• 1
  • 2
2020-12-17, 18:30
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Coolt och ordentligt gjort. Och hur smaksätts den här då? Klassiskt sydostindiska torrkryddor? Moderna färskkryddor?
Det blev en improviserad kryddning. Lagerblad, kryddpeppar, nejlika, stjärnanis mm. Jag hällde kokande vatten över kryddblandningen och hade i salt och lite salpeter så fick det bli lagen som köttet har legat och rimmat i. Tanken är att slutprodukten ska vara så köttig som möjligt och ska ha smak men inte spår av kryddor.
Citera
2020-12-17, 18:33
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
På ett häkte skulle serveras kalvsylta, potatis och rödbetor.
Kocken som var av utländsk härkomst tillredde maten som oftast kom som halvfabrikat och ställde ut brickorna som transporterades till avdelningarna.
De intagna frågade (som vanligt) "Är det gris?"
Persanlen hade svårt att svara, på tallrikarna låg en flytande sörja utbredd över potatisarna.
De gick till köket och frgade vad det var.
"Kalvsylta" sa kocken.
Han hade ställt in portionerna i micron som han brukade göra för att värma maten-.
Efter att blivit lugnade med att det inte var gris åt de intagna med god aptit.

Ett litet tips om ni vill variera er.
Det här är en bra historia! Närmaste jag kommer är att ha lagt kalvsylta på lite för varmt rostat bröd. Det blev som lapskojs utan moset men inget fel på smaken.
Citera
2021-03-28, 16:27
Avstängd
En intressant variant av sylta är Amerikansk scrapple, det är i princip sylta, men på slutet rör man i mjöl (de använder oftast majsmjöl + bovetemjöl), när man sedan häller upp det i en form för att stelna så får man något som blir en blandning av sylta + blodpudding. Precis som blodpudding skall den alltså sedan skivas och stekas

https://www.youtube.com/watch?v=YSq8NHhRAsY

https://honest-food.net/how-to-make-scrapple-recipe/
Citera
2022-11-22, 12:56
Medlem
Stormpiskares avatar
Hur vanligt är kalvsylta (eller sylta) i andra länder?

Tänker, vi har ju till och med döpt enklare krogar till syltor. Och förr så serverade just väldigt enkla krogar sylta.

I dag är den enda charkprodukt Sverige har som är namnskyddad inom EU Falukorv. Borde inte kalvsylta också kunna platsa där? Det finns för övrigt även rullsylta och bitsylta.

Tycker det är riktigt gott, med stark senap eller rödbetssallad på en smörgås.
Citera
2022-11-30, 07:43
Medlem
Brukar själv köpa okokt rullsylta. Den brukar vara "färdigkryddad", men då med en ganska hög andel kryddpeppar som jag inte ger mycket för. Och salt, givetvis.

Men eftersom den ska kokas hemma kan man krydda på den rejält med en näve svartpepparkorn, senapskorn, lagerblad osv efter eget tycke och smak. Då får man den som man vill ha den med ett minimum av arbetsinsats.
Citera
2022-11-30, 19:17
Medlem
Sladdarens avatar
Har alldrig gjort Sylta men det måste ju bli iaf bli otroligt gott relativt de köpta kan jag tänka mig men Bastuträsk pressylta är inte tokig med lite senap eller senap plus rödbetssallad och legymsallad på en smörgås, gärna tunnbröd men vad som helst egentligen

Nåt som vissa missar är att bryna eller bara värma på lagomt skivad pressylta så den blir lite glansig i en stekpanna, smakerna växer på så vis
Citera
2022-11-30, 19:34
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur vanligt är kalvsylta (eller sylta) i andra länder?

Tänker, vi har ju till och med döpt enklare krogar till syltor. Och förr så serverade just väldigt enkla krogar sylta.

I dag är den enda charkprodukt Sverige har som är namnskyddad inom EU Falukorv. Borde inte kalvsylta också kunna platsa där? Det finns för övrigt även rullsylta och bitsylta.

Tycker det är riktigt gott, med stark senap eller rödbetssallad på en smörgås.

Sylta är vanligt i nästan hela världen i lite olika former, vilket är ganska logiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Head_cheese
Citera
2022-12-01, 02:14
Medlem
Hade lätt gjort kalvsylta om jag enkelt o billigt kommit över det som behövs (uppväxt med hemlagad), dock ogillar jag pressylta.
Ser ingen mening o göra fuskvarianter, då köper jag hellre färdigt.
Citera
2022-12-01, 04:12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Sylta är vanligt i nästan hela världen i lite olika former, vilket är ganska logiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Head_cheese
Ah, tack!

Men har något land dömt simpla krogar efter rätten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in