2020-12-17, 10:31
Medlem
Fritzholms avatar
Jag har hållit på och gjort sylta den senaste veckan efter eget recept men då undrar jag hur ställer ni er till sylta? Gör ni egen? Hur är den bästa syltan? Har nu blivit traumatiserade av syltapranks?
Jag brukar göra smörgåsar med sylta och dijon men jag blev aldrig utsatt för sylta förens jag kom upp i vuxen ålder och sökte upp det själv.
Citera
2020-12-17, 12:01
Avstängd
Kalvsylta
Citera
2020-12-17, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Kalvsylta

Har du något kul recept?
Citera
2020-12-17, 12:08
Medlem
Straals avatar
Kalvsylta är jättegott, men har bara ätit köpt.
Citera
2020-12-17, 12:26
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straal
Kalvsylta är jättegott, men har bara ätit köpt.
Jag brukar köpa kalvsylta emellanåt men nu blir det på gris eftersom det går att få tag i delar för schyst pris och det blir festligt på julbordet.
Citera
2020-12-17, 12:32
Medlem
LaScalas avatar
På ett häkte skulle serveras kalvsylta, potatis och rödbetor.
Kocken som var av utländsk härkomst tillredde maten som oftast kom som halvfabrikat och ställde ut brickorna som transporterades till avdelningarna.
De intagna frågade (som vanligt) "Är det gris?"
Persanlen hade svårt att svara, på tallrikarna låg en flytande sörja utbredd över potatisarna.
De gick till köket och frgade vad det var.
"Kalvsylta" sa kocken.
Han hade ställt in portionerna i micron som han brukade göra för att värma maten-.
Efter att blivit lugnade med att det inte var gris åt de intagna med god aptit.

Ett litet tips om ni vill variera er.
Senast redigerad av LaScala 2020-12-17 kl. 12:39.
Citera
2020-12-17, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzholm
Jag har hållit på och gjort sylta den senaste veckan efter eget recept men då undrar jag hur ställer ni er till sylta? Gör ni egen? Hur är den bästa syltan? Har nu blivit traumatiserade av syltapranks?
Jag brukar göra smörgåsar med sylta och dijon men jag blev aldrig utsatt för sylta förens jag kom upp i vuxen ålder och sökte upp det själv.

Sylta är läcker mat. Hemligheten är ju förstås den goda buljongen, så den får man inte fuska med.
Citera
2020-12-17, 14:07
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Sylta är läcker mat. Hemligheten är ju förstås den goda buljongen, så den får man inte fuska med.
Nädu årets sylta blir toppen här. Har haft ett fläsklägg, tre hjärtan, sex tungor och två fötter liggandes i kryddad saltlag under tre dygn sen har köttet fått hamna i påsar i sousviden på 75 grader i tre dygn. Sen ska allt hackas och åka ner i formar. Buljongen är den endast den vätska som köttet har släppt ifrån sig så den blir både saktik och lär stelna bra.
Citera
2020-12-17, 14:20
Avslutad
Citat:
Nädu årets sylta blir toppen här. Har haft ett fläsklägg, tre hjärtan, sex tungor och två fötter liggandes i kryddad saltlag under tre dygn sen har köttet fått hamna i påsar i sousviden på 75 grader i tre dygn. Sen ska allt hackas och åka ner i formar. Buljongen är den endast den vätska som köttet har släppt ifrån sig så den blir både saktik och lär stelna bra.

Ja buljong kommer från det kött man kokar. Eller var skulle annars buljong komma ifrån?

Men om du inte haft några ben, hudar, senor eller ligament i dina köttpåsar så har du inte kokt ut några gelatineringsämnen, och då kommer syltan inte att kunna stelna. Du kan kompensera det genom att tillsätta gelatinblad till buljongen (= vätskan ur köttet).
Citera
2020-12-17, 14:45
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ja buljong kommer från det kött man kokar. Eller var skulle annars buljong komma ifrån?

Men om du inte haft några ben, hudar, senor eller ligament i dina köttpåsar så har du inte kokt ut några gelatineringsämnen, och då kommer syltan inte att kunna stelna. Du kan kompensera det genom att tillsätta gelatinblad till buljongen (= vätskan ur köttet).
Nä två grisfötter ser till att det finns gitt om gelatin. Sen är det svål på fläsklägget och collagen bryts ner till gelatin redan vid 65 grader så efter tre dagar i 75 grader skulle det bli nog med gelatin för att stelna även om det inte fanns ben eller hud med.
Citera
2020-12-17, 16:28
Avslutad
Citat:
Nä två grisfötter ser till att det finns gitt om gelatin. Sen är det svål på fläsklägget och collagen bryts ner till gelatin redan vid 65 grader så efter tre dagar i 75 grader skulle det bli nog med gelatin för att stelna även om det inte fanns ben eller hud med.
Coolt och ordentligt gjort. Och hur smaksätts den här då? Klassiskt sydostindiska torrkryddor? Moderna färskkryddor?
Citera
2020-12-17, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
På ett häkte skulle serveras kalvsylta, potatis och rödbetor.
Kocken som var av utländsk härkomst tillredde maten som oftast kom som halvfabrikat och ställde ut brickorna som transporterades till avdelningarna.
De intagna frågade (som vanligt) "Är det gris?"
Persanlen hade svårt att svara, på tallrikarna låg en flytande sörja utbredd över potatisarna.
De gick till köket och frgade vad det var.
"Kalvsylta" sa kocken.
Han hade ställt in portionerna i micron som han brukade göra för att värma maten-.
Efter att blivit lugnade med att det inte var gris åt de intagna med god aptit.

Ett litet tips om ni vill variera er.

vid ett tillfälle sa jag till att jag var allergisk mot nötter och hon som satt i kassan i restaurangen sa till negwrn som jobbade svart. hans svar var att han fullständigt skiter i det. vi gick på en gång.

så är det är man har kriminella bottenskrap som utger sig för att vara kockar.

jag kan rekommendera macka med sylta och sedan en liten klick med hamburgerdressing på (efter träningen).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in