissar) att det var när han hade gjort rekonstruktionsresan i bilen i området där han skulle visa var han cyklat. Haha, ja, det var ju ganska meningslöst. För det kunde ju ha varit så gott som var som helst. Eller ingenstans. Men snygg var hon som satt bak i bilen med SD!

Det är kanske en fingervisning hur SD kände sig, om han kände sig manipulerad av PS och JR. Att han kände att det inte gick att lura dom, och att han inte kunde slingra sig ur det hela genom att slir ännu mer på sanningen.

Nu ska ju åklagaren även visa att det som SD påstod i TR; att han blivit manipulerad att "hitta på " att han varit ute och cyklat mordnatten, inte stämmer. De har kollat igenom förhören och det stämmer helt enkelt inte.

Jag tycker mig ha lagt märke till att SD kör den stilen; då även i TR, att han påstår något som man kan ha svårt att kolla upp där och då, utan kräver mer arbete, typ det här påståendet. Han är inte ärlig och kör med fula kort, som ibland kan vara svåra att tackla.

När det gäller Russell Williams, tror jag mig minnas att det var hans stövlar som avslöjade honom just i det förhöret.

Man hade ju avtryck från en sula där han parkerat sin bil på ett fält utanför ett av offrens hus. Just de stövlarna hade han (fräckt nog, likt SD) på sig när han blev kallad till förhör (pga av att han hade de däck som påträffats på fältet). Förhörsledaren ber honom artigt om han får kolla skorna, vilket Russell går med på. Jag vet inte, men tror att han i det här läget har rätt att lämna förhöret när han vill. Han är ännu inte misstänkt.

Här är han ertappad, med samma skoavtryck. Men att han ska erkänna, och visa var kroppen ligger är inte givet. Många mördare har blivit överbevisade, men nekar ändå. Vägrar att visa var kroppen är och vägrar att berätta något mer.

På det viset lyckades den skickliga förhörsledaren. Han visade respekt, var artig och lyssnade extremt noga. Hans strategi lyckades och allt, precis allt erkändes. De fick alla hemliga gömmor för dokument och kvinnliga underkläder och familjen fick veta var kroppen fanns.

Även där Vad hade han att vinna på att erkänna? Det är väl där som det är viktigt att luska fram var den ömma punkten ligger. I hans fall var det hans fru, hennes nya hus och kanske det som förhörsledaren tryckte på; att han inte ville verkar vara en kallblodig psykopat som inte gav familjen berättelsen vad som hände deras dotter/syster och den begravning de behövde för att kunna sörja.

Vad är SDs ömma punkter?

Om han sett till att bygga en stålrustning runt sitt innersta under hela sitt liv, blir det nog väldigt svårt att finna hans ömma punkter.

Något har gjort att han har ett sånt enormt prestations- och hjältekomplex, att han är dryg och nedsättande mot andra, växlar i humöret och blir en elak diktator som de närmaste ska lyda blint t o m hans vän JG råkar ut för hans verbala kränkningar. Det är inte underligt att människor blir psykiskt nedbrutna av hans beteende.

Varför kunde han inte be om hjälp när han hade snärjt in sig i otrohetslögnerna och Lena pressade honom? Visste hon något mer om honom som absolut inte fick komma ut?

Han har varit självuppoffrande när han tog hand om en apatisk fru, två barn och renoverade hus samtidigt som han arbetade heltid. Kanske han kom in i en ond cirkel som han inte kunde ta sig ur för att han inte kan prata med någon om sina innersta tankar? Hans ömma punkt kanske är att han saknat en nära kontakt med sin mamma sen han var liten? Därför umgås han mer med HD:s föräldrar? Jag kan inte glömma att pappan berättade i förhör att han inte hade träffat sin son på ca 1 1/2 år. Det säger en del om att det kanske inte råder särskilt mycket värme i familjen?

Har någon bemödat sig med att mera grundligt frågat honom om hur han känt sig innerst inne genom livet innan mordet på Lena skedde? När jag läser P7, förhör och hans GC-loggningar skönjas bara en fasad. Endast ett par GC-inlägg ser ut att vara skrivet som att han menar vad han skriver - bl a det till Lena då hon höll sitt första event.

SD behöver nog vara ärlig mot sig med egen rannsakan och reflektera över sin del av verkligheten när allt blev så fel och inget blev så bra som han trodde.

Lena placerades på mage och det antyder att han inte klarade av att se hennes krossade ansikte, men bilden måste ju ha fastnat på hans näthinna och det kan förklara varför SD får blodsmak i munnen och måste skriva om granar som anfaller, bromsar som mosas o s v. Han ser Lenas blodiga ansikte framför sig hela tiden?
Citera
2020-12-17, 18:23
Medlem
Citat:

Vad är SDs ömma punkter?

Jag skulle tro att han vill bli godkänd i sin pappa och mammas ögon.
Som jag minns ur fupen
Huset Stefan och Hanna köpt, var inget att ha enligt pappan
När det gällde simning så var vinst inget värt, det berodde på att motståndet var för klent
Föräldrarna har inget intresse av Stefans familjeliv eller hans livsuppgift, jaga burkar.
Ändå ska Stefan enligt syskonen varit föräldrarnas favorit?
Trasig barndom, utan känslor och bekräftelse.
Citera
2020-12-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hade SD gjort något enstaka snedsteg kanske han skulle känt kval men nu var det en dj-igt lång relation han startade när han sökte upp LW. Han sket totalt i sin tant under alla år. Glöm inte heller vem som skulle bli nytt sällskap efter LW och HD!

Varför kallas HD för TG? Tant Gredelin?
Jag skulle inte vara helt nöjd med det "smeknamnet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in