2020-12-14, 12:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Gleasons karta kan vara en förenklad modell.. Mer sannolikt är "square earth" kolla själva modellen. Förklarar allt vi stångas om här i forumet https://www.amazon.com/Flat-Earth-Map-Square-Stationary/dp/B072JL89CJ

Stångas och stångas. Du gör ju inte ett skit för att styrka dina påståenden om kartans korrrekthet v
Citera
2020-12-14, 12:30
Medlem
ynk21s avatar
Om jorden är rund eller platt? Ja det får vi nog aldrig veta men det känns lite konstigt att den skulle vara rund tycker jag men sanningen ligger nog som vanligt någonstans mitt i mellan.
Citera
2020-12-14, 13:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynk21
Om jorden är rund eller platt? Ja det får vi nog aldrig veta men det känns lite konstigt att den skulle vara rund tycker jag men sanningen ligger nog som vanligt någonstans mitt i mellan.

Jo. Människor har vetat i tusentals år att jorden är en sfär. Det är endast några kristna fundamentalister och personer i utanförskap som hävdar annorlunda.
Citera
2020-12-14, 14:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad tycker du det är konstigt med rund jord? Stjärnoras rotation på södra resp norra stjärnhimlen stämmer med rund jord men inte alls med en platt jord, att skyskrapor ser ut att vara till hälften nedsänkta i vattnet på avstånd stämmer med rund jord men inte med en platt. Att avståndet runt jäms med given breddgrad är störst vid ekvatorn för att sedan minska både norr och söder om ekvatorn stämmer med rund jord men inte med platt. Har du ens något som tyder på en platt jord.
Citera
2020-12-14, 14:55
Medlem
Citat:
Gleasons karta kan vara en förenklad modell.. Mer sannolikt är "square earth" kolla själva modellen. Förklarar allt vi stångas om här i forumet https://www.amazon.com/Flat-Earth-Map-Square-Stationary/dp/B072JL89CJ

Nej den kartan förklarar inte ett skit av det du stångas med. Avstånd och riktningar stämmer inte med våra observationer.

Vi vet genom empiri att avståndet mellan t.ex Perth och Brisbane är 360 mil vilket inte stämmer för fem öre med din karta. Vi vet även hur t.ex flygrutten Sydney - Santiago är i verkligheten och inte heller detta stämmer med din karta.

Och om man ska gå in på modeller (kartor) över hur jorden ser ut så finns det en modell som har visat sig stämma på metern när med verkligheten: WGS84

WGS84 används dagligen av tiotusentals flyg och båtar och de har inte några som helst problem att hitta fram till sina destinationer. Och om vi dessutom räknar in alla som använder en karta i sin smartphone är vi miljontals människor som kan intyga att WGS84 är en korrekt modell över jorden.
Citera
2020-12-14, 16:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Rita in hur solen skiner på exakt halva kartan, året runt.
Förklara sedan hur ljuskäglan fått den formen.
Jag håller inte andan under tiden...
Citera
2020-12-14, 16:30
Medlem
Citat:

En annan intressant aspekt med din karta är vad söderut är. I din karta är riktningen "söder" helt olika i Chile och Australien, faktum är att det skiljer 180 grader i riktning.

Trots detta så är t.ex stjärnan Sigma Octantis synlig rakt söderut i såväl Chile som Australien. Förklara hur samma stjärna kan vara synlig på två väldigt olika ställen.

Så nej, din karta förklarar inte allt. Tvärtom, den ställer till mer än vad den förklarar. Den är ju bevisligen helt felaktig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-12-14 kl. 16:33.
Citera
2020-12-14, 16:37
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Viiiisst. Den ser ju ut att stämma med verkligheten. Som att man från Miami kan se Rio de Janeiro genom att titta uppåt. Jorunämenvettusörruvisst...
Citera
2020-12-15, 02:18
Medlem
Citat:
Hur kan du påstå något så uppenbart galet lögnaktigt? Den "kartan" har precis samma felaktigheter som Glesonkartan och dessutom ett par till.

Sydamerika och Australien har fel form. Kortaste flygresan mellan Santiago och Sydney går INTE via nordpolen.
Dessutom kan vi inte stå här i Sverige och titta upp mot isvallen....
Citera
2020-12-15, 10:40
Medlem
ynk21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad tycker du det är konstigt med rund jord? Stjärnoras rotation på södra resp norra stjärnhimlen stämmer med rund jord men inte alls med en platt jord, att skyskrapor ser ut att vara till hälften nedsänkta i vattnet på avstånd stämmer med rund jord men inte med en platt. Att avståndet runt jäms med given breddgrad är störst vid ekvatorn för att sedan minska både norr och söder om ekvatorn stämmer med rund jord men inte med platt. Har du ens något som tyder på en platt jord.

Ja du har helt klart flera bra argument där det måste jag hålla med om

Men den känns inte rund jag menar om jag tittar ut från fönstret där jag bor så ser det väldigt platt ut längst bort i horisonten
Citera
2020-12-15, 10:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja du har helt klart flera bra argument där det måste jag hålla med om

Men den känns inte rund jag menar om jag tittar ut från fönstret där jag bor så ser det väldigt platt ut längst bort i horisonten
Ja fast det är ganska naturligt med tanke på jordens storlek. Det är trotts allt 4000 mil runt jorden och då är det helt naturligt att det ser platt ut från marknivå. Man måste garanterat upp bra många mil innan horisonten börjar ser krökt ut.
Citera
2020-12-15, 11:23
Medlem
Jag förstår inte.
Jorden är platt, men ingen säger något om
1) hur platt är jorden egentligen? Pratar vi meter? Eller cm?

2) vilken geometri har denna platta jord. Är den fyrkantig och platt, eller rund och platt? Kanske till och med trekantig men då vill man ju bara spy.

3) är allt annat platt också? Typ månen. Den ser ju lite platt ut med blotta ögat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in