2020-12-16, 20:52
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Dum fråga kanske, men - när tror ni han dumpade kroppen? Använde han pappans bil?

Om vi antar att tågresan mot GBG var en skenmanöver för att dumpa kläder och andra tillhörigheter, är det inte lite märkligt att göra detta *före* man gör sig av med kroppen? Känns sekundärt, på något vis.

Jag kanske har missat något centralt här, då jag nämligen inte har följt nyhetsutvecklingen utan endast skumläst FUP. Upplys mig gärna.

Tack för avbrottet!
Han hade väl inte tillgång till en bil vid det tillfället kanske?

Jag tror han använde en av "kusinernas" bil. Mycket irriterande fall som troligtvis aldrig kommer bli löst till sitt fullo. Han är ju helt klart psykopat.
Citera
2020-12-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Han hade väl inte tillgång till en bil vid det tillfället kanske?

Jag tror han använde en av "kusinernas" bil. Mycket irriterande fall som troligtvis aldrig kommer bli löst till sitt fullo. Han är ju helt klart psykopat.

Ah, du har nog rätt. Han var ordentligt drivande i Tingsrätten trots överväldigande bevis. Ett erkännande sitter nog långt inne...
Citera
2020-12-16, 23:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, tror vi pratar bredvid varandra här. Om T blivit friad från misstankar och gått fri, då kan man man bevilja resning om man hittar bevis för motsatsen. Eller om man hittar bevis att han faktiskt är oskyldig trots domen på 18 år. Men man kan inte ansöka om resning för att få ett straff höjt från 18 år till livstid. Det har ju med överklagan att göra (vilket inte beviljades i Tishkos fall), och inte med resning.
Det finns inga som helst procesrättsliga hinder för en resning till men för en tiltalad som redan är dömd för brottet - man kan ju t ex tänka sig att nya fynd undanröjer de förmildrande omständigheter som den första domstolen baserat sin dom på. Så här står det i RB 58:3, st 1:

Sedan en dom i brottmål vunnit laga kraft, får resning beviljas till men för den tilltalade,

1. om något sådant förhållande, som avses i 2 §1 eller 3, förelegat och detta kan antas ha medverkat till att den tilltalade frikänts eller till att brottet hänförts under en väsentligt mildare straffbestämmelse än den som borde ha tillämpats, eller,
2. om det för brottet är föreskrivet fängelse i mer än ett år samt någon omständighet eller bevis, som inte tidigare har förebringats, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade dömts för brottet eller till att detta hänförts under en väsentligt strängare straffbestämmelse än den som tillämpats.

Det går alltså rent procesuellt att bevilja resning till men för den tilltalade också när det bara är straffmätningen som är tvistig. Samtidigt ska man ju obsevera att det ska röra sig om en väsentlig skillnad i straff - det duger inte att ansöka om resning för att en ny omständighet har dykt upp som gör att den dömde kan antas böra få fyra års fängelse i stället för tre och ett halvt.

Och jag har inte lyckats hitta något faktiskt rättsfall när det beviljats resning till men för den tilltalade och det enbart har varit straffmätningen som varit tvistig.
Citera
2020-12-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki112
Mitt första inlägg här som medlem, och jag hoppas jag gör rätt.!

Vart väldigt insatt i Wilma-fallet och både vart ute och sökt och även läst stort sett alla era inlägg här inne.
I början av året var jag och tjejen uppe i Uddevalla och sökte och gjorde då mer inriktat sök i ”dynamit backen” där fynd gjort tidigare.
Jag var tvungen att pinka så gick till ett par buskar för o pinka och när jag väl stod där så tyckte jag marken såg hyfsat ”nygrävd” ut, så jag sparkade lite i jorden och fick då fram lite plast, jag fortsatte att sparka undan jorden och tillslut hittade jag en vattenpipa i glas som var inlindad i plasten, den var i två delar då den fått en riktig hård smäll troligtvis. Då jag inte läst något om att de fått fram något mordvapen så kontaktade jag polis, för även en Pikéshorta för hästtjejer hittades i samma veva, polisen bemötte mig väldigt dåligt, och ville inte komma ut till platsen, och bad mig leta upp en patrull ifall jag ville överlämna det. Hittade en patrull och när jag väl överlämnade det, så blev de otrevliga och blev misstänksamma på mig och ställde en massa frågor. Tänkte om man skulle finkamma området igen vid dynamit backen?
Jag
Just precis. För du ska innte försöka "hjälpa" polisen i Ua, ex.vis med något som du Tror kan röra Wilmafallet.

För det är ett totalt slöseri med tid!
Ta med dig sällskapet en sväng till Kroppefjället i stället. Eller till ngt annat av 4-5 fjäll runt Ua.

