• 1
  • 2
2020-12-17, 18:30
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Coolt och ordentligt gjort. Och hur smakstts den hr d? Klassiskt sydostindiska torrkryddor? Moderna frskkryddor?
Det blev en improviserad kryddning. Lagerblad, kryddpeppar, nejlika, stjrnanis mm. Jag hllde kokande vatten ver kryddblandningen och hade i salt och lite salpeter s fick det bli lagen som kttet har legat och rimmat i. Tanken r att slutprodukten ska vara s kttig som mjligt och ska ha smak men inte spr av kryddor.
Citera
2020-12-17, 18:33
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
P ett hkte skulle serveras kalvsylta, potatis och rdbetor.
Kocken som var av utlndsk hrkomst tillredde maten som oftast kom som halvfabrikat och stllde ut brickorna som transporterades till avdelningarna.
De intagna frgade (som vanligt) "r det gris?"
Persanlen hade svrt att svara, p tallrikarna lg en flytande srja utbredd ver potatisarna.
De gick till kket och frgade vad det var.
"Kalvsylta" sa kocken.
Han hade stllt in portionerna i micron som han brukade gra fr att vrma maten-.
Efter att blivit lugnade med att det inte var gris t de intagna med god aptit.

Ett litet tips om ni vill variera er.
Det hr r en bra historia! Nrmaste jag kommer r att ha lagt kalvsylta p lite fr varmt rostat brd. Det blev som lapskojs utan moset men inget fel p smaken.
Citera
2021-03-28, 16:27
Medlem
En intressant variant av sylta r Amerikansk scrapple, det r i princip sylta, men p slutet rr man i mjl (de anvnder oftast majsmjl + bovetemjl), nr man sedan hller upp det i en form fr att stelna s fr man ngot som blir en blandning av sylta + blodpudding. Precis som blodpudding skall den allts sedan skivas och stekas

https://www.youtube.com/watch?v=YSq8NHhRAsY

https://honest-food.net/how-to-make-scrapple-recipe/
Citera
2022-11-22, 12:56
Medlem
Stormpiskares avatar
Hur vanligt r kalvsylta (eller sylta) i andra lnder?

Tnker, vi har ju till och med dpt enklare krogar till syltor. Och frr s serverade just vldigt enkla krogar sylta.

I dag r den enda charkprodukt Sverige har som r namnskyddad inom EU Falukorv. Borde inte kalvsylta ocks kunna platsa dr? Det finns fr vrigt ven rullsylta och bitsylta.

Tycker det r riktigt gott, med stark senap eller rdbetssallad p en smrgs.
Citera
2022-11-30, 07:43
Medlem
Brukar sjlv kpa okokt rullsylta. Den brukar vara "frdigkryddad", men d med en ganska hg andel kryddpeppar som jag inte ger mycket fr. Och salt, givetvis.

Men eftersom den ska kokas hemma kan man krydda p den rejlt med en nve svartpepparkorn, senapskorn, lagerblad osv efter eget tycke och smak. D fr man den som man vill ha den med ett minimum av arbetsinsats.
Citera
2022-11-30, 19:17
Medlem
Sladdarens avatar
Har alldrig gjort Sylta men det mste ju bli iaf bli otroligt gott relativt de kpta kan jag tnka mig men Bastutrsk pressylta r inte tokig med lite senap eller senap plus rdbetssallad och legymsallad p en smrgs, grna tunnbrd men vad som helst egentligen

Nt som vissa missar r att bryna eller bara vrma p lagomt skivad pressylta s den blir lite glansig i en stekpanna, smakerna vxer p s vis
Citera
2022-11-30, 19:34
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur vanligt r kalvsylta (eller sylta) i andra lnder?

Tnker, vi har ju till och med dpt enklare krogar till syltor. Och frr s serverade just vldigt enkla krogar sylta.

I dag r den enda charkprodukt Sverige har som r namnskyddad inom EU Falukorv. Borde inte kalvsylta ocks kunna platsa dr? Det finns fr vrigt ven rullsylta och bitsylta.

Tycker det r riktigt gott, med stark senap eller rdbetssallad p en smrgs.

Sylta r vanligt i nstan hela vrlden i lite olika former, vilket r ganska logiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Head_cheese
Citera
2022-12-01, 02:14
Medlem
Hade ltt gjort kalvsylta om jag enkelt o billigt kommit ver det som behvs (uppvxt med hemlagad), dock ogillar jag pressylta.
Ser ingen mening o gra fuskvarianter, d kper jag hellre frdigt.
Citera
2022-12-01, 04:12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Sylta r vanligt i nstan hela vrlden i lite olika former, vilket r ganska logiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Head_cheese
Ah, tack!

Men har ngot land dmt simpla krogar efter rtten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in