2020-12-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drosar
Finns det någon bra övergripande sammanställning över vilka beredskapslägen de olika regionerna befinner sig i? Som jag fattar det så finns det ingen region som än har gått upp i katastrofläge?

Stockholm är på gränsen till katastrofläge. Lär väl hamna där inom en vecka som folk håller på.

Känns som en coronafri värld när man ser på hur folk beter sig i affärer och kollektivtrafik
Citera
2020-12-16, 16:13
Medlem
Nya restriktioner på gång i Danmark, rekord många smittade. Presskonferens i em.

https://www.berlingske.dk/

Smitto läget bland personal på minkfarmer utvecklas positivt. Däremot så finns fortfarande
en samhällspridning av mink varianter.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/det-markante-fald-i-smitte-med-sars-cov-2-blandt-minkavlere-fortsatter
Citera
2020-12-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Samtliga 3 dagar den här veckan har än så länge haft en ganska stor minskning mot veckan innan nationellt. Stockholm kanske är ett undantag då.

Ja det är möjligt men Stockholm borde vara det första stället där flockimmuniteten sätter in. Det var därför jag tog det exemplet.
Citera
2020-12-16, 16:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du någon källa där man kan läsa om det?
Jag har läst det tidigare i denna tråden men den är rätt mastig att hitta saker i.

Först var min tanke att antikroppstester reagerar på andra former av corona virus, alltså de som ger förkylningar. Men det skrevs en del om att man sett mängden bilar utanför sjukhus i Wuhan och att sökningar på kinas motsvarighet till google ökade och detta var i augusti 2019.

Kan vara så att viruset kom från djur på deras djurmarknad men låg spridning under hösten för att eskalera när de fick kallt och mer vinterklimat. Alltså från människa till djur och muterade och sedan smittade människor i Wuhan.

Tycker att pusslet blir mer komplett av detta. Givetvis mina egna teorier.
Att det skulle komma från ett labba är ju tänkbart där man testat vaccin mot denna typ av virus och det kommit ut, men lite väl konspiratoriskt.

Just aktuella smittan på minkar där viruset muterat var avgörande biten för min teori.
Även att det finns de som är mer eller mindre immuna mot viruset och de som bara får symptomatisk smitta.

Men detta borde givetvis avhandlat av virusforskare och troligen bortförklarats.
Dock ser jag en röd tråd i det.

Jag hittade länken till 2011

https://www.lakemedelsvarlden.se/vanlig-forkylning-kan-ge-antikroppar-mot-covid-19/

Antikroppar mot covid-19 hos icke smittade

För att bekräfta detta fynd analyserade de över 300 blodprover som samlats in åren 2011-2018, långt före pandemin. I så gott som samtliga prover fanns antikroppar som reagerade mot coronavirus som ger vanliga förkylningar. Men i ungefär fem procent av proverna fanns också antikroppar som reagerade även mot sars-cov-2.
Senast redigerad av Sunimod 2020-12-16 kl. 16:18. Anledning: Mer uppgifter
Citera
2020-12-16, 16:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Med alla försenade rapporteringar så ger det inte så mycket. Det är ju inte mycket som rapporteras samma dag eller dagen efter precis.

Det ger seriös statistik. Gå in på https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-25..latest&country=FIN~NOR~DNK~SWE&region=World&ca sesMetric=true&interval=total&perCapita=true&smoot hing=0&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc

Det är nästan pinsamt med Sveriges knyckiga kurvor när man inte kan bokföra statistiken dagligen. Världsbäst på statsistik sa Tegnell.
Citera
2020-12-16, 16:17
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Tisdag denna veckan: 6971 fall
Tisdag förra veckan: 7451 fall

Måndag denna veckan: 3540 fall
Måndag förra veckan: 3779 fall

(Förra) onsdagen hade vi nästan 8400 nya fall, inte 7067. Idag har vi 7556.
I så fall verkar ju smittspridningen gå ner, vilket är mycket positivt.
Citera
2020-12-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin

Med en testkapacitet som för länge sedan slagit i taket är det svårt att uttala sig. 7-dagarsmedelvärdet i antal fall såväl som döda visar en fortfarande trend. Trots eftersläpning.
Citera
2020-12-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är möjligt men Stockholm borde vara det första stället där flockimmuniteten sätter in. Det var därför jag tog det exemplet.

Du måste vara den ende som fortfarande tror på flockimmunitet.
Citera
2020-12-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det är ju i stort sett omöjligt att få tid till att testa sig i Stockholm. Vi kan knappt få fler smittade än de siffror vi uppvisar nu. Och testsvaret dröjer flera veckor.

Ljuger du medvetet eller är du bara lite korkad och inte kan googla? Man kan testa sig via att boka tid. MEN har du symptom kan du också via taxi få utkört ett hemtest, oftast inom 1-2 dagar, som också tar med sig ditt test när du gjort ditt prov. Därefter får du svar efter någon dag via sms.

Här har du länken som du använder;

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/provtagning-for-dig-som-ar-sjuk-i-covid-19/
Citera
2020-12-16, 16:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har läst det tidigare i denna tråden men den är rätt mastig att hitta saker i.

Först var min tanke att antikroppstester reagerar på andra former av corona virus, alltså de som ger förkylningar. Men det skrevs en del om att man sett mängden bilar utanför sjukhus i Wuhan och att sökningar på kinas motsvarighet till google ökade och detta var i augusti 2019.

Kan vara så att viruset kom från djur på deras djurmarknad men låg spridning under hösten för att eskalera när de fick kallt och mer vinterklimat. Alltså från människa till djur och muterade och sedan smittade människor i Wuhan.

Tycker att pusslet blir mer komplett av detta. Givetvis mina egna teorier.
Att det skulle komma från ett labba är ju tänkbart där man testat vaccin mot denna typ av virus och det kommit ut, men lite väl konspiratoriskt.

Just aktuella smittan på minkar där viruset muterat var avgörande biten för min teori.
Även att det finns de som är mer eller mindre immuna mot viruset och de som bara får symptomatisk smitta.

Men detta borde givetvis avhandlat av virusforskare och troligen bortförklarats.
Dock ser jag en röd tråd i det.

Jag hittade länken till 2011

https://www.lakemedelsvarlden.se/vanlig-forkylning-kan-ge-antikroppar-mot-covid-19/

Antikroppar mot covid-19 hos icke smittade

För att bekräfta detta fynd analyserade de över 300 blodprover som samlats in åren 2011-2018, långt före pandemin. I så gott som samtliga prover fanns antikroppar som reagerade mot coronavirus som ger vanliga förkylningar. Men i ungefär fem procent av proverna fanns också antikroppar som reagerade även mot sars-cov-2.

Ja det kan ligga något i det. Kanske sänker det tröskelvärdet för hur många vi måste vaccinera innan vi uppnår flockimmunitet?
Citera
2020-12-16, 16:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har man hittat antikroppar från 2011??
Ja
Se mitt inlägg https://www.flashback.org/sp73977936
Citera
2020-12-16, 16:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
xzogia blandar ihop statistik. Det går inte ner. Han kollar på fall enligt vilket datum dom har konstaterats, det kan man inte göra eftersom det är några dagar eftersläpning på dom. Dom siffrorna han räknar upp kommer att öka imorgon.

Denna vecka har man rapporterat 28511 fall hittills. Förra veckan låg man på 25910 fall vid samma tidpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in