Det är de anhöriga till Wilma du ska hjälpa.

Och svärmorsdrömmen T. sitter där han sitter - hur länge?!
Citera
2020-12-17, 10:07
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just precis. För du ska innte försöka "hjälpa" polisen i Ua, ex.vis med något som du Tror kan röra Wilmafallet.

För det är ett totalt slöseri med tid!
Ta med dig sällskapet en sväng till Kroppefjället i stället. Eller till ngt annat av 4-5 fjäll runt Ua.

Det är de anhöriga till Wilma du ska hjälpa.

Och svärmorsdrömmen T. sitter där han sitter - hur länge?!
Sköter han sig är han ute om 11 år så han blir nog kvar i 18, tror ju inte han kommer sköta sig precis..
Citera
2020-12-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Sköter han sig är han ute om 11 år så han blir nog kvar i 18, tror ju inte han kommer sköta sig precis..
Skall väl mycket till för att han inte skall komma ut efter 11 år. I så fall om han begår rena brott i slutet på straffet så att det blir förlängt p.g.a. det. Är väl på permission om sådär 6-7 år. Ger väl intervjuer till olika typer av brottsromantiserande media om något år eller så där man kommer kunna läsa om vilka mängder av beundrarpost han får. Förresten, går det inte att bränna allt sånt så han kan gå där och tro att ingen bryr sig? DET hade varit en riktig bredsida på kräket.
Citera
2020-12-17, 11:28
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Skall väl mycket till för att han inte skall komma ut efter 11 år. I så fall om han begår rena brott i slutet på straffet så att det blir förlängt p.g.a. det. Är väl på permission om sådär 6-7 år. Ger väl intervjuer till olika typer av brottsromantiserande media om något år eller så där man kommer kunna läsa om vilka mängder av beundrarpost han får. Förresten, går det inte att bränna allt sånt så han kan gå där och tro att ingen bryr sig? DET hade varit en riktig bredsida på kräket.
Söka arbete på postnord kanske 🤔
Vet inte hur det bedöms faktiskt men om han beter sig dåligt på samma sätt som för några månader sedan (muckat bråk med både intagna och anställda) så borde väl det påverka utgången?
Tror ärligt talat att han kommer göra om försöket med att kväva sig genom att svälja papper eller nåt..
Citera
2020-12-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Söka arbete på postnord kanske 🤔
Vet inte hur det bedöms faktiskt men om han beter sig dåligt på samma sätt som för några månader sedan (muckat bråk med både intagna och anställda) så borde väl det påverka utgången?
Tror ärligt talat att han kommer göra om försöket med att kväva sig genom att svälja papper eller nåt..
Tror jag också. Gör om självmordsförsök på något sätt som ingen kan räkna ut hur han kommer att göra.
Citera
2020-12-17, 14:12
Medlem
Webcomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen

Jag tycker ändå att vi måste försöka se människan bakom brottet och inte låta hatet ta över.
Citera
2020-12-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcomic
Jag tycker ändå att vi måste försöka se människan bakom brottet och inte låta hatet ta över.

Det är det vi gör. Och det är därför hatet tar över.
Citera
2020-12-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcomic
Hmmm... hur tänker du där? Det är en sak om T varit psykiskt sjuk, och kanske till och med varit under påverkan av en "allvarlig psykisk störning". Men det har han inte varit. Han har med berått mod dödat en flicka, huggit huvudet av henne samt forslat bort resten av kvarlevorna och vägrar att uttala sig i förhör, utom i slutförhöret. Människan bakom brottet?

Jag kan ha empati för sådana som Jo*akim Borgm*lm som VERKLIGEN var under psykos när han begick mordet på sin nyblivna sambo. Men att ens FÖRSÖKA förstå Ts handlingar, det går faktiskt inte. Lås in och släng nyckeln. Låt honom aldrig någonsin komma ut.
Citera
2020-12-17, 18:21
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hmmm... hur tänker du där? Det är en sak om T varit psykiskt sjuk, och kanske till och med varit under påverkan av en "allvarlig psykisk störning". Men det har han inte varit. Han har med berått mod dödat en flicka, huggit huvudet av henne samt forslat bort resten av kvarlevorna och vägrar att uttala sig i förhör, utom i slutförhöret. Människan bakom brottet?

Jag kan ha empati för sådana som Jo*akim Borgm*lm som VERKLIGEN var under psykos när han begick mordet på sin nyblivna sambo. Men att ens FÖRSÖKA förstå Ts handlingar, det går faktiskt inte. Lås in och släng nyckeln. Låt honom aldrig någonsin komma ut.
Ja precis! Dessutom attityden han har mot hennes familj framkallar inget annat än hat.
Usch 😑
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in