2020-12-16, 16:32
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
xzogia blandar ihop statistik. Det går inte ner. Han kollar på fall enligt vilket datum dom har konstaterats, det kan man inte göra eftersom det är några dagar eftersläpning på dom. Dom siffrorna han räknar upp kommer att öka imorgon.

Denna vecka har man rapporterat 28511 fall hittills. Förra veckan låg man på 25910 fall vid samma tidpunkt.
Många bud nu.
Citera
2020-12-16, 16:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det kan ligga något i det. Kanske sänker det tröskelvärdet för hur många vi måste vaccinera innan vi uppnår flockimmunitet?
Troligen men stämmer in på det som mycket tidigt var uppe i den här tråden.
Att 5 dagar efter viruset informerades om från Kina så var man redan klar med hur strukturen såg ut.
Alltså man hade troligen känt till viruset betydligt tidigare.

Vi vet att det finns 7 corona virus

SARS
MERS
SARS-CoV-2
samt 4 som bara ger förkylning.

Min teori är att SARS-CoV-2 är ett gammalt som snurrat runt många år som förkylningsvirus och som muterade förra året till att bli mer värre och skapade pandemin.

Konspirationsteorier tror nog på att det muterade på labb i Kina.
Men jag tror mer på naturlig mutering via djur och speciellt efter att det blev känt att coronan muterar i minkar. Och att det verkade komma från Wuhan med sina djurmarknader.
Citera
2020-12-16, 16:43
Medlem
Andelen positiva PCR-test (17%) ökar igen (V50 vs V49), vi är i princip på samma nivå som i våras nu. Trenden tyder heller inte på någon avmattning vad gäller andelen positiva. Hoppet var snarare lite större den här gången.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Citera
2020-12-16, 16:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Att 5 dagar efter viruset informerades om från Kina så var man redan klar med hur strukturen såg ut.

SARS
MERS
SARS-CoV-2

Min teori är att SARS-CoV-2 är ett gammalt som snurrat runt många år som förkylningsvirus och som muterade förra året till att bli mer värre och skapade pandemin.

Men jag tror mer på naturlig mutering via djur och speciellt efter att det blev känt att coronan muterar i minkar. Och att det verkade komma från Wuhan med sina djurmarknader.

Ja kineserna är minst sagt opålitliga.

Jag har läst i början att Sars.Cov-2 cirkulerat runt i 3 olika stammar, en i Usa, en i Asien och Oceanien och en till som jag inte minns.
Citera
2020-12-16, 16:46
Medlem
Citat:

SARS
MERS
SARS-CoV-2

Jag tror att det var ett virus som man studerade på Wuhan Institute of Virology. De har satsat stort på att forska på Sarsliknande Coronavirus. Enligt studien som redovisas i den medicinska tidskriften the Lancet så hade de första fallen ingen som helst koppling till djurmarknaden i Wuhan.
Senast redigerad av Homes 2020-12-16 kl. 16:48.
Citera
2020-12-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Andelen positiva PCR-test (17%) ökar igen (V50 vs V49), vi är i princip på samma nivå som i våras nu. Trenden tyder heller inte på någon avmattning vad gäller andelen positiva. Hoppet var snarare lite större den här gången.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Stockholm har högre tal
Under vecka 50 har det analyserats 55 803 tester för pågående covid-19. Av dessa var 10 966** provsvar eller 20,0 procent positiva. Andelen positiva provsvar är högre än veckan före.
Dessutom
Under hela vecka 50 konstaterades 11 308 nya fall (+ 8 procent).
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/15-december-lagesrapport-om-covid-19/
Citera
2020-12-16, 16:49
Medlem
Citat:

SARS
MERS
SARS-CoV-2

Jag har en liknande teori, jag tror att viruset har snurrat i några år, men med ett långsiktigt R0<1 under somrarna och R0 strax över ett på vintern. Det har gett några utbrott och viss spridning med förkylning och kanske även en del dödsfall, men den långsamma spridningen gjorde nog att det aldrig uppmärksammades.

