2020-12-17, 11:34
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Mäta coronavirus i avloppssystemetet verkar vara ett bra sätt att fånga upp 100% brus. Att mängen/förändringshastigheten coronaviruset som man "mäter" på något sätt representanter smittspridningn är helt orimligt iaf.

Sitter antagligen en gäng understimulerade doktorander som ser sin chans att få en rubrik i aftonhoran.

Principiellt så är det en god idé, om man gör det vetenskapligt . Dvs testar på många platser och ofta. Men med tanke på siffrornas låga kvalité så är det säkert en halvmesyr...
Citera
2020-12-17, 11:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Skånes siffror, ingen minskning:

”• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 i Skåne sedan pandemins utbrott (17 dec): 48 651 (+2 078 sedan 16 dec)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på vårdavdelning (17 dec): 384 (+12 sedan 16 dec)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på intensivvårdsavdelning (17 dec): 38 (+7 sedan 16 dec)

OBS! Statistiken dras med en viss eftersläpning som regionen korrigerar efter hand vilket gör att vissa siffror verkar ologiska i förhållande till tidigare lägesbild.

• Antal avlidna med covid-19 i Skåne den 16 dec: 580 (+47 sedan 14 december 2020) Siffran uppdateras endast måndagar och onsdagar.”

svt.se
Citera
2020-12-17, 11:36
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
I Sthlm kan man vid symptom oftast få testet utkört samma dag, eller inom 1-2 dagar via taxi (Har flera bekanta som gjort så). Svaret kommer inom ett par dagar. Krya på dig 👍

Ja det är så det ska levereras. Som sagt är jag inte särskilt sjuk alls. Andra dagen nu med ont i kroppen, torr i halsen, huvudvärk, orkeslöshet osv. Alla dessa symptom är dock relativt milda. Hade inte ens stannat hemma om det inte vore för corona.
Citera
2020-12-17, 11:40
Medlem
sannes avatar
Sååå glad att FoHM pushade för sitt 0 scenario till höst (enstaka utbrott som skulle hanteras genom smittskydden i varje region), som gjort att varje region och smittskydd har tagit egna initiativ och fått ny energi och kreativitet, istället för att vänta på kolossen FoHM. Där de fått flera dagar innan de fått införa nya lokala råd, Blekinge rundade och sen följde fler efter.

Nu gör regionerna hästjobb med organisera vaccinering av sin befolkning. Jag blir så glad! Bästa som hänt denna höst - att FoHM gick ut med scenario 0.

Citat:

REGIONEN BAD OM VACCINATIONSHJÄLP: 500 ANMÄLDA

Region Värmland har gått ut och bett om hjälp inför massvaccinationen mot covid.

Hittills har nästan 500 personer meddelat sitt intresse: sjuksköterskor, läkare, apotekare eller receptarier, vårdadministratörer och undersköterskor.

– Det är tuffa tider för hela samhället, men här ser vi ett fantastiskt exempel på medmänsklighet och en vilja att ställa upp för varandra. Det gör mig oerhört glad att över 500 vill hjälpa oss i hälso- och sjukvården och bidra i arbetet med vaccineringen, säger Lena Gjevert, hälso- och sjukvårdsdirektör, i ett pressmeddelande.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Citera
2020-12-17, 11:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man ska nog inte avfärda det helt. Det har korrellerat ganska bra med antal smittade tidigare. Men hundra gånger mer kan inte stämma. Jag misstänker att det kan bero på att råttor har smittats. Ifall de ligger och dör i kloakerna så kan det säkert ha en viss effekt då det finns gott om råttor i Göteborg.

Sant, man skall inte avfärda den metoden. Polisen använder sig av den för bl a för att kontrollera narkotika förekomsten
Citera
2020-12-17, 11:47
Medlem
Otroligs avatar
Intressant att IVA för Stockholm verkar på nedåtgående medan Skåne och Västra Götaland tycks ”explodera”. Detsamma tycks gälla för vårdavdelningsiffrorna.

Speciellt Skåne måste med facit i hand kommit undan extremt lindrigt i första vågen. Kring 75 inlagda då som mest på vårdavdelning och 372 nu utan att ha peakat.
Citera
2020-12-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
region Stockholm klagar på FoHM och anser dessa skyldiga att inte prognosera den 2:a vågen och dess effekt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOmMya/svenonius-vi-hanterar-konsekvenserna-av-sveriges-strategi

Tycker inte hon är den som mest ska kritisera som själv varit ansvarig för nedmontering i äldrevården i högsta grad genom att prioritera att utnyttja NPM till egna syften.
Problemet i Sveriges hantering är väl just detta. Regioner som kan skylla på kommuner (för äldreomsorgen), och FHM för dåliga prognoser, kommuner som skyller på Socialstyrelsen för dålig beredskap, Socialstyrelsen som skyller på regeringen, regeringen som skyller på regioner, FHM som skyller på kommunerna.

Dels blir inget gjort och dels tar ingen ansvar (bara när det går bra, då solar sig Löfvén och Tegnell i den utländska mediarapporteringen).

I slutändan är det regeringen som styr. De hade lätt kunnat se till så att regionerna tvingats hålla IVA kapacitet och beredskap över en viss miniminivå, att äldreomsorgen hade högra krav och liknande. De kunde också tidigt ha satt ihop en expertgrupp med FHM och Tegnell men även annan tillgänglig kunskap (typ Olsen, Elg, han Umeå professorn i Geriatrik, utländsk expertis etc). Istället kunde vi se klappträet Ygeman för några år sedan hånflinande svara på någon SD motion att det inte finns något behov av beredskapslager etc.

När det blir elbrist i Skåne nästa kalla vinter pga fler stängda kärnkraftverk och underutbyggda elnät kommer de också att frånsäga sig ansvaret (skylla på små elnätsägare och liknande) trots att det varnats konstant om problematiken (som Ygeman hånfullt slagit ner). Vi ser även samma sak när det gäller den skenande grova kriminaliteten. Alltid någon annans fel.
Citera
2020-12-17, 11:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRANK-Gollum
När jag går ned på lokala affären, konditoriet, gatan osv, så ser jag gamlingar överallt, utan masker, håller inte avstånd, är ute under den mest befolkade tiden på dagen, dem bryr sig inte. Är detta regeringens fel. Nej. Det är det inte.
Numera har allaSveriges invånare samma restriktioner att följa. Regeringen lättade på restriktionerna för 70+ om du inte minns det. Varför ska dessa människor agera annorlunda när inte övriga gör det? Ska ansvaret ligga på dem för att alla andra ska kunna få adekvat vård?
Citera
2020-12-17, 11:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det är fruktansvärt hur jäkla bökigt de gjort det att beställa hem ett enkelt test.
Först gick jag in på 1177, där får jag reda på att jag ska ladda ner 1177-appen. Väl i 1177-appen står det att jag behöver appen Alltid Öppet för att ladda ner en kod som jag sedan ska använda i 1177-appen. Dessutom behövdes verifiering och mobilt bank-ID.

Det vore ju ganska mycket enklarare om man bara kunde logga in i 1177 med mobilt bank-id och där beställa hem testet.

Jag gick igenom hela proceduren (som verkligen känns onödigt komplicerad), sedan tog nästan en vecka innan testet kom. Sedan när svaret kom stod det bara att något hade hänt med provet på labb/under transport och det gick inte att ge ett svar. Har en bekant som fick samma icke-svar, verkar vanligt?
Vid det laget kände jag mig frisk så jag släppte det. Känns verkligen super effektivt
Har bokat en anti-kropptest istället om några veckor. Får se om det går bättre.
Citera
2020-12-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
De allra flesta länder saknar resurser att testa alla som vill för Covid-19. All statistik som kommer från utanför I-länder ska tas med en stor nypa salt.

Dödsfall menar jag givetvis..
Citera
2020-12-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hörde du inte överläkaren på Aktuell för några dagar sen, hon sa att de måste ha ett antal IVA platser öppna pga att sjukdomen är snabb i sitt förlopp och man kan bli sämre väldigt snabbt.
Hon har varit med i TV Aktuellt många gånger, Karin tror jag hon heter. IVA läkare på SÖS Stockholm.

https://www.svtplay.se/video/28047262/aktuellt/aktuellt-14-dec-20-00-1?start=auto

Nej, jag har inte följt situationen så noggrant på sistone. Vaknade till verkligheten när jag hörde procentsatsen 101% häromdagen..

Tycker i och för sig att det låter bra att man inte fyller IVA till sista platsen - om man har möjlighet till det. Man vet ju aldrig när någon hamnar i en svår bilolycka etc. plus att Corona härjar nu värre än någonsin.

Tack för svaret!
Citera
2020-12-17, 12:18
Medlem
Skåne Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19

December
Datum- Antal
17:e - 384
16:e - 372
15:e - 346
14:e - 333
13:e -
12:e -
11:e - 281

Datan från: "Lägesbild för covid-19 i Skåne", rapportdagen.
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in