Citat:
Ursprungligen postat av
FreeTheSweed
Hehe. Bara det att skicka en fet atombomb mot stjärnan kanske kunde "misstolkas" 🙂
Misstolkas hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
ponly
Antag att en utomjordisk civilisation hållit jorden under regelbunden uppsikt under lång tid (10-tusentals år). På grund av vår ovanligt syrerika atmosfär, har de antagit att det kan uppstå en avancerad civilisation på jorden.
Är det då möjligt att de skulle ha upptäckt förändringar i atmosfären när jordbruket på jorden kom igång i stor skala och/eller när metallbearbetning och gruvhantering nått upp till en viss nivå?
Beror på hur långt de är ifrån oss. Vår atmosfär har varit en biosignatur i några miljarder år nu, men om de befinner sig bara några ljusår ifrån oss så kommer de kunna notera rätt mycket detaljer vad gäller jordens atmosfär, däremot kanske de inte kommer kunna dra alltför djupa slutsatser av den datan. Om de befinner sig ganska långt ifrån så kommer de i bästa fall bara kunna dra slutsatsen att det sannolikt finns liv här. Befinner de sig längre än 10 tusen ljusår så har ljuset inte nått dem än vad gäller de teknologiska förändringar som började med den neolitiska revolutionen tills idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Ja, det är som du säger, jag tog för givet att en dysonsfär är något som omsluter något. Jag fastnade vid "sfär" som finns i ordet dysonsfär. Men det är väl som du kanske menar att dysonsfärer inte behöver omsluta stjärnorna utan även kan menas vara konstruktioner som täcker mindre delar av stjärnor, fjärdedelar eller kanske bara tjugondelar av stjärnorna, hur konstigt det än låter.
Det finns ju olika artistiska illustrationer på hur dysonsfärer kan tänkas vara. De vanligaste är väl att dysonsfären täcker mer eller mindre hela stjärnan, medan andra illustrationer så täcker dysonsfärerna bara delvis av stjärnan, typ som denna:
https://earthsky.org/upl/2016/06/dyson_sphere_by_capnhack-cp.jpg
Oavsett vilket så skulle det kräva mer materia än vad vi har på jorden för att skapa en sådan dysonsfär. Och för den delen alla andra planeter i solsystemet tillsammans. Du får ha i åtanke att solens massa utgör 99.86% av all massa i solsystemet. Och solen är faktiskt ganska stor också, så det är absolut inte en enkel utmaning att täcka solen med en dysonsfär, även om det inte rör sig om en heltäckande dysonsfär. Vi skulle behöva färdas till flera andra solsystem för att därifrån utvinna massa för solceller för att använda kring vår sol. Mer realistiskt alternativ till dysonsfärer är dyson swarms, men även det är en tuff utmaning. Man måste också ha i åtanke den enorma mängden strålning ju närmare man kommer en stjärna, som inte bara är skadligt för organiskt liv utan även för maskiner/robotar osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Hur vet du att det är för mycket materia som krävs? Menar du att alla solsystem är snarlika vårt egna och att alla intelligenta civilisationer har samma begränsningar som vi har här hos oss?
Alla solsystem lyder under samma fysikens lagar som vårt solsystem följer. Medan det kanske skulle kunna vara möjligt att täcka en röd dvärg mmed en dysonsfär, så vore bara det en enorm utmaning, och liv är till att börja med mycket osannolikt kring röda dvärgar. I den utsträckningen det överhuvudtaget finns dysonsfärer så är de endast realistiska kring röda dvärgar, men med tanke på att röda dvärgar är de överlägset vanligaste stjärnorna av naturliga skäl, så borde vi ha hittat dysonsfärer vid det här laget kring någon röd dvärg, men så är inte fallet vilket enkelt förklaras av att liv är extremt sällsynt till att börja med och betydligt mer sällsynt att uppstå på en planet som kretsar kring en röd dvärg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
I mitt inledande inlägg så hade jag civilisationers kommunikation med övriga universum i åtanke och inte främst deras möjlighet till energiförsörjning. Gissar att persiennen jag nämnde varken behöver kisel eller solceller för att fungera som kommunikationsutrustning.
Varför skulle man annars bygga stora ringar runt en stjärna utan att få ut konstant och gratis energi i enorma mängder? Vore ju helt meningslöst och korkat om man inte får ut något viktigt av det. Särskilt med tanke på hur dyrt det är att bygga dysonsfärer.
Du verkar vara en ologisk människa...
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Och även om det hade handlat om energiförsörjning så är jag knappast säker på att dessa intelligenta varelser behöver just kisel och "solceller" för att ta åt sig av stjärnans energi. Det är att begränsa universums möjligheter lite väl mycket i min mening.
Vad ska man annars använda för material för att utvinna energi ifrån ljus? Obildad som jag är känner jag bara till silikon och grafen för det ändamålet, men jag är ingen expert på solceller, så du kanske kan upplysa mig med tanke på din universums möjligheter expertis?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Universum är extremt stort och vilka är vi att påstå att vi vet vilka hinder, intentioner och omständigheter andra civilisationer har runt om i universum? Jag tror inte vi ska luras av att titta oss blinda på vårt egna solsystem när vi försöker förstå oss på andra solsystem. Bara för att vi mest hittar smuts i vår egna bakficka så betyder det inte att alla andra bakfickor mest innehåller smuts.
Premisserna är att civilisationerna ligger långt före oss i teknologiska utvecklingen och har tillräckligt med material att jobba med. Låter det verkligen som orimliga premisser?
"Universum är stort" är inte ett giltigt argument. Det här argumentet är faktiskt populärt och används ofta till att "bevisa" existensen av utomjordiskt liv osv, men det är inte ett giltigt argument som sagt. Vi kan lika gärna vara helt ensamma i hela universum.
Att utomjordingar måste vara superavancerade osv är inte heller ett giltigt argument. I den utsträckningen som det finns utomjordingar så är majoriteten av dem teknologiskt underlägsna oss, om de nu ens har hjärnor eller något som motsvarar hjärnor.