En mutation senare så fick man snabb spridning i Wuhan och ut mot världen. Ytterligare en mutation senare i Spanien så fick man ännu snabbare spridning. Och nu ytterligare en mutation i England som ökar spridningen ytterligare...
Citera
2020-12-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är märkligt att det inte talas mer om detta. Men faktum är att det är att Wuhan är ett centrum för virusforskning. De har forskat om fladdermusvirus för att bland annat utveckla HIV-läkemdel.
I Wuhan fanns ett färdigt epidemisjukhus som kunde byggas på en vecka. Kineserna har varit mycket väl förberedda på att detta skulle hända. De har haft färdiga planer och mängder av utrustning som direkt kunde sättas in.
Detta virus verkar enligt rapporten dessutom manipulerat:

Därför tror i alla fall jag att viruset på något sätt har kommit från ett labb. Men om det kom ut av misstag eller avsiktligt kan man ju bara gissa.
Intressant.
Att de kunde bli av med det på noll tid tyder på att de har varit förberedda.
Kan lika bra vara en olyckshändelse.
Viruset verkar passa som hand i handsken i människokroppen.
Citera
2020-12-16, 16:53
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Många bud nu.

Antalet döda per registrerat Positivt smittad.. pekar nedåt

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..lates t&country=FIN~NOR~DNK~SWE&region=World&cfrMetric=t rue&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&p ickerMetric=total_cases&pickerSort=desc
Citera
2020-12-16, 16:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Jag tror att det var ett virus som man studerade på Wuhan Institute of Virology. De har satsat stort på att forska på Sarsliknande Coronavirus.
Kan vara så.
Kan vara att de råkade släppa ut det av misstag.
Kan vara så att de bara forskade på vaccin för att kontrollera det.
Kan ju vara så att det de forskade på var rätt så "snäll" typ förkylning och skulle tämjas för att kunna användas till mer aggressiva typ SARS och MERS.
Men så av någon orsak muterade det till en mer fientlig form. Naturligt eller med hjälp.

Det jag tycker verkar klarna är att denna typ av coronavirus verkar funnits ett tag om man ser till den artikel jag länkade till tidigare.
Tar med den igen då jag tycker den är mycket intressant.

https://www.lakemedelsvarlden.se/vanlig-forkylning-kan-ge-antikroppar-mot-covid-19/

Med detta som bakgrund verkar det klarna mer om att vissa inte märker av viruset speciellt mycket och en del inte alls. Troligen har de redan något skydd. t.ex. T-celler via tidigare förkylningar och då av den snälla SARS-CoV-2 typen och som gör att de inte blir direkt sjuka men får antikroppar på nytt.

OBS jag är inte virusforskare så ta min teorier för vad de är.
Citera
2020-12-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har en liknande teori, jag tror att viruset har snurrat i några år, men med ett långsiktigt R0<1 under somrarna och R0 strax över ett på vintern. Det har gett några utbrott och viss spridning med förkylning och kanske även en del dödsfall, men den långsamma spridningen gjorde nog att det aldrig uppmärksammades.

En mutation senare så fick man snabb spridning i Wuhan och ut mot världen. Ytterligare en mutation senare i Spanien så fick man ännu snabbare spridning. Och nu ytterligare en mutation i England som ökar spridningen ytterligare...

På Wuhan Institute of Virology studerar de Coronavirus. Man har gjort ett flertal studier. De har åkt runt till grottor i södra Kina för att hitta nya fladdermusvirus. Sen har något gått snett och troligen har någon anställd smittats och spridit smittan vidare. Det är mycket möjligt att man gjort djurförsök och testat på olika däggdjur på institutet. Kanske apor? Eller kattdjur. Det är också mycket möjligt att man också manipulerat virus.
Senast redigerad av Homes 2020-12-16 kl. 16:57.
Citera
2020-12-16, 16:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Japp, stämmer också bra mot vad jag tror.

Det kan vara så att SARS och MERS också gjort samma resa.
Att de alla är gamla coronavirus som en dag muterar till något värre.
Samma med influensan till Spanska Sjukan, en mutering av ett influensavirus och blev en pandemi.
Vi känner till 7 coronavirus men det kan finnas fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in