2020-12-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynk21
Ja du har helt klart flera bra argument där det måste jag hålla med om

Men den känns inte rund jag menar om jag tittar ut från fönstret där jag bor så ser det väldigt platt ut längst bort i horisonten

Det faktum att du ser en horisont bevisar att jorden är en sfär.
Citera
2020-12-15, 14:29
Medlem
Det är intressant att plattroende drar upp Gleasons karta när hans avsikt inte var att visa att jorden är platt. Hans patent US497917A är ett sätt att överskåda tidszonerna, med hjälp av en platt karta som i hans patent förklarar är baserad på en sfärisk karta, aka en jordglob. Sök och läs.
Citera
2020-12-15, 16:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Jag förstår inte.
Jorden är platt, men ingen säger något om
1) hur platt är jorden egentligen? Pratar vi meter? Eller cm?
Snarare kilometer, inte ens plattskallar förnekar att det finns berg och hav som är nästan en mil höga/djupa.

Citat:
2) vilken geometri har denna platta jord. Är den fyrkantig och platt, eller rund och platt? Kanske till och med trekantig men då vill man ju bara spy.
Det verkar inte vara någon plattskalle som vet detta. Det beror på att de inte vet att jorden är platt.
Det är bara fråga om tro och/eller vilja, som går tvärt emot allt som tyder på att jorden är sfärisk.
Det finns ingenting som tyder på att jorden är platt.

Citat:
3) är allt annat platt också? Typ månen. Den ser ju lite platt ut med blotta ögat.
Månen kan inte vara platt, då skulle inte skuggan vara i form av en båge.
Halvmåne är också omöjligt om den är platt. Är den platt är hela ytan belyst eller så är hela ytan inte belyst.
Jorden ser inte platt ut med blotta ögat. Med blotta ögat ser jag polstjärnans höjd över horisonten och att solen ibland lyser på molnens undersida. Med en kikare ser jag att objekt döljs av horisonten.
Citera
2020-12-16, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Snarare kilometer, inte ens plattskallar förnekar att det finns berg och hav som är nästan en mil höga/djupa.

Det verkar inte vara någon plattskalle som vet detta. Det beror på att de inte vet att jorden är platt.
Det är bara fråga om tro och/eller vilja, som går tvärt emot allt som tyder på att jorden är sfärisk.
Det finns ingenting som tyder på att jorden är platt.

Månen kan inte vara platt, då skulle inte skuggan vara i form av en båge.
Halvmåne är också omöjligt om den är platt. Är den platt är hela ytan belyst eller så är hela ytan inte belyst.
Jorden ser inte platt ut med blotta ögat. Med blotta ögat ser jag polstjärnans höjd över horisonten och att solen ibland lyser på molnens undersida. Med en kikare ser jag att objekt döljs av horisonten.

Är det inte konstigt då att månen är en sfär men jorden är platt? Är jorden det enda som är platt? Allt annat är en sfär? Förstår inte
Citera
2020-12-16, 04:23
Medlem
Citat:
Är det inte konstigt då att månen är en sfär men jorden är platt? Är jorden det enda som är platt? Allt annat är en sfär? Förstår inte
Det behöver du inte förstå heller. Ingen troende plattjordare kan presentera en modell för världen och universum som håller ihop. Så fort de ska svara på de följdfrågor som kommer, så trasslar de in sig i ologiskheter och rena osanningar.
Att de inte själva begriper det säger en hel del om deras (brist på) förstånd och förmåga att tänka logiskt.
Såvida de inte skämtar, något som jag tror gäller de flesta.
Citera
2020-12-16, 10:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jorden kan inte vara platt, så enkelt är det.
Citera
2020-12-16, 13:57
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jorden kan inte vara platt, så enkelt är det.

Lasermätarna och IR zoomarna berättar en annan historia

Så länge ingen skickar upp en egen oberoende raket så får vi förhålla oss till observationer och experiment på ytnivån.
Citera
2020-12-16, 13:58
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Det behöver du inte förstå heller. Ingen troende plattjordare kan presentera en modell för världen och universum som håller ihop. Så fort de ska svara på de följdfrågor som kommer, så trasslar de in sig i ologiskheter och rena osanningar.
Att de inte själva begriper det säger en hel del om deras (brist på) förstånd och förmåga att tänka logiskt.
Såvida de inte skämtar, något som jag tror gäller de flesta.

Det är snarare så att man på alla mätningar misslyckas med att bevisa kurvaturen (förutom de fall där det är synvillor)
Citera
2020-12-16, 13:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Så länge ingen skickar upp en egen oberoende raket så får vi förhålla oss till observationer och experiment på ytnivån.
Att ni plattjordare inte gemensamt går ihop och satsar på det?

Tänk så kul att få skratta åt oss alla andra som vet att jorden är en sfär.
Citera
2020-12-16, 14:43
Medlem
Citat:
Lasermätarna och IR zoomarna berättar en annan historia

En youtuber som heter Mr.Sensible skickade upp en ballong på 38000 meter där man kan se kurvan. Sök på MAGE på hans sida.
Edit:
https://youtu.be/dVOLj1je0lk
Senast redigerad av Tobbex73 2020-12-16 kl. 14:50.
Citera
2020-12-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
En youtuber som heter Mr.Sensible skickade upp en ballong på 38000 meter där man kan se kurvan. Sök på MAGE på hans sida.
Edit:
https://youtu.be/dVOLj1je0lk

De kommer mena att det är en synvilla, samma om dom skulle gå ihop och köpa en liten raket för deras experiment. Synvilla!!
Citera
2020-12-16, 16:48
Medlem
Citat:
Det är snarare så att man på alla mätningar misslyckas med att bevisa kurvaturen (förutom de fall där det är synvillor)

Redan de gamla grekerna lyckades mäta upp kurvaturen och vi har gjort det miljontals gånger sedan dess. Till och med så inbitna plattjordare som Jeranism har lyckats bevisa en kurvatur.

Har du kommit på något bra svar på varför stjärnan Sigma Octantis är synlig i söder i båda Australien och Chile?